[MSI KT4V] blauwe schermen, bios probs?

Pagina: 1
Acties:

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hola,

Ik heb sinds vanmiddag een probleem met mijn good old MSI KT4V bordje, Spire koeler en de Athlon XP 2000+.....

Bij het begin beginnende ( :+ ):
Ik heb afgelopen dagen voor het lezen van een aantal van labels voorziene DVDR een progje gebruikt wat zorgde voor een 100% CPU load, en dan 4,5 uur per DVD, 5 DVD's lang. Ik merkte dat mijn CPU koeler ineens sneller begon te draaien, ipv 2800rpm liep ie naar 3100, uitschieters naa 3200. Vanmiddag werd dat (zonder dat ik iets bijzonders deed) ineens 3300-3400, met bijbehorend lawaai....aangezien de CPU helemaal niet veel te warm werd (55 graden, ding is vaak veel warmer geweest...) Wilde ik de speed van die fan terugdraaien. Speedfan aangeslingerd...geen effect, wat ik ook instelde, hij bleef snel draaien en ook niet constant, hele tijd klein beetje sneller, en dan weer langzamer (alsof je een stofzuiger hoort, zwaar irritant).

Toen de BIOS maar eens opengegooid, gekeken of ik dat daar zou kunnen instellen...niet dus. Dus ik nieuwste BIOS gedownload (A6712VMS.1c0)....zelfde gezeik, ook met MSI Corecenter erbij. Toen ik MSI Corecenter open had staan zag ik dat mijn CPU niet meer op 133Mhz draaide, maar op 100....dus ik omhoog gezet in Corecenter *poef* blauw scherm en reboot....wtf :o

Ik had PC ff uitgeschakeld, schakel m weer in...voeding gaat lopen, meteen weer uit en vervolgens hoor ik alleen nog maar een 2tonig alarm uit de pc speaker komen, that's it...........dus ik dacht dat de CPU was overleden oid...maar niets was minder waar, want een half uur later doet ie het op zich wel weer, alleen nog steeds kan ie dus niet op 133 Mhz

Vanalles geprobeerd, maar hij blijft rete-instabiel op 133Mhz...terwijl ie daar toch echt op hoort te draaien. Vanavond maar eens een oudere BIOS erop gezet (A6712VMS.190), hopen dat dat het was...maar niet dus ;( same probs :/

Mijn vragen nu:
1) hoe kan het dat die CPU fan ineens zonder dat ie echt werk aan het verrichten was bijna 600rpm sneller gaat draaien en hoe los ik dat op

2) hoe kan het dat mijn CPU ineens niet meer op zijn default snelheid draaien wil, is ie aan het overlijden en is dat de reden van dit alles of is het toch misschien het moederbord?

NB de bracket van t moederbord aan de achterkant (4 van die ledjes die de status aangeven) zijn gewoon alle 4 groen, dus mobo meldt verder niks raars.....

aargh, wat is dit nou :/

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-08 21:56
1) hoe kan het dat die CPU fan ineens zonder dat ie echt werk aan het verrichten was bijna 600rpm sneller gaat draaien en hoe los ik dat op
Hoe oud is de koeler? , Miss een verotte koeler?

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
die koeler is nog geen 3 maanden oud....en draaien doet ie dus op zich wel als een zotte, kan alleen de speed dus niet aanpassen

edit:

dat 2 tonige alarm zal dit wel zijn:
Repeating High/Low CPU: Either the CPU is not seated properly or the CPU is damaged. May also be due to excess heat. Check the CPU fan or BIOS settings for proper fan speed.

not seated properly kan t niet zijn, kan toch echt maar op 1 manier erin en dicht, dus zou ie damaged zijn....en die proper fan speed, leuk, maar die kan ik dus nergens aanpassen :/

edit2:

Heb voltagesettings ook eens bekeken...alleen vcore was wat hoog, die heb ik op default 1.75 gezet ( voor palomino XP2000+)...hij draait nu wel weer redelijk stabiel @ 115 Mhz, maar hoger wil ie nog steeds niet :/

[ Voor 81% gewijzigd door kamstra op 02-03-2005 00:11 ]

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
klein subtiel kickje zo aan het einde van de middag, als iedereen zin en tijd heeft om mij even te helpen ;)

hij draait nu stabiel op 120 Mhz, maar als ik m op 122-123 zet dan klapt ie eruit..CPU fan gaat nog steeds op 3400rpm ipv die 2800, dus wezenlijk niks verbeterd :/

Heb nog wel een oudere BIOS er opgezet, versie 180 nu, maar dat maakt dus niks uit

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Kijk even naar je voltages aub. 't kan zijn dat je CPU bij hogere snelheden teveel van je PSU vergt. dat verklaart niet waarom je fan zo begint te pompen overigens.

northbridge die te warm wordt kan ook zorgen voor instabiliteit

Heb je ook de ondie temperatuur van je CPU gemeten of is dat de socket temperatuur?
het kan zijn dat je mobo de ondie temperatuur meet.

