Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ondervinden pc-onderdelen storing van audio-versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat mijn computer eigenlijk ook mijn stereo is, heb ik het plan opgevat om een kast te gaan maken, waar zowel mijn computer als versterker ingebouwd zijn.
Nou vraag ik me af of mijn computer nog goed werkt als er onderdelen van mijn versterker naast staan, en andersom.

Ook vroeg ik me af of er inbouw cd/dvd drives te krijgen zijn die ook standalone (wanneer de computer uitstaat, maar versterker aan) audio-cd's (of eventueel zelfs mp3cd's/dvd's) kunnen spelen.

• Silent Hunter
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 20:42:
Omdat mijn computer eigenlijk ook mijn stereo is, heb ik het plan opgevat om een kast te gaan maken, waar zowel mijn computer als versterker ingebouwd zijn.
Nou vraag ik me af of mijn computer nog goed werkt als er onderdelen van mijn versterker naast staan, en andersom.

Ook vroeg ik me af of er inbouw cd/dvd drives te krijgen zijn die ook standalone (wanneer de computer uitstaat, maar versterker aan) audio-cd's (of eventueel zelfs mp3cd's/dvd's) kunnen spelen.
Ik vrees dat er wellicht wel enige vorm van storing zal zijn. Maar desnoods gering.
Zelf heb ik ook een Versterker naast mijn behuizing staan en heb er geen last van.
Het moeten alleen geen speakers e.d worden wat dat zijn magneten, en dat zal vast niet fijn zijn in verloop van tijd...

12.4 kWh Thuisbatterijen + 1.8kWp balkon systeem - 5kW Zendure Units - Doet iets met content voor batterijen

Verwijderd

hey dat was ik ook ooit eens van plan....

maar volgens mij gaat zon dikke vette ringkerntrafo een magnetisch veld opwekken...
wat vervolgens een hel word om te compenseren.. moet met een antimagneet

dus al met al zou je op 50 kilo materiaal komen... leek het mij niet waard
maar ik hoop wel dat iemand mij kan vertellen dat ik fout zit
met enige technische redenatie that is

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

vrijwel elke cd-rom-speler (hoe ouder het model, hoe beter, want tegenwoordig wordt de functie nog al eens wegbezuinigd) is in staat om audio-CD's stand-alone te spelen. Voeding aansluiten en inschakelen, CD laden en voorop het front op 'play' drukken. Shuffle en repeat worden (vrijwel) nooit ondersteund, mp3 al helemaal niet.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:51
Als je de audio een goede eigen voeding geeft zal de computer geen last hebben van de audio.

Ik verwacht de problemen eerder de andere kant op in de vorm van HF overspraak. Ik zou de audio afschermen of gewoon buiten de kast laten.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zou ik het audio-gedeelte kunnen afschermen dan?

Verwijderd

Een rol gaas of aluminiumfolie zal waarschijnlijk een groot deel van de magnetische veldlijnen opvangen.
Zo'n kooi van Faraday werkt toch ook bij magnetisme of zit ik nou fout?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
De kooi van Faraday werkt tegen elke vorm van straling, als ik me niet vergis. De grootte van de gaten bepaald echter welk frequentiebereik het afschermt. Ik zou dus een gesloten structuur gebruiken.
Maar het lijkt me dat de versterker in haar orginele behuizing wel voldoende is afgeschermd tegen straling. De voeding lijkt me de sterkte storingsbron, maar die zal zeker al afgeschermd zijn.
Als je 2 compartimenten maakt, gescheiden met een aluminium plaat, denk ik dat er geen enkel probleem is.

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 13:12
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 02:02:
Een rol gaas of aluminiumfolie zal waarschijnlijk een groot deel van de magnetische veldlijnen opvangen.
Zo'n kooi van Faraday werkt toch ook bij magnetisme of zit ik nou fout?
Zo'n kooi werkt vooral tegen straling (=golven), niet zozeer tegen velden.
Als je een magnetisch veld wilt afschermen kun je er het beste een goed magnetisch materiaal (ijzer bijvoorbeeld) van voldoende dikte omheen plaatsen.

