Toon posts:

adsl basic upload veel te laag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aan mijn KPN ADSL Basic lijn hangt een sitecom draadloze modem-router (WL-108).
Het probleem is dat na de laatste verhoging de download omhoog is gegaan en de upload naar beneden.
Op mijn router zie ik de downloadsnelheid (3200) en de upload slechts 160, terwijl dat 768 zou moeten zijn. Voor de verhoging was de upload wel juist!

KPN gebeld, daar kon men mij niet verder helpen, ik zou door de technische dienst worden teruggebeld.

Mijn vraag is nu, moet ik alle stappen alsnog doorlopen (andere modem, modem dichter bij de splitter etc.etc) of is er een duidelijk probleem (download is goed maar de upload is slecht)?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 23:31:
Aan mijn KPN ADSL Basic lijn hangt een sitecom draadloze modem-router (WL-108).
Het probleem is dat na de laatste verhoging de download omhoog is gegaan en de upload naar beneden.
Op mijn router zie ik de downloadsnelheid (3200) en de upload slechts 160, terwijl dat 768 zou moeten zijn. Voor de verhoging was de upload wel juist!

KPN gebeld, daar kon men mij niet verder helpen, ik zou door de technische dienst worden teruggebeld.

Mijn vraag is nu, moet ik alle stappen alsnog doorlopen (andere modem, modem dichter bij de splitter etc.etc) of is er een duidelijk probleem (download is goed maar de upload is slecht)?
Upload probleem is 98% van de gevallen bekabeling probleem (of modem/firmware aangelegenheid maar dat komt zelden voor). Upstream zit tussen telefonie en downstream in. Mogelijk slechte kabel, slechte stekker, splitter rot of toestel voor je splitter aangesloten!

Overigens:

"..... terwijl dat 768 zou moeten zijn." is zou maximaal 768 kunnen zijn

* bjck ziet het zo-veelste draadje in de strekking van "ik haal mijn snelheid niet!"

Lezen eerst, zoeken eerst, uitsluiten eerst, ISP bellen eerst, oplossen eerst. Dan posten als je echt denkt dat er iets aan te doen valt.

[ Voor 17% gewijzigd door bjck op 01-03-2005 23:46 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 22:04
bjck schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 23:44:
[...]

Upload probleem is 98% van de gevallen bekabeling probleem (of modem/firmware aangelegenheid maar dat komt zelden voor). Upstream zit tussen telefonie en downstream in. Mogelijk slechte kabel, slechte stekker, splitter rot of toestel voor je splitter aangesloten!

Overigens:

* bjck ziet het zo-veelste draadje in de strekking van "ik haal mijn snelheid niet!"

Lezen eerst, zoeken eerst, uitsluiten eerst, ISP bellen eerst, oplossen eerst. Dan posten als je echt denkt dat er iets aan te doen valt.
Is het misschien ook niet een _beetje_ verdacht dat na de upgrade zijn upstream lager is geworden? Dit zal vast met een splitter of rotte kabel te maken hebben ja :X Ik zou gewoon wachten tot die dienst je op belt die gasten maken ook fouten je bent absoluut de eerste niet. Wat ook nog kan zijn is dat de upgrade nog niet compleet is, dat kan uiterlijk tot april duren kan ik me herinneren.

[ Voor 8% gewijzigd door salvador4 op 02-03-2005 00:51 ]

• bjck
salvador4 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 00:49:
[...]

Is het misschien ook niet een _beetje_ verdacht dat na de upgrade zijn upstream lager is geworden? Dit zal vast met een splitter of rotte kabel te maken hebben ja :X Ik zou gewoon wachten tot die dienst je op belt die gasten maken ook fouten je bent absoluut de eerste niet. Wat ook nog kan zijn is dat de upgrade nog niet compleet is, dat kan uiterlijk tot april duren kan ik me herinneren.
Kan prima dat upload nog goed ging en nu instort door verhoging op de lijn (downstream). Misschien even modem resetten en het is opgelost en is hij direct na de upgrade verkeerd ingetrained.

Provisioning foutief bij KPN heb ik nog niets van gelezen eigenlijk dus die aanname lijkt me nog heel sterk.

• salvador4
bjck schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 00:55:
[...]

Kan prima dat upload nog goed ging en nu instort door verhoging op de lijn (downstream). Misschien even modem resetten en het is opgelost en is hij direct na de upgrade verkeerd ingetrained.

