Vapochill SE, ander gas er in?

Pagina: 1
Acties:

• pleasure
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik kon niet echt een topic van recente datum vinden om dit in te posten, daarom waag ik toch de gok en open ik een nieuw topic. Ik heb een Vapochill SE, met r134a er in, ik zou graag de koelcapaciteit vergroten, door er r404a in te laten plaatsen. Maar ik vraag me af waar ik dat kan laten doen en wat ik ongeveer kwijt zal zijn?

Bij voorbaad dank

Verwijderd

Misschien dat Hans het voor je wil doen.. www.haegkoeling.nl. Stuur ze een mailtje.

Verwijderd

voor r404a moet je inderdaad bij hans wezen. Je krijgt wel een iets grotere capaciteit door r404a maar als je echt meer capaciteit wilt moet je cappilair ook een stukje korter. Propaan is trouwens ook een goede optie aangezien het maar kleine compressors zijn en dat kan ik of iemand anders hier met phase-change ervaring er ook gewoon ingooien.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 20:00 ]

• pleasure
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 19:59:
voor r404a moet je inderdaad bij hans wezen. Je krijgt wel een iets grotere capaciteit door r404a maar als je echt meer capaciteit wilt moet je cappilair ook een stukje korter. Propaan is trouwens ook een goede optie aangezien het maar kleine compressors zijn en dat kan ik of iemand anders hier met phase-change ervaring er ook gewoon ingooien.
Dat klinkt goed, gaan de koelprestaties er dan veel op vooruit? Maar r404a heeft imho wel zin. In een XE zit standaard r404a en dat is ook meteen het enige verschil met de SE... compressor en dergelijke zjin hetzelfde. Hoeveel zou je er met propaan op vooruit gaan?

Verwijderd

zit een BD35F compressor in? Hoeveel load wil je?

• pleasure
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 20:31:
zit een BD35F compressor in? Hoeveel load wil je?
Een D35F :) Ik denk dat ik eerst een celerond D 320 ofzo wil gaan koelen en eens kijken hoever die komt op leuke voltages, best veel load dus... Anders een s939 setupjes.

Verwijderd

wat nuttiger is, is om dat ding op 3500 toeren te laten draaien! :D wat een klein kreng is dat zeg!

bij nader inzien kan je met r404a nog wel 5 graden kouder, blijkbaar trekt de compressor zich niet zo heel veel aan van hogere discharge drukken!

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 21:04 ]

• pleasure
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 20:56:
wat nuttiger is, is om dat ding op 3500 toeren te laten draaien! :D wat een klein kreng is dat zeg!
Hoe? B)

Verwijderd

als ik de datasheet van de compressor bekijk is dat oersimpel en hoef je alleen een weerstandje te vervangen in de voeding van dat ding, win je zo 40watt capaciteit mee!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 21:09 ]

• pleasure
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 21:06:
als ik de datasheet van de compressor bekijk is dat oersimpel en hoef je alleen een weerstandje te vervangen in de voeding van dat ding, win je zo 40watt capaciteit mee!
Oow dat klinkt heerlijk! Dan moet ik dat toch maar een keer doen, liever laten doen, solderen is niet echt mijn specialiteit:P...

Verwijderd

lol ik weet niet zeker of vapochill daar een software beveiliging tegen heeft ingebouwd hoor dus ik garandeer niks. Ik wil er best is naar kijken voor je alleen r404a heb ik niet.

• pleasure
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 21:16:
lol ik weet niet zeker of vapochill daar een software beveiliging tegen heeft ingebouwd hoor dus ik garandeer niks. Ik wil er best is naar kijken voor je alleen r404a heb ik niet.
Lijkt me leuk eens te doen! Ik heb alleen geen vervoer enzo ;( Maar met de trein kom je ook nog wel ergens. Maar dus door een weerstand in de kastje te vervangen zou je (theretisch gezien) het toerental van de compressor kunnen verhogen!
Maar er zit dus iig een BD35F compressor in. :)

[ Voor 5% gewijzigd door pleasure op 01-03-2005 22:42 ]

Verwijderd

ja dat is als vapochill de boel niet dicht gegooid heeft! het stroomverbruik van dat ding gaat ook zo'n 20 watt omhoog hoor dan

• pleasure
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 22:42:
ja dat is als vapochill de boel niet dicht gegooid heeft! het stroomverbruik van dat ding gaat ook zo'n 20 watt omhoog hoor dan
Kan ik niet mee zitten ;) Maar wat ik elders las is dat het enige verschil tussen SE en XE r134a vs r404a is, als je hem dan her-gast met r404a heb je toch gewoon XE prestaties... Die liggen wel flink hoger (+/- 170Watt kan die aan warmte opnemen) Op denk ik nu fout?