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:11

mr_petit

opperprutser

Ik kan me niet voorstellen dat pc onderdelen erg veel storing opvangen van een eindversterker.
De magnetische velden die een trafo opwekt zijn niet zo verschrikkelijk groot: de tegengestelde windingen wekken immers een even sterke tegenflux op (anders zou een trafo zonder belasting ook ontzettend veel stroom verbruiken).
Daarnaast hebben zo ongeveer alle dataprotocollen een checksum.
De eventuele storing die er zal zijn, zal 50Hz zijn..... welk signaal in een pc werkt nou met 50 Hz....
ik denk dat bijv. de magnetische velden die een motor van een hdd opwekt veel sterker zijn in invloed op datasignalen (de motor van een hdd (platter en koppen) zitten veel dichter bij lijnen met datasignalen), en dat gaat kennlijk ook allemaal goed.

De invloed van een pc op een versterker is natuurlijk een heel ander verhaal (maak je daar maar meer zorgen om :P)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
allemaal erg bedankt voor jullie reacties, zelf heb ik erg weinig kennis op dit vlak.

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 13:12
mr_petit schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 21:29:
De invloed van een pc op een versterker is natuurlijk een heel ander verhaal (maak je daar maar meer zorgen om :P)
^^ met klein

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

Verwijderd

beetje off topic maar toch leuk verhaal:

was met een vriend pc aan het samenstellen en toen we hem bootten en in het bios gingen zagen we iets vreemds, hoe meer je naar rechts keek hoe groener het werd (raar voor een blauw bios)
nu dachten we van "misschien is dit een modern bios ofzo" en "misschien is het scherm zo" (was nog niet getest) mja, verplaatste ik de sub die ernaast stond schoof de groene vlek weg:p

mja, was beetje dom maarja, wel grappig dat we het pas na zolang doorhadden

ontopic: op ongeveer elk apparaat zie ik tegenwoordig van die labels "conform met de straling quota's" ofzo staan, staat dit ook niet op voedingen ofzo?
en wat is dan het nut van van die afspraken als je toch nog problemen krijgt.

BTW: als er in mijn kamer een gsm afgaat biepen men boxen zolang ie rinkelt:p

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:11

mr_petit

opperprutser

afaik zijn er geen echte regels voor stralingsquota's van voedingen e.d.

Ik neem aan dat je die labels ziet op magnetrons, zendapparatuur (wifi, evt. verpakkingen van gsm's), cd spelers (laser) en hoogspanningsapparatuur (tv's enz).
Ik neem aan dat je geen sticker op een scheerapparaat hebt gezien...

van de 'straling' die van een normale voeding afkomt (let op, geen hoogfrequent voeding), krijg je in de regel geen problemen.

Er bestaan wel richtlijnen voor hoogfrequentstraling, maar ik weet niet of deze een wettelijke betekenis hebben.
Een apparaat mag bij normaal gebruik de gezondheid niet schaden.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2005 21:11 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een computer ondervindt absoluut geen hinder van een audio versterker, alleen de trafo kan problemen gaan geven maar zolang je een ringkern gebruikt is er absoluut niets aan de hand.
Er zijn wel allerlei regeltjes voor apparaten, ze mogen niet teveel stralen en ze moeten zelf tegen een bepaalde hoeveelheid straling kunnen, dat is ook de reden waarom je computer altijd in een metalen kast zit.

Als een fabrikant een nieuw apparaat op de markt brengt dan moet het ook altijd getest worden bij het nmi of het apparaat niet teveel straalt en of het apparaat tegen een bepaalde hoeveelheid straling kan, als het apparaat door die testen heen komt mag de fabrikant er een mooi keurmerk op zetten (dat mag de fabrikant zonder testen ook maar als het fout zit hebben ze wel een probleem :+ ).

Ik zou me veel meer zorgen maken over storing van de pc op de versterker, het best kun je die versterker zijn eigen metalen behuizing geven die totaal is afgeschermt van de pc.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1