Provisioning foutief bij KPN heb ik nog niets van gelezen eigenlijk dus die aanname lijkt me nog heel sterk.
Yeah right bij de kpn is het 1 bende! jij roept er nooit over gelezen te hebben, ik heb wekelijks in de praktijk gezeik met half opgeleverde lijnen, geen adsl links, of totaal foutief ingestelde up en of downstream waarden, wat na wat op en neer getelefoneer dan wel weer redelijk snel is opgelost |:( |:( de kans dat de schuld ook hier bij de kpn ligt lijkt me aanzienlijk hoger. jij valt de ts wel erg snel aan.

[ Voor 8% gewijzigd door salvador4 op 02-03-2005 01:14 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

salvador4 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 01:04:
[...]

Yeah right bij de kpn is het 1 bende! jij roept er nooit over gelezen te hebben, ik heb wekelijks in de praktijk gezeik met half opgeleverde lijnen, geen adsl links, of totaal foutief ingestelde up en of downstream waarden, wat na wat op en neer getelefoneer dan wel weer redelijk snel is opgelost |:( |:( de kans dat de schuld ook hier bij de kpn ligt lijkt me aanzienlijk hoger. jij valt de ts wel erg snel aan.
nou ik werk bij de 2e lijn van de helpdesk van kpn-adsl (geen kpn medewerker, uitzendkracht in een callcenter) en ik probeer echt niet kpn op te hemelen (zo is de garantieafhandeling van defecte modems ronduit schofterig), maar wat jij hier nu schetst is gewoonweg niet waar. Op de heldesk kan je wel redelijk inschatten wat vaak voorkomt, iedereen met problemen belt er naartoe. Op de 2e lijn krijg je een concentratie van ingewikkelde problemen. Dit soort problemen wordt gezien als "ingewikkeld" en ik kom er per week misschien eentje tegen en dan nog ligt de helft van de zaken aan eigen bekabeling...

Er wordt hier en daar best eens een foutje gemaakt, maar de overgrote meerderheid van de opgeleverde lijnen werkt gewoon als behoren (en als het niet zo is, ligt dat in 90% van de gevallen aan de pc van een klant).

kpn-adsl is gewoon een rete-stabiel en goed werkend adsl netwerk, zeker voor de prijs.

Wat je nu wel regelmatig tegenkomt, is een verhoogde dsl aansluiting die nu de up/downloadsnelheid niet meer haalt. Maar dat is gewoon inherent aan klakkeloos 1.5miljoen adsl lijnen flink in snelheid verhogen. Dan loop je tegen de grenzen van wijk-woonhuis afstand aan, of dan heeft die 20meter platte kabel die het altijd gedaan heeft ineens wel negatieve invloed.

Ontopic:
Kyanne: Als jij de modem zonder splitter direct met max 2m kabel op de ISRA hebt aangesloten en hem ook even hebt gereset voor de zekerheid en je haalt dan nog alelen maar die 160kbps upload, dan kan je weinig anders doen dan tegenbericht van de kpn afwachten.

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 02-03-2005 12:17 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• salvador4
Toen ik het bericht typte had ik in mijn achterhoofd al een vermoede dat ik wel eens een helpdeskmedewerker tegen de schenen zou kunnen schoppen; je hebt gelijk het net is zeker stabiel, toch kom ik in mijn ogen te vaak tegen wat ik in mijn vorige reply schetste. En geloof het of niet, vandaag weer voor jan met de korte achternaam ergens in lutjebroek gestaan omdat een bitstream lijn niet functioneerde. Het ging mij niet om kpn te bashen, meer dat kpn, bbned en consorten ook fouten maken (wat je aangeeft) en bjck de schuld niet per direct in de schoenen van de klant moet schuiven. Ik ben nu overigens wel nieuwsgierig wat de oorzaak van dit probleem was :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-02 20:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

De oorzaak is de snelheidsverhoging, en dat OF de kwaliteit of afstand van de koperlijn naar zijn huis niet toereikend is OF dat de topicstarter gewoon gare kabels intern gebruikt die nu wel een probleem opleveren (of de modem van hem of kpn is brak, maar die kans acht ik klein).

Overigens kyanne: Een probleem doorspelen naar de technische dienst is iets heel anders dan 'je niet meer verder helpen'.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 03-03-2005 11:27 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 22:18
bjck schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 23:44:
[...]