Zit je koeler goed bevestigd? (voldoende thermal paste, niet teveel niet teweinig)

-edit- je weet zeker dat het een palomino 2000 is? codes goed doorgekeken? niet dat het een overclocked is. (ook al moeten die FSB133 aankunnen, kan hij wel op hoger Ghz draaien dan hij kan) just checking

[ Voor 20% gewijzigd door kahm-jai op 03-03-2005 11:29 ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Heb je de mogelijkheid om je cpu op een ander mobo te proberen of een cpu wissel voor een test uit te voeren? Dit voor als je PSU niet de boosdoener blijkt te zijn.

In veel gevallen van stabiliteitsproblemen is het echter altijd de voeding hoor, hoewel ik ook al wel een overleden xp 2600+ in mijn omgeving meegemaakt heb.....

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
mja, de reden dat ik denk dat het niet de voeding is, is dat de voltages op zich prima zijn, in BIOS, speedfan en corecenter zie ik niet erg veel raars. Daarbij, zoals kahm-jai ook al zegt, zou dat ook niet verklaren waarom de fan zo als een dolle los gaat. Ik weet eigenlijk niet wat ik dan aan CPU temp meet..gewoon standaard sensor is t, neem aan dat het dan de socket temp is.

Koeler zit zeker weten goed vast, dus dat kan het ook niet zijn...begon dus ook met de koeler allemaal, die zo snel ging draaien...terwijl die het 3 maanden ervoor de hele tijd wel goed doet. Het is ook zeker weten een Palomino, uitgelezen met cpuz, dus dat moet wel kloppen....hij heeft ook al meer dan 2 jaar gewoon op die 133 Mhz gedraaid overigens. Daarom is het zo raar dat het ineens niet meer kan, ik heb niks veranderd nl.

Ik kan helaas geen mobo change of cpu wissel doen, dat is nogal kak...maar een andere voeding is wel te fixen, dus dat ga ik dan iig eens proberen, kan ik dat weer uitsluiten.
Omdat die voltages dus volgens mij wel ok zijn is dat het denk ik niet, en omdat ik de CPU redelijk misbruikt heb laatste weken denk ik daar eerder aan....het enige wat ik verder heb veranderd is dat ik een DVD fikker heb ingebouwd, ipv mijn oude CD brander, maar ik neem aan dat dat op zich voor de voeding niet heel veel uitmaakt.

edit: zal zo ff piccie maken van corecenter en speedfan

edit2 --> klik voor vergroting
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/paulkamminga/speedfan2.png

wat zouden die voltages rechts zijn??? Die linker zijn dus gelijk in BIOS, speedfan en corecenter....(ja ik weet dat CPU wat warm was ;), maar die zit inmiddels alweer op 52 graden ;)

[ Voor 16% gewijzigd door kamstra op 03-03-2005 12:06 ]

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
klein schopje...iemand die me nog enigszins kan helpen?
Heb andere voeding erop gehad, de voltages waren ongeveer hetzelfde, dus dat zal het ook wel niet zijn, maar zou toch graag dat rechter omcirkelde geval verklaard willen zien...die voltages snap ik echt niks van :?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja bij MSI gaat er standaard het condensator belletje rinkelen :X
Zie ook: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Omdat je CPU wel werkt op 100 Mhz FSB en niet op 133 Mhz FSB denk ik toch erg sterk daaraan.
Het is een wat nieuwer bord maar het kan nooit kwaad de elco's toch even te bekijken :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Atlas schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 13:52:
Tja bij MSI gaat er standaard het condensator belletje rinkelen :X
Zie ook: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

Omdat je CPU wel werkt op 100 Mhz FSB en niet op 133 Mhz FSB denk ik toch erg sterk daaraan.
Het is een wat nieuwer bord maar het kan nooit kwaad de elco's toch even te bekijken :)
ik had dat topic idd gezien, en ben die elco's eens bij langs gegaan, maar er is er geen een waar ik iets aan kan zien, niet dikker oid, kruisjes zijn allemaal ook in orde.
Er staat er alleen eentje enigszins scheef, maar ook daar zie ik verder niets vreemds aan, daarbij zou het ook best kunnen dat ie al scheef stond.. maar ja, ik vrees dat ik het eigenlijk pas allemaal kan uitsluiten met een ander mobo/proc...maar waar ik die nou weer vandaan moet halen....lastig lastig ;)

Pagina: 1