[Xbox] hoe het echt zit met de kabels..?

Pagina: 1
Acties:
  • 697 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Topicstarter
Matched: xbox
Microsoft heeft een recall van een stroomkabels gedaan ( nieuws: Microsoft roept voedingskabels Xbox terug ) met als uitleg dat een op de 1000 kabels gevaarlijk zou kunnen zijn. Online word je serienummer gecontroleerd en aan de hand daarvan bepaald of je een nieuwe kabel nodig hebt of niet.

Het gaat er nu niet om of dit mooie service of slechte zorg, of gewoon een manier voor publiciteit is... Het gaat om het volgende:

Microsoft stuurt 2 verschillende types vervangingskabel uit. De normale - en een speciale versie, met een aardlek boxje eraan. Vreemd zou je zeggen. Wat het kasje doet: stroom afsluiten

Waarom? Het echte probleem zit 'm niet in de kabels, maar in de PSU. Sommige 1.0/1.1 xboxen hebben een Foxlink PSU, waar de aansluiting van de voedingskabel slecht gesoldeerd is, en dus kan doorbranden als je er grof mee omgaat...

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v285/g0t_m4xx_21/foxlink-edited.jpg

Ik heb de helpdesk gebeld, en na 20 keer doorverbonden te worden kreeg ik te horen dat ze verder geen informatie hadden. Ze blijven zeggen dat het probleem hem puur in de kabels zit. Ik geloof dit niet echt- vooral omdat een aantal mensen zelf eens gekeken hebben... Normale kabel thuisgestuurd, Xbox was ok, Aardlek kabel gekregen: meestal Foxlink PSU...

Aangezien er dus _veel_ foxlinks zijn, die het probleem hebben (het probleem is de powerconnector die niet erg stevig aan de behuizing v/d Xbox vast zit, waardoor alle krachten op de soldeer verbindingen komen te staan (bij latere Xbox series opgelost door ander type connector- nieuwere Foxlink PSUs werken perfect)), vraag ik me af hoe het nu zit. Microsoft MOET dit weten, maar ze reppen er met geen woord over... Blijkbaar hebben ze in het begin van de Xbox niet bijgehouden welke PSU in welke Xbox zat, want een aantal mensen met een delta PSU (die perfect geconstrueerd is) hebben ook een aardlek kabel gekregen... Iemand sluitende antwoorden? :+

En hier het verhaal op Xbox-scene

Ik heb dit een eigen topic gegeven, omdat het niets met snelheid van recall en evt. dubbele agende daarvoor (bijv. publiciteit) te maken heeft... Puur het technische verhaal. En een samenzwering :Y)

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 108806 op 01-03-2005 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Hmm ik heb toevallig vandaag me kabel binnengekregen, met zo'n aardlek blok erbij. Vond het opzich wel goeie service, maar ik wist niet dat er verschillende kabels rondgestuurd werden. Als ik me kabel achter in die xbox wrik knettert het altijd, vraag me af of dat hiermee te maken heeft, me PS2 doet dat namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:27
Geen matches
Niks om je druk over te maken iig, de mijne doet het ook. Als je voeding echt kapot is, dan ruik en hoor je dat wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:08
Geen matches
ik vind dat ding wel grappig, schrok me dood toen dat knoppie terugsprong nadat ik op test drukte _/-\o_

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Geen matches
KillaZ schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 15:49:
ik vind dat ding wel grappig, schrok me dood toen dat knoppie terugsprong nadat ik op test drukte _/-\o_
Ik ga dat aardlek ding modden. Blauwe led erin enzo :Y) en alssie afgaat via compoort ofzo smsje laten sturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue2k
Geen matches
KillaZ schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 15:49:
Jij ook al :D Zat al gelijk aan rampscenarios te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
Geen matches
Ag, gewoon even zelf een beetje solderen, en je hebt die kabel nergens voor nodig. Of een nieuwe voeding kopen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue2k
Mja ik denk niet dat ze me Xbox terug willen nemen ;) Alhoewel iemand daar best blij zal zijn met die hdd... Is die PSU gewoon van het type dat ook in een normale PC PSU zit? Heb toen ik me xbox uit elkaar had liggen er niet veel aandacht aan besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
Geen matches
Ehm, er is geloof ik 1 type pc psu dat erin past, maar in principe zijn het speciale.

[ Voor 22% gewijzigd door Slurpgeit op 01-03-2005 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Ik denk dat ze het probleem oplossen door een ander type kabel te leveren die misschien juist net iets minder stroom doorlevert aan de slechtere gesoldeerde PSU's van Foxlink. Genoeg om te werken, te weinig om door te branden. Als dit geen oplossing zou zijn dan hadden ze echt wel de Foxlink PSU's om laten zetten.

En om nou te praten van een samenzwering, gaat iets te ver, MS hoeft niet uit leggen wat nou het defect is, zolang ze het maar adequaat oplossen, en als dit de oplossing is welke werkt dan lijkt me er niets aan de hand. Laat het in ieder geval een goeie les voor ze zijn, richting de Xbox 2.

Off-topic : Maar toch liever een Xbox dan een PS2, waar de lensen bij het minste geringste al stuk zijn, waarna je binnen de garantie periode een omruil PS krijgt, bij moet betalen, waar ze eigenlijk een nieuwe moeten verschaffen imho ;)

Al met al zie ik de komende generatie console's met vertrouwen tegemoet. De fabrikanten leren van elkaars fouten en die zullen echt niet meet voorkomen :+ Ze veranderen ook steeds niet voor niets de modelnummers, houd in dat ze tussentijd modificatie's aanbrengen. Heb zelf nu een Xbox 1.6b en werkt uitstekend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
Anoniem: 50893 schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 16:43:
Ik denk dat ze het probleem oplossen door een ander type kabel te leveren die misschien juist net iets minder stroom doorlevert aan de slechtere gesoldeerde PSU's van Foxlink. Genoeg om te werken, te weinig om door te branden. Als dit geen oplossing zou zijn dan hadden ze echt wel de Foxlink PSU's om laten zetten.
Dit is echt onzin.
Ten eerste begrijp ik uit dit draadje dat het nieuwe snoer een aardