RAID1 array verhuizen naar een andere controller?

Pagina: 1
Acties:

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Topicstarter
Ik heb een PC met daarin het volgende moederbord:

http://www.asrock.com/product/product_775i45GV.htm

Voor de RAID 1 zit er een kaartje in: de Silicon Image 3112 met daaraan in eerste instantie 2x 80GB Maxtor schijven. en nu 2 x 75GB WD Raptor 10.000RPM schijven

Nou het volgende probleem:

Windows staat op een RAID 1 set, alleen bijna dagelijks vloog 1 van de 2 schijven eruit met de volgende melding in het RAID programma:
code:
1
Member dropped. Set 0 dropped Channel 1 device on adapter 1 due to a port error. SRB status was Request Timed Out.

Dit is willekeurig Channel 1 of 0 ik moet dan de "Dropped" disk uit de array halen en hem weer toevoegen, dan gaat het weer een dagje goed en vliegt ie er weer uit.

Omdat de PC als server gebruikt wordt (niet mijn idee, maar ok) is dit nogal vervelend. Om het kaartje en de schijven uit te sluiten, heb ik het RAID kaartje om kunnen wisselen voor een nieuw RAID kaartje (zelde type) en zitten er nu IPV de 80GB Maxtors, 2 75GB WD Raptors in.

Alleen nu draaien we 2 dagen en het probleem begint weer, precies hetzelde. Ik begin nu te vermoeden dat het een probleem is in de samenwerking tussen het moederbord en de RAID-chip, maar ik weet dit natuurlijk niet zeker.

Ik zit er aan te denken om het RAID kaartje door een ander kaartje te vervangen, bijv. de Adaptec AAR-1210SA (2x SATA150 RAID, PCI32/66) Maar de vraag is, zal het probleem daarmee opgelost zijn?

Het 2e probleem, als ik een andere RAID chip gebruik, hoe krijg ik de huidige windows (Server 2003) installatie dan weer draaiend. (ik heb zo'n vaag vermoeden dat Windows dat niet zomaar slikt als ik het zomaar vervang)

What to do???

mijn T.net systeemspecspagina

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het probleem zal mogelijk opgelost worden met een ander RAID kaartje. Maar mogelijk ook met andere (nieuwere) drivers en/of BIOS'sen. Of zelfs met andere SATA kabeltjes. Heb je dat ook geprobeerd?

In principe kun je niet naar een ander merk/type RAID controller veranderen met behoud van data. Naar ervaring gold dat minstens voor RAID levels, waarbij striping wordt gebruikt, zoals RAID0, RAID5, etc. Wellicht dat dit bij de mirrors (RAID1) anders is. Aangezien het hier dus om een RAID1 array gaat, waarbij je toch al een backup hebt in vorm van een tweede schijf, zou ik toch de gok wagen om één schijf op de Adaptec te aansluiten en daarmee proberen te booten. Indien alles succesvol gaat, dan kun je simpelweg de tweede schijf toevoegen en opnieuw rebuilden. Wel moet je vooraf de controller in diezelfde PC insteken (zonder schijven) en in Windows de drivers installeren, zodat Windows gelijk gebruik kan maken van deze controller, wanneer je de schijven verhuist ;)

Mocht de verhuizing met die ene disk mislukken, dan moet je die maar terugzetten op de oude controller en eventueel rebuilden. Daarna maak je met bijvoorbeeld Ghost een image van de array. Na het verhuizen van de schijven en het opnieuw opbouwen van de array in de andere controller zet je de image terug.

Laat wel de resultaten weten, het zou een leuke aanvulling kunnen zijn voor de FAQ ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 02-03-2005 07:25 ]

Verwijderd

Volgens mij is de Sil 3112 een software-RAID kaartje (Sweex?), die zet informatie van de array helemaal aan het begin of einde van de harddisks.

Als ik jou was zou ik het zo aanpakken, volgens mij is het zo het veiligst:
1. Als het mogelijk is één van die Maxtors ook in je computer zetten.
2. Norton Ghost (of een ander Drive Image progje) draaien en de image op die Maxtor zetten.
3. Andere controller erin steken, RAID-1 array opnieuw aanmaken en dan de Image terug zetten.
(Als je helemaal je data safe wilt hebben kun je ook nog beide Maxtors aansluiten en in RAID-1 zetten :P)

Of dit de beste oplossing is weet ik niet, geen idee ook of het aan de controller ligt (het zou namelijk heel goed aan de BIOS/drivers of inderdaad de Serial-ATA kabeltjes kunnen liggen, daarnaast zou het ook nog eens aan de voeding kunnen liggen), maar mocht dit het geval zijn dan is dit voor mij in ieder geval de manier om van controller te switchen. (Overigens moet switchen van controllers van hetzelfde merk geen probleem zijn.)

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Gangsteroo> Andere kabeltjes heb ik al geprobeerd, is niet het probleem (ik heb echt de complete set vervangen, dus het SI kaartje wat er eerst in zat voor een splinternieuwe met 2 nieuwe kabels & nieuwe schijven) + Het omzetten van windows naar de zelfde RAID chip heb ik dus al gedaan, dat was geen probleem, het gaat nu dus om het overzetten naar een andere RAID controller.

Wat ik van plan ben is het volgende ( er zit ook nog een 3e schijf in, niet in RAID )

1. Adaptek kaartje in de server, booten en drivers installeren van het adaptec kaartje
2. Server afsluiten, ghost maken naar de 3e schijf die erin zit.
3. Silicon Image kaartje loskoppelen, en beide schijven loskoppelen.
4. 1 van de 2 schijven op de adaptec aansluiten en kijken of windows Boot, eventueel met de windows-cd een FIXBMR
5. Als Windows volledig boot, de 2e schijf aankoppelen en een RAID1 aanmaken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat moet lukken :) Als Windows niet boot van de schijf, dan kun je dus een nieuwe array aanmaken en de ghost terugzetten :Y)

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 09:43:
Dat moet lukken :) Als Windows niet boot van de schijf, dan kun je dus een nieuwe array aanmaken en de ghost terugzetten :Y)
Precies ;) en de ghost die ik maak kopier ik voor de zekerheid ook nog naar 1 van de externe backup harddisks, ben ik helemaal save :D

Ik verwacht dat ik het nieuwe kaartje morgen of vrijdag binnen heb, als het allemaal geslaagd is zal ik weer even posten.

PS Ik hoop trouwens dat Ghost de Adaptec controller vind, ghost vond de Silicon image wel, dus ik denk niet dat dat veel problemen op zal leveren.

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Zo, ik heb het kaartje binnen. Ik heb het net eerst in mijn werkstation geprobeerd (daar zit mijn OS schijf toevallig ook op een SIL3112 chip)

1. Adaptec kaartje in de PC booten en drivers installeren
2. Afsluiten
3. SIL3112 kaartje eruithalen (in mijn werkstation geval uitschakelen op het moederbord)
4. HDD aansluiten op nieuwe kaartje en booten
5. Voilla! het werkt :D

Nou nog zien of het vanavond bij Windows Server 2003 ook zo goed gaat, ik verwacht geen problemen. :D

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Cool :) FAQ is alvast updated.

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
Gisteravond heb ik het verhaaltje zoals boven bescheven uitgevoerd, en het is uiteindelijk goed gegaan. Ik had de server in eerste instantie uit gezet en het adaptec kaartje eringezet en weer geboot, maar toen wou de hele server niet meer booten (hij was ook al wat brak na die problemen met het vorige raid-kaartje) :X

Uiteindelijk heb ik 1 van de 2 schijven uit de oude RAID config losgekoppeld, en de Array gesloopt om op een single disk verder de werken. Toen laatst bekende juiste configuratie en toen kwam ik als een speer in windows, dat ging weer goed. 8)

Windows afgesloten, Ghost gemaakt, Server uit en adaptec kaartje erin. Booten, ging gelukkig als een speer :D Windows 2003 WHQL drivers geinstalleerd, en server weer uitgegooid.
Toen het SI kaartje eruit gehaald en de enkele schijf aangesloten op de Adaptec, en het booten ging als een zonnetje :7

Toen de server weer afgesloten 2e schijf aangesloten, vanuit het bootmenu van de adaptec controller een array aangemaakt en laten rebuilden, duurt maar een half uurtje :z :Z

Daarna weer geboot, RAID management software geinstalleerd en het draait vooralsnog als een zonnetje, geen vage foutmeldingen in het logboek.

In totaal 3 uur bezig geweest, pfff :P 't was weer eens een zware bevalling :+

Nu nog even afwachten of het goed blijft, maar ik heb er goede hoop in!

[ Voor 4% gewijzigd door RRX op 05-03-2005 11:36 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Well done! d:)b Thanks 4 reporting :)

• RRX

RRX

@life-

Topicstarter
We zijn nu 5 dagen verder, en helemaal niks geen rare fouten meer, geen uitgevallen schijven het draait als een zonnetje.

Het zal dus WS wel een compatibiliteitsprobleem zijn geweest ofzo, het probleem lijk iig definitief te zijn opgelost :D

Pagina: 1