Als je modem die snelheid aangeeft klopt er iets niet hoor :) die hoort gewoon je aboo snelheden aan te geven :)

Heb je al een geprobeerd om je modem + router gewoon een kwartier zonder voeding te laten staan en dan weer opnieuw aanzetten?
Onze snelheid hier (zelfde abbo) klopte eerst ook niet maar nadat we alles zoals ik hierboven zei gedaan hadden klopte de snelheid wel

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 17:18

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

MewBie schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:35:
[...]

Als je modem die snelheid aangeeft klopt er iets niet hoor :) die hoort gewoon je aboo snelheden aan te geven :)

Heb je al een geprobeerd om je modem + router gewoon een kwartier zonder voeding te laten staan en dan weer opnieuw aanzetten?
Onze snelheid hier (zelfde abbo) klopte eerst ook niet maar nadat we alles zoals ik hierboven zei gedaan hadden klopte de snelheid wel
Kweet niet hoe het met de modem van de topicstarter zit, maar mijn speedtouc modem geeft netjes de verbinding op dat moment weer. Ik had zelf ook brakke bekabeling (die stekkertjes zijn ook veel te klein :P), dus nu netjes gemaakt en mijn up ging van 387 naar 765... (afstand naar de meterkast is toch wel zo'n 15meter ronde 4 aderige telefoonkabel..)

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Bij iedere snelheidsverhoging is het een beetje prutsen omdat het niet goed werkt maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt omdat het voorgaande keren ook het geval is geweest.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat de upstream naar beneden is gegaan ipv omhoog of gelijk gebleven.
De reden dat KNP niet snel support verleent is dat het een andere modem is dan een alcatel heb hier zelf ervaring mee.
Mischien dat de firmware niet opgewassen is tegen deze upload?

computer voor alle werkzaamheden

• bjck
MewBie schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 11:35:
[...]

"...die hoort gewoon je aboo snelheden aan te geven .."

Dat is dus niet het geval. Alleen de tekst op een papier, webpagina of in een mailtje geeft je abbonnements snelheid aan wat een maximale snelheid is. Je modem geeft aan wat jou werkelijke verbindings snelheid op dat moment is.

Zo onwijs veel oorzaken kunnen het verminderen of verslechteren. En ook al haal je maar de helft van de snelheid wat je abbonnement is er soms niets aan te doen en is er geen andere optie dan downgraden.
KermieCow schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 13:48:
[...]

Kweet niet hoe het met de modem van de topicstarter zit, maar mijn speedtouc modem geeft netjes de verbinding op dat moment weer. Ik had zelf ook brakke bekabeling (die stekkertjes zijn ook veel te klein :P), dus nu netjes gemaakt en mijn up ging van 387 naar 765... (afstand naar de meterkast is toch wel zo'n 15meter ronde 4 aderige telefoonkabel..)
Waar vele hier al langer op hameren, blijkt toch weer eens waar te zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost, gisteren belde KPN (keurig binnen 3 dagen overigens) het bleek dus de kabel vanaf de splitter naar de router/modem te zijn. Een andere kabel er tussen en probleem opgelost.

Verhaal van de techneut was: een verhoging gaat gepaard met een verhoging van de frequentie van de signalen, de kwaliteit of lengte van de kabel kan dan opeens wel invloed hebben.
Het ene signaal (down) had in dit geval geen last van de kabel, het andere signaal (up) echter wel.

Allen bedankt voor de respons!

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

tadaa, hulde aan de echte techneut!!!(KPN, 2e lijn ole ole!!!)
Nee, geintje hoor, het bevestigd alleen maar weer hoe belangrijk de bekabeling bij adsl is.

[ Voor 43% gewijzigd door punica op 05-03-2005 00:26 ]

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-02 10:56

r0b

Goh, was dat niet wat JvS ook al aangaf? :+

Als ex-Versatel callcenter medewerker kan ik beamen dat veel ADSL problemen puur in de bekabeling zitten.
Het grootste probleem is het overtuigen van de klant. "Ja, maar hiervoor deed hij het wel goed!".
Verder is het een extra last voor klanten om nog eens nieuwe bekabeling te kopen, en dit (correct) aan te sluiten.

Toch fijn dat het nu wel goed werkt, kyanne. :)
Pagina: 1