[excel] hele kolom selecteren vanaf bepaalde rij

Pagina: 1
Acties:
  • 1.131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Hoe kan ik een hele kolom selecteren in excel vanaf een bepaalde rij.

dus bijv vanaf cel D2 en dan alles naar beneden en dit moet in een SUM() functie staan.. moety ik dan de laatst mogelijk cel nemen of is er een bepaald commando voor?

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

code:
1
=SUM(A:A)

Verwijderd

Dit is de hele kolom optellen. TS wil alles onder een bepaalde cel optellen.

Veel moeite is het toch niet om SUM(D2:D1000) te gebruiken? en dan kan 1000 natuurlijk ook minder zijn ;)

• RSD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02-2017
Maar hij moet bijv van cel D8 en alles onder cel d8 sommeren.. dan doe ik bijv: SOM(D8:"wat moet hier dan") ??? Ik kan bijv D60000 doen, maar dat is niet zo netjes...

Verwijderd

De laatste cel met een waarde in principe. Bijvoorbeeld D35. => sum(D2:D35)

Je kan dan ook D40 nemen als je verwacht nog wat waarden onderaan in te voegen. Als je waarden ertussen voegt dan verandert de formule automatisch mee (de laatste waarde D35 wordt dan D36)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 16:34 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:08
Of iets als:
=Sum(D:D)-D1
Of, als het gebruik van D1 een circelverwijzing oplevert:
=Sum(D2:D65536), maar hier maak je Excel niet bepaald gelukkig mee. Ik weet het niet zeker, maar heb het vermoeden dat Excel langer doet over =SUM(D1:D65536) dan over SUM(D:D). Test het evt even uit.

Verwijderd

zoals JasonX zegt, je kan waarden tussenvoegen en dan verandert de formule mee.

als je bereik aaneensluitend is (geen lege cellen tussen eerste en laatste waarde in de kolom), dan kan je ook een dynamisch bereik definiëren en dan daarnaar verwijzen in de som formule:
invoegen->naam->definieren:
namen in werkmap:
bv. sombereik
verwijst naar:
code:
1
=Blad1!$A$1:VERSCHUIVING(Blad1!$A$1;AANTALARG(Blad1!$A$1:$A$20000)-1;0)

en dan om de som te maken simpelweg
code:
1
=som(sombereik)

sombereik wordt dus automatisch uitgebreid (in dit voorbeeld vanaf rij 1 tot maximaal rij 20000), op voorwaarde zoals hoger vermeld, het bereik moet aaneensluitend blijven.
Pagina: 1