Toon posts:

[access, vba] Moeilijk te formuleren in een titel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij een uurregistratie heb ik nu momenteel een tabel: tblUur.
De gebruiker ervan moet de mogelijkheid hebben om de uren af te ronden (om dan een facturatie te maken), maar de oorspronkelijke uren moeten nog gekend zijn.
Dus heb ik twee tabellen nodig, één van de oorspronkelijke uren en één met de nieuwe uren.
Het probleem is, dat ik niet goed weet wanneer ik de oorspronkelijke uren van tblUur moet laten overschrijven naar de nieuwe uren in tblUurNieuw.
Bestaat er geen mogelijkheid dat hij via de gegevens van tblUur alles mag aanpassen dat de gebruiker wilt. En dan door een knop aan te klikken, die records overschrijft naar tblUurNieuw, en dat de oorspronkelijke gegevens weer zichtbaar zijn bij tblUur.
Het probleem is wanneer ik een tblUurNieuw gebruik dat de relaties verdwijnen en voor alle andere problemen te vermijden zou die tblUurNieuw enkel een tabel mogen zijn, waar niet meer aan gewijzigd wordt. Dus zou het overschrijven van de gegevens maar mogen gebeuren wanneer alles gewijzigd werd.
Ik weet het, een vrij rare uitleg, maar ik weet niet hoe ik heb beter kan formuleren.

• kunnen
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik snap je vraag niet helemaal, maar kun je niet gewoon elke keer dat er iets in tblUur verandert heel tblUurNieuw leeg maakt, en er opnieuw inzet?

offtopic:
Mijn complimenten voor de titel!

Verwijderd

Topicstarter
Pulsher schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 17:08:
Ik snap je vraag niet helemaal, maar kun je niet gewoon elke keer dat er iets in tblUur verandert heel tblUurNieuw leeg maakt, en er opnieuw inzet?

offtopic:
Mijn complimenten voor de titel!
Ja je kunt dit doen, maar da's zo omslachtig. Probleem is ook dat de tabellen meer dan 100 000 records zal bevatten en snel aangroeit, als ik voortdurend moet zoeken achter een record deze dan verwijderen en een nieuwe bijvoegen bij ieder kleine bewerking zal het programma vlug traag werken.
Het beste zou zijn dat de gebruiker de huidige gegevens niet meer nodig heeft, maar ja, dat is jammer niet zo.

Bestaat er zo geen query waar je gegevens kunt oproepen van tblUur, deze aanpassen in die query zonder de gegevens aan te passen in tblUur en dan de gegevens van de qeury te versturen naar tblUurNieuw. Hopelijk, begrijp je hier het probleem beter

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 17:15 ]

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Is het wel nodig om een tblNieuwUur te gebruiken? Je kan toch gewoon via je code de waardes afronden? De afgeronde waardes hoeven toch niet te worden bijgehouden in je database, schrijf een functie afrondenUren en roep die aan telkens je de afgeronde uren wil gebruiken ipv de originele?

* TrickShot heeft weer het gevoel dat hij alles te simpel ziet of weer eens iets verkeerd heeft begrepen.

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Verwijderd

Topicstarter
TrickShot schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 17:18:
Is het wel nodig om een tblNieuwUur te gebruiken? Je kan toch gewoon via je code de waardes afronden? De afgeronde waardes hoeven toch niet te worden bijgehouden in je database, schrijf een functie afrondenUren en roep die aan telkens je de afgeronde uren wil gebruiken ipv de originele?

* TrickShot heeft weer het gevoel dat hij alles te simpel ziet of weer eens iets verkeerd heeft begrepen.
Ja de klanten tegenwoordig willen alles kunnen aanpassen enz..
Zal een klein voorbeeld geven: sommige firma's zullen wanneer een technieker een minuut te laat komt willen afronden tot een kwartier andere zelfs tot een half uur. Nu je kunt dan twee functies gebruiken enz...
Nu een firma wilt altijd kunnen spelen met de uren, naar eigen wil. soms eens zo , soms eens anders, dus je kan hun wil niet omtoveren tot enkele functies ;)

Verwijderd

Is het zo dat je de waarden in tblNieuwUur handmatig wilt kunnen bewerken? Is het dan niet makkelijk om op het moment van invoegen van een record in tblUur direct al een record toe te voegen aan tblNieuwUur met dezelfde waarden. Je kan dan in alle bewerk pagina's de tblNieuwUur gebruiken. De tabel tblUur gebruik je dan alleen voor historische raporten. Ook is het denk ik verstandig om op tblUur de rechten zodanig te zetten dat je alleen maar records kan toevoegen. Het is dan niet mogelijk dat je per ongeluk iets fout doet.

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 17:52
Waarom een nieuwe tabel ?

Waarom niet gewoon een veld WerkelijkeUren, en een veld FaturabaleUren ? en bij het invoeren (via een form) de waarde copieeren, en evt de user laten aan passen ?

Verwijderd

Bud_s, helemaal mee eens. Normaliseren en database user rights/roles zijn vaak prachtig, maar soms is 't gewoon handiger om daarvan af te wijken. OK, je hebt nu wat extra velden in je tabel, en je moet client side wat rechten afhandelen, maar het houdt de boel wel een stuk overzichtelijker en beheersbaarder.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:07

Boss

+1 Overgewaardeerd

Per client opgeven hoe hij wil afronden en aan de hand daarvan in een (voor alle klanten gelijke) query de juiste afronding toepassen met een (zelfgemaakte) functie.

Lijkt mij de netste methode :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1