rds terwijl je cd luistert

Pagina: 1
Acties:

• coolhand
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-11-2021

coolhand

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC me

Topicstarter
Ik ben op het moment aan het rondkijken naar een nieuwe autoradio. Wat ik op de huidige mis en ook op nieuwe modellen nog niet ben tegengekomen is de mogelijkheid om rds data te kunnen bekijken (dus flitsinfo etc.) terwijl ik een cd aan het afspelen ben.

Wie weet of er modellen zijn die dit ondersteunen en zo ja, welke modellen dit zijn?

Via google en de got search niks kunnen vinden.

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC met B/W polarizer en U/V filter, Sigma 24-70, tokina 70-210, soligor 1:6.3 f=400mm

Verwijderd

Kan namelijk niet behalve met digitale auto radio's en dan ligt het ook nog eens aan de model (alpine heeft ze) Maar in nederland zenden ze dat nog niet digitaal uit zover ik het weet.

Met analoog freq uitzending moet je dus je source uit de lucht plukken en als je op CD source staat op je radio staat je tuner niet aan en ontvangt hij dus geen RDS.

Met digitaal geweld kan dit wel (duurdere modellen van Alpine). Hier in zuidfrankijk begint nu eindelijk digitale radio door tebreken :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 17:51
Is het niet zo dat wanneer je traffic info aanzet, je dan vaak de info van het station op je display te zien krijgt?

• coolhand

coolhand

Topicstarter
Volgens mij zou het toch niets met elkaar te maken moeten hebben. RDS is toch gewoon een deel van de fm data die hij toch al binnen krijgt? Alleen doet hij er niks mee als je een cd afspeelt. Dat heeft toch niks te maken met de fm data (digitaal of niet).

Bij mijn huidige radio's (grundig en sony) kan het allebei niet.

Nikon D-50, Sigma 18-200 DC met B/W polarizer en U/V filter, Sigma 24-70, tokina 70-210, soligor 1:6.3 f=400mm

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:46

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ik denk dat de meeste autoradiofabrikanten het niet hebben ingebouwd omdat ze simpelweg het nut er niet van in zien. Op RDS wordt doorgaans alleen de naam van de radio zender weergegeven, samen met wat reclame, en inderdaad af en toe een flitsmelding. Waarom zou je als je naar je favoriete cd zit te luisteren opeens bijvoorbeeld "Radio538 presenteert de nieuwe Dancesmash van huppeldepup. Nu gratis te downloaden op de site" voorbij willen zien scrollen? Er zullen ongetwijfeld wel fabrikanten zijn die dit wel ondersteunen, maar ik dnek dat het gewoon een kwestie van goed zoeken is. Stap eens een auto speciaalzaak binnen en leg het hen eens voor. Misschien dat zij zo een model van de plank trekken die het ondersteund.

[ Voor 4% gewijzigd door E-Vix op 01-03-2005 21:06 ]

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• coolhand

coolhand

Topicstarter
E-Vix schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 21:05:
Ik denk dat de meeste autoradiofabrikanten het niet hebben ingebouwd omdat ze simpelweg het nut er niet van in zien. Op RDS wordt doorgaans alleen de naam van de radio zender weergegeven, samen met wat reclame, en inderdaad af en toe een flitsmelding. Waarom zou je als je naar je favoriete cd zit te luisteren opeens bijvoorbeeld "Radio538 presenteert de nieuwe Dancesmash van huppeldepup. Nu gratis te downloaden op de site" voorbij willen zien scrollen? Er zullen ongetwijfeld wel fabrikanten zijn die dit wel ondersteunen, maar ik dnek dat het gewoon een kwestie van goed zoeken is. Stap eens een auto speciaalzaak binnen en leg het hen eens voor. Misschien dat zij zo een model van de plank trekken die het ondersteund.
wat voor nut heeft het dan om naar dezelfde tekst nl.naam en titel van cd cq. nummer te kijken??

Het lijkt mij dat dit een van minder nutteloze functies zou zijn (vooor mij dan).

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:45
Vraag ik mij af hoe je uberhaupt tijd hebt om op uitgebreid je autoradio te gaan bekijken wat ze te melden hebben? Volgens mijn ondersteund bijna elke radio de mogelijkheid om over te zappen naar nieuwsmeldingen -> ik denk dat dat een veiligere oplossing is.

• coolhand

coolhand

Topicstarter
Het lijkt mij dat je niet constant op je display kijkt toch??? 8)7

Maar de scan die ik "af en toe" maak onder het rijden, omvat naast de snelheidsmeter en eventuele waarschuwingslampjes ook het display van de radio ja.

Verder was dit totaal mijn vraagstelling niet.

Het is niet de bedoeling hier een discussie te gaan starten over het al dan niet veilig rijden.

het enige wat ik wilde weten, was of er iemand in de grote GOT community een model wist met de door mij gewenste mogelijkheid. :)

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:45
Het was ook niet zeg maar in het kader van veilig rijden maar ik denk niet dat je enige zinnige info van het display af krijgt in de snelle scan. Namelijk 80% is reclame en 20% is mss flitsberichten daarvan is dan nog een klein relevant voor de route die je rijd. Dus vroeg me af of je krititisch genoeg naar deze wens gekeken hebt.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:51

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Als je flits informatie wilt hebben, stem je radio dan af op bnr nieuwsradio en zet de fileinformatie aan. Daar melden ze namelijk alle gemelde flitsers na de files.

Hier kon uw advertentie staan

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 20:44:
Kan namelijk niet behalve met digitale auto radio's en dan ligt het ook nog eens aan de model (alpine heeft ze) Maar in nederland zenden ze dat nog niet digitaal uit zover ik het weet.

Met analoog freq uitzending moet je dus je source uit de lucht plukken en als je op CD source staat op je radio staat je tuner niet aan en ontvangt hij dus geen RDS.
Dit is onzin. Met TA/TP wordt de CD ook onderbroken als er verkeersinformatie komt. Dit wordt geregeld met een signaal op het FM signaal van een zender.
Sterker nog: als je naar zender A luistert schakelt de radio zonder pardon over naar zender B om TP/TA door te geven. Er wordt dus zelfs actief naar andere zenders gekeken terwijl je naar een zender luistert.

Signatures zijn voor boomers.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Maasluip schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 12:16:
[...]<<knip>>.
Sterker nog: als je naar zender A luistert schakelt de radio zonder pardon over naar zender B om TP/TA door te geven. Er wordt dus zelfs actief naar andere zenders gekeken terwijl je naar een zender luistert.
Dat is alleen het geval in een eon groep, in nederland zijn dat alleen de zenders van NOB (Radio 1-5).
Of je auto radio moet multi tuner zijn en die zijn er maar weinig.

Voor de TS:
Mijn huidige sony radio geeft de rds info niet weer op het display tijdens het spelen van een cd, maar mijn vorige wel (maar die is gejat :( ). Ga dus gewoon ff naar de winkel en probeer het uit. Druk tijdens het afspelen van de cd effe een paar keer op "display" oid.

Zoals al eerder vermeld, de tuner blijft gewoon de laatst geselecteerde zender ontvangen en als TA in staat geschakeld op je radio dan switcht hij bij verkeers info van CD -> Tuner en daarna weer terug.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 03-03-2005 14:05 ]

Alles kan stuk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bij Conrad hadden ze een jaar of 10 terug zelfbouwmodules voor een RDS ontvanger, mogelijk hebben ze die nu nog, of ergens anders bij een electronica zaak. Dan heb je gewoon een leuk 2e displan in je auto :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1