[testcase] Duitsland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vorig weekend ben ik afgereisd naar Duitsland om een weekendje bij familie van mijn vriendin te vertoeven. Erg gezellig allemaal, maar ik heb er ook wat foto's geschoten. Mijn camera, een Canon Powershot A75, heb ik nog niet heel erg lang (eigenlijk heb ik hem gister gehad voor mijn verjaardag, maar ik gebruik hem al ongeveer een maand). Deze foto's zijn volgens mij nog niet zo goed als ik ze zou kunnen krijgen. Dit komt ook doordat mijn camera niet op Superfine, maar op Fine heeft geschoten. Dit wist ik helaas niet en het toestel staat nu weer ingesteld op Superfine. Ik wil graag jullie oordeel over onderstaande foto's en wat er aan te verbeteren is. Ik heb de tips uit de vorige testcase opgevolgd (door mijn knieën zakken, wat meer foto's van 1 object maken om de goede te selecteren, goed op de compositie letten, rechte horizon.. etc. etc.) Nu eerst maar eens de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.vd.knaap/foto3.jpg
Vanuit het kikkerperspectief een foto van koeien die kou stonden te lijden in de sneeuw. Het prikkeldraad zorgt naar mijn mening voor een leuk effect. Ik had misschien beter wat meer land erop kunnen zetten

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.vd.knaap/foto4.jpg
Een kar met gespleten hout viel mij op door de mooie belichting. Op deze foto heb ik eigenlijk geen commentaar, misschien zou ik het hertengewei mooi weg kunnen werken, maar dit wil nog niet echt lukken

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.vd.knaap/foto12.jpg
Sneeuw van dichtbij. Een macrofoto van sneeuw, deze foto is volgens mij best goed gelukt. Alleen misschien wat saai door het eentonige wit.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.vd.knaap/foto7.jpg
Nog een macrofoto van sneeuw, maar nu op een stuk hout. De mooie kleurencombinatie staat mij wel aan, ook hier zie ik niet echt iets fouts.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.vd.knaap/foto8.jpg
Een takje van een soort denneboom pakte mijn oog en ook dit leverde weer een macro foto op. Jammer dat er een hobbel naast de weg zat, waardoor ik nogal veel land op de foto heb, maar hier was weinig aan te doen.

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/r.vd.knaap/foto11.jpg
Naar mijn mening een erg mooie foto, het spoor in het landschap vind ik er erg mooi uitzien zo. Heb hier zelf ook geen commentaar op.

Alle foto's zijn nabewerkt in Photoshop (levels, contrast, croppen, draaien, usm (alleen bij de koe)). Nu wil ik graag weten wat jullie commentaar op de foto's is en wat ik eraan kan verbeteren.

EDIT: Naar aanleiding van de onderstaande kritiek heb ik foto 3 en foto 6 wat verbeterd in photoshop.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk idee, maar ik vind dat het niet zo goed uitgewerkt is.
ik denk dat je je beter had kunnen richten op 1 koe, want die koe linksonder stoort nogal een beetje.

compositie vind ik niet spannend genoeg bij deze.

#3, #4

vind ik helemaal niks hebben.
compositie had beter gekund.

deze vind ik ook niet zo speciaal, maar met de horizon op de achtergrond vind ik de foto wel leuker dan #3 en #4

deze vind ik de beste.
het spoor op het veld en het contrast tussen het veld en de horizon vind ik geslaagd.

ik kan niet goed zeggen wat je kan verbeteren.
bij de meeste foto's vind ik de compositie niet zo interessant en dat kan je alleen maar verbeteren dor veel te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou als je er zoveel moeite voor doet, dan doe ik ook maar wat moeite om commentaar te geven :P

Foto 1: scherpstelling was wellicht beter geweest als je de koe scherp had genomen ipv het prikkeldraad. De vorm van prikkeldraad herken je toch wel (een koe ook daar niet van) maar je hoofdonderwerp is de koe! Haal het hoekje linksboven nog even weg, evenals die koe aan de rechterkant. Idd jammer dat zijn poten er niet op staan.
Foto 2: ik vind de compositie niet spannend. Ik weet echter niet zo snel hoe je die kunt verbeteren. Ik snap dat je de mooie lichtval wilde vastleggen, maar ik denk dat het licht nog te hard was, waardoor je doortekening in de donkere partijen verliest. Kun je niks aan doen behalve wachten tot het licht helemaal goed is.
Foto 3: wit != blauw. De kleurtemperatuur staat niet helemaal goed ingesteld. Daarnaast is de foto niet dusdanig macro dat het een macro foto is. Er zitten al aardig wat lijnen in, maar probeer het toch nog meer te zoeken in een lijnenspel evt met wat licht/ schaduwwerking.
Foto 4: hmm.. weet niet goed wat ik ervan denk.
Foto 5: Op mijn monitor lijkt de foto niet scherp. Daarnaast erg grote contrastverschillen. Wederom beter te wachten op wat zachter licht.
Foto 6: leuke foto. Probeer de horizon eens op 1/3 te zetten ipv in het midden. Met name wanneer je 2/3 lucht had genomen was dit een heel mooie plaat geweest denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:52
Foto 3: wit != blauw. De kleurtemperatuur staat niet helemaal goed ingesteld. Daarnaast is de foto niet dusdanig macro dat het een macro foto is. Er zitten al aardig wat lijnen in, maar probeer het toch nog meer te zoeken in een lijnenspel evt met wat licht/ schaduwwerking.
Als het in de schaduw genomen is dan is het wel degelijk blauw, want schaduwen zijn over het algemeen nl. blauw. Kleuren zijn dus goed. Voor de rest ga ik met je mee.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Leuke serie van mij hadden foto 3 en 4 weggelaten mogen worden vindt ik beduidend minder niet echt scherp en wat is je onderwerp nou. De andere heel leuk je durft ook een origineel standpunt te gebruiken zonder je compositie uit het oog te verliezen, verder is er duidelijk nagedacht over de nabewerking, Mooi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.