Verwijderd

nee klopt 180 watt dacht ik zelfs

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Yep, niet alleen het gas is van invloed, zo zijn er nog wel een aantal dingen meer.

Motertje opvoeren is best te doen en zal je wel wat opleveren, maar denk daar niet te licht over. Motortje opvoeren in een compressor waar je ook nog eens anders gas instopt dan eigenlijk bedoeld is is vragen om een boel extra dus. Dus vergeet de veiligheid niet.

Ander gas helpt natuurlijk ook wel een handje mee aan meer prestaties. Maar vergeet niet dat het zwakste punt nog altijd de leidingen zijn waar het spul doorheen moet...

Om je vapo verder op te voeren zou je kunnen denken aan een grotere condensor en al dan niet een betere verdamper. Verder heeft de lengte van het capilair ook nog eens invloed op de uiteindelijke prestaties. Zo kun je optimaliseren voor een zo laag mogelijke temp, of voor een zo groot mogelijke warmte afvoer...

In ieder geval wees bewust van de risico's waar je mee speelt.

Ik ken nauwelijks gevallen van mensen die hun compressor op hebben gevoerd door de motor sneller te laten draaien, en daar zal dan ook wel een goede reden voor zijn !!!

Verwijderd

mensen hebben dat niet gedaan omdat op XS tijden lang iemand van vapochill liep te blerren dat het niet kon! En de manier waarop mensen hem wilde opvoeren was om de spanning te verhogen (het zijn DC motoren) het helpt echter helemaal niks om de spanning te verhogen aangezien die dingen zo gemaakt zijn dat het vermogen gelijk blijft. Die compressors voer je opzich niet op aangezien ze 3500 toeren aankunnen terwijl ze normaal op 2500 lopen ;)

Uiteraard pomp je een hoop extra warmte in het systeem maar dat doe je ook met enkel r404a ipv 134a gebruiken. Een grotere condensor kan, waarschijnlijk is een desuperheater toevoegen ook al voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 23:18 ]

• pleasure
  • Niet online
Ik heb nog even rondgesurft op het forum van asetek.
ALL users with a BD35F compressor (SE/Classic) can turn it into a VapoChill Xtreme Edition (The XE is based on a BD35F) by visiting an A/C workshop and tell them to evacuate the system and refill it with 70 grams of R404a.

The zero load temperature should be around -35'C. IF you charge it with too much, the compressor will not start as the working pressure inside the compressor with R404a is higher.
Dit is dus waar ik op doelde... Risico's... tja, die houd je altijd... ik denk dat als het refillen eenmaal gebeurd is, het grootste gevaar wel geweken is... Andere dingen aanpassen... Tja, dat kan ik simpelweg niet. Ik heb geen brander en om nu zoveel geld uit te geven er aan, dat is ook weer zowat. Ik dacht dat het laten refillen al wel redelijk wat zou schelen.

Verwijderd

bij een refill moet er ook een brander aan te pas komen aangezien er denk ik niet standaard een schrader ventiel op de compressor zit. Een vapo SE zal nooit veel worden maar het maximale eruit proberen te krijgen is altijd geinig ;) Ik weet ook niet zeker of dat weerstandje vervangen kan bij een vapo hoor youpy, volgens danfoss kan het echter wel.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik weet ook niet of het kan, maar als het zou kunnen dan nog zou ik eerst wel eens wat resultaten willen zien, voordat ik het zelf zou laten doen.

Als ik echter een stuk meer kennis van phch zou hebben en meer kijk zou hebben op de werking van compressor. (alleen de basis weet ik nu) ken geen datasheets uit m'n hoofd, dan zou ik er ook nog wel aan willen denken.

Dat van die asetek (die 3 gebruikers was op XS) en dingen liep te blaaten daar geloof ik niet van dat als iemand dat zegt 't een ander tegen zou houden. Dus of het zowiezo wel werkt weet ik ook niet, maar goed....

offtopic:
Kunnen jullie niet beter msn gaan gebruiken :+

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Die SE is makkelijk te vullen door iemand met kennis van zaken. Meen een grammetje of 40 erin. Goed het wordt dan in principe XE, maar verwacht hier nu geen mega koeling van. Ik heb namelijk beide Vapo's (verzamel die zooi ook een beetje) de XE heeft erg veel moeite met mijn Prescott @ 4+ gig.
Weerstandje veranderen? Er zit niet meer op dat die Unit voor op de compressor? Als je een pic heb hoe en welke dan wil ik dit best wel even uittesten op een basic model met 404 erin.

Verwijderd

YoupY schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 23:47:
Ik weet ook niet of het kan, maar als het zou kunnen dan nog zou ik eerst wel eens wat resultaten willen zien, voordat ik het zelf zou laten doen.

Als ik echter een stuk meer kennis van phch zou hebben en meer kijk zou hebben op de werking van compressor. (alleen de basis weet ik nu) ken geen datasheets uit m'n hoofd, dan zou ik er ook nog wel aan willen denken.

Dat van die asetek (die 3 gebruikers was op XS) en dingen liep te blaaten daar geloof ik niet van dat als iemand dat zegt 't een ander tegen zou houden. Dus of het zowiezo wel werkt weet ik ook niet, maar goed....

offtopic:
Kunnen jullie niet beter msn gaan gebruiken :+
nou ze probeerde het voltage aan te passen en dat verhoogt het toerental inderdaad niet, hierdoor werd al snel geloofd dat de snelheid gelocked was en dus gaven ze asetek mannetje gelijk. dit heeft trouwens bar weinig te maken met kennis van phase-change. Meer elektro, maar ja ik studeer elektrotechniek :D

@peter: ik heb nog nooit een vapo SE in me handen gehad dus ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben. Maar ik denk dat in de electrische box op de compressor iets dergelijks als dit zit: Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/53048/full.gif

R1 hierin zal standaard iets van 300 ohm zijn, als je daarvan 1,5k ohm maakt zou het toerental omhoog moeten gaan naar 3500 toeren. Met een potmeter zou je het dus een mooi regelbare unit kunnen maken. zou iemand anders even een foto willen posten van elektrische box op de compressor?

het moet mogelijk zijn om deze compressor op 3500 toeren te laten draaien en dat scheelt aanzienlijk in de prestaties, misschien moet je alleen wel afstand doen van alle elektronica die asetek erin gedaan heeft :D

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 13:47 ]

• pleasure
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:42:
[...]

nou ze probeerde het voltage aan te passen en dat verhoogt het toerental inderdaad niet, hierdoor werd al snel geloofd dat de snelheid gelocked was en dus gaven ze asetek mannetje gelijk. dit heeft trouwens bar weinig te maken met kennis van phase-change. Meer elektro, maar ja ik studeer elektrotechniek :D

@peter: ik heb nog nooit een vapo SE in me handen gehad dus ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben. Maar ik denk dat in de electrische box op de compressor iets dergelijks als dit zit: [afbeelding]

R1 hierin zal standaard iets van 300 ohm zijn, als je daarvan 1,5k ohm maakt zou het toerental omhoog moeten gaan naar 3500 toeren. Met een potmeter zou je het dus een mooi regelbare unit kunnen maken. zou iemand anders even een foto willen posten van elektrische box op de compressor?

het moet mogelijk zijn om deze compressor op 3500 toeren te laten draaien en dat scheelt aanzienlijk in de prestaties, misschien moet je alleen wel afstand doen van alle elektronica die asetek erin gedaan heeft :D
Zo een box zit er inderdaad op... Ik zal kijken of ik een foto er van kan maken. Wat betreft de elektronica, dat lijkt me geen probleem, garrantie boeit me niet. Als iemand zich nog geroepen voelt er wat aan te modden, er mag heel veel :*)

Verwijderd

lijkt me wel geinig dat ik door 5 seconden naar een datasheet te kijken iets vind over een apparaat wat al jaren in omloop is.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:42:
[...]

@peter: ik heb nog nooit een vapo SE in me handen gehad dus ik weet niet precies hoe ze het gedaan hebben. Maar ik denk dat in de electrische box op de compressor iets dergelijks als dit zit: [afbeelding]

Op mijn slot vapo zit eigenlijk enkel die unit
daar sluit ik op de bovenste de voeding aan
fan enzo net als deze

de onderste 3 worden al door middel van weerstanden geregeld.
je krijg er namelijk (vroeguh) een extra kabeltje bij waar mee je naar 80% kon gaan op de unit.
Ik zal even goed bekijken hoe dit met de SE zat, volgens mij zit dat kabeltje er niet meer bij namelijk.
Zal even die dingen doormeten en vergelijken met me oude vapoos
Wel halen de nieuwe vapo's betere temps de SE is eigenlijk net als de basic enkel andere chillcontrol. en kast.

Verwijderd

Ik besef dat dit al tamelijk oud topic is maar ik heb nu een vapochill hier staan ter reparatie en ombouw(andere verdamper en r290 erin) naar een vga cooler.

deze loopt alleen standaard al op 3500 rpm zoals ik het nu zie(blijkbaar heeft asetek dat ooit als aanpassing door gevoerd). Je kan dat controleren door de "jumper" die op de onderste(T) en de 3e van onder (C) door te meten. is die 1500 ohm dan loopt die op 3500 toeren, is de weerstand lager vervang deze weerstand dan voor een 1500 ohm weerstand en hij loopt op 3500 rpm. Dit zelfde werkt ook bij vapo's met de BD50F compressors.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2005 14:14 ]

Pagina: 1