Toon posts:

[D-SLR] Canon EOS 20D vs. Konica Minolta Dynax 7D *

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik loop al een hele tijd te dubben over de aanschaf van een nieuwe camera. Ik ben een verwoed "snapshotfotograaf" en ik heb al verschillende digicams versleten, maar nu wil ik eigenlijk de kwaliteit van mijn foto's een niveautje hoger krijgen.

Ik wil zoveel mogelijk aan mijn nieuwe cam zelf kunnen instellen, en ik wil echt leren mooiere foto's te maken. Ik kwam dus al snel uit bij de digitale spiegelreflex camera's. Mijn budget was eigenlijk 1000 euro, maar mijn oog is eigenlijk meteen gevallen op de Canon EON 20D, en de Konica Minolta Dynax 7D.

Op verschillende websites komt de Canon er in het algemeen wat beter uit (meer megapixels, Cmos ipv CCD), maar het grote voordeel van die Konica is het grote scherm en de automatische stabilisatie.

Ik ben echt een n00b met spiegelreflexcamera's, laat staan digitale, en voor ik me door een of andere gladde verkoper vanalles aan laat praten zou ik graag jullie advies hebben.

Zijn er tweakers met ervaring met één of beide camera's? Zoja, wat zijn de ervaringen, welke zouden jullie mij aanraden? En waar moet ik in de winkel op letten? Zijn er misschien nog betere alternatieven? Alle info is zeer welkom! _/-\o_

Verwijderd

Hoeveel pixels en hoeveel fps denk je nodig te hebben? Heb je 8 mp en 5 fps nodig dan kom je sowieso bij de Canon uit. Zo niet, dan zul je even moeten formuleren wat je belangrijk vindt aan een camera. Het zijn namelijk beiden wonderen der techniek.

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Nogmaals: eerst wat camera's vasthouden in de winkel. Dat is echt belangrijk vind ik. Als een camera kut vasthoudt, dan neem je hem ook niet vaak mee.

Elke DSLR doet tegenwoordig niet voor de ander onder (ja specs blabla, maar in de praktijk heb je genoeg aan standje M en spotmeting!). En de optieken ook niet. Dus focus je daar niet te veel op, maar meer op de ergonomie, layout, etc.

It’s the economy, stupid!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Wellicht dat veel mensen het niet met me eens zullen zijn.

Maar voor 90% van de "fotografen" hier op het forum is niet de camera maar de fotograaf zelf de beperkende factor.

Alle cams zijn goed. punt (in deze prijsklasse)

Zaken die tellen zijn vaak de irrationelere aspecten zoals "merk" en "looks".

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03-2025
Ik zit in hetzelfde schuitje als de TS. Het zijn beiden erg goede kamera's gelet op de specificaties en ervaringen van anderen, die elk hun eigen voordelen en nadelen hebben.

Het lastige is af te wegen aan welke zaken ik het meeste waarde hecht. Heb ik liever AS of de een snellere AF? Is 6 vs 8Mp een relevant verschil bij croppen? Is een 1.8" LCD werkbaar, ik ben gewend aan 2.2")? Hoe belangrijk vind ik dat Minolta een kleinere speler is met een wat onduidelijker toekomst en Canon marktleider? Veel van dit soort zaken weet je pas na een tijdje gebruik en helaas niet voor je aanschaf...

Ach ja, keuzes....

Verwijderd

@ dawg: als spotmeting een must is dan valt de 20D af.

@agiessen: Minolta was ten tijde van het begin van de AF weer een grotere speler dan Canon. Dat is toch een beetje stuivertje wisselen... Met de bedrijfszekerheid van alle grote merken is denk ik weinig mis.

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Minolta is ABSOLUUT geen kleine speler. (wel in vergelijking met canon natuurlijk)

Ik zou andere zaken in overweging nemen zoals het "glaswerk" dat beide merken je te bieden hebben. Je koopt objectieven bijna voor het leven. De body zal over een jaartje of 5 a 6 toch wel weer vervangen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Dacide op 01-03-2005 18:39 ]

Verwijderd

Inderdaad, de 20d heeft het voordeel dat je een hele ruime keuze lensen hebt, wat je wat minder hebt bij de minolta.

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-02 14:49

Beaves

Usque ad Finem

[b][message=22889313,noline]
Elke DSLR doet tegenwoordig niet voor de ander onder (ja specs blabla, maar in de praktijk heb je genoeg aan standje M en spotmeting!). En de optieken ook niet. Dus focus je daar niet te veel op, maar meer op de ergonomie, layout, etc.
Dus we kunnen allemaal beter voor de 300D gaan, en de 1Ds-II lekker laten liggen?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• agiessen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-03-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 18:33:
@agiessen: Minolta was ten tijde van het begin van de AF weer een grotere speler dan Canon. Dat is toch een beetje stuivertje wisselen... Met de bedrijfszekerheid van alle grote merken is denk ik weinig mis.
Daarover twijfel ik: heeft KM een mooie toekomst in de digitale fotografiewereld. Veel fotografen die Minolta SLR's gebruikten zijn al overgestapt naar Canon en Nikon. Hoe gaan ze nu een substantieel deel van de markt veroveren? Daar hebben ze mijns inziens een grote uitdaging liggen. Ik heb daarover eigenlijk niets gehoord vanuit KM omtrent hun strategie, en zou wel 's willen weten waar ze hun pijlen op richten in de toekomst. Wishful thinking ben ik bang. Ik hoop op het beste... ik draag KM een warm hart toe.

Omtrent de lenzen: is het verschil in lensaanbod tussen C, N, P of M voor een doorsnee fotograaf schokkend? Ik had het idee dat dat wel meeviel eigenlijk. Kan iemand de uitschieters aangeven van de diverse merken?

Verwijderd

Ik denk dat je een deel vergeet agiessen. Ten eerste is er idd een deel overgestapt naar de dSLRs van Canon en Nikon, maar daarnaast zijn er voldoende fotografen die nog voldoende glas hebben en wachten op een dSLR van Minolta. Daarnaast wordt er een heel grote markt aangeboord in de komende jaren. Mensen die nu ervaring opdoen met een digitale compact willen de overstap maken naar de reflexen. Wanneer je deze groep weet te trekken, ben je zeker op de goede weg. En met de 7D is KM een heel goede weg ingeslagen al zeg ik het zelf. Ik wacht dan ook met smart op een instap dSLR van KM.

Daarnaast is het objectievenaanbod voor KM enorm. Ze hebben van zichzelf al een grote hoeveelheid objectieven en ook merken als Tamron, Sigma en Tokina hebben voor KM voldoende objectieven liggen.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Ik wil niet teveel ingaan op de discussie canon-minolta. Mijns inziens is het bedrijf KonicaMinolta groot en sterk genoeg om nog een lange tijd te bestaan en mee te draaien in de DSLR-wereld. En daarnaast: elke DSLR die je nu kunt aanschaffen is prima.
Als je hebt besloten te kiezen tussen de 20D en de D7D dan kies je in beide gevallen dus goed. Het verschil zit hem vooral in de ergonomie. Probeer ze dus allebei eerst goed uit.
Voor mij persoonlijk is vooral de viewfinder erg belangrijk, ik ben niet zo verzot op de tunnelkijkers van Canon en Nikon. De Pentax *istD, *istDS, KonicaMinolta D7D en de Olympus E1 (die ikzelf heb) hebben grote duidelijke zoekers, dat maakt bijvoorbeeld handmatig focussen een stuk makkelijker. Maar als dat voor jou niet belangrijk is, maar bijvoorbeeld de hogere fps van de Canon, dan kan dat weer de doorslag geven. Het komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeuren.

En dan moet het fotograferen nog beginnen.....

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 18:33:
@ dawg: als spotmeting een must is dan valt de 20D af.
Mwa.

Ik was eerst ook huiverig voor het niet hebben van spot-metering. Mijn compact had het namelijk wel. (ZoneMatrix, Center Weighted en Spot). De 10D heeft geen spot (alles < 4% oppervlakte, dacht ik), maar hij heeft wel Partial (alles onder < 10% meetoppervlak, zo uit mijn hoofd).

In het werkelijk overgrote deel van de gevallen kan Partial wel opwegen tegen Spot, heb ik gemerkt. Misschien is het persoonlijk, maar voor _mij_ gaat het wel goed. Ik zou daar niet de keuze van de camera vanaf laten hangen.

Verwijderd

@ kwintessens: heeft jouw zoeker ook erg last van donker worden als je een zoomobjectief gebruikt die verloopt naar minder lichtsterk? Met een standaardobjectief viel het mij op dat de zoeker eerst helder was en langzaamaan donkerder werd...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Voordat alle dSLR-modellen een eigen shootout krijgen hier in FG: [rml][ discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen?[/rml]. Een topic dat veel waard is, en waar alle dSLRs die tussen de 600 en de 1600 euro liggen worden besproken. Neem ook de aparte topics van de twee modellen die je noemt door:

Canon EOS 20D - deel 2
[rml][ D-SLR] Konica Minolta Dynax 7D[/rml]

Vergeet ook niet beide cams in de hand te houden bij een shop en als het kan er even mee te schieten, dit scheelt heel voor je idee over de cam: je zal hem namelijk behoorlijk wat vast gaan houden als het goed is, dus ergonomie en handelbaarheid is een belangrijk punt. Succes met je keuze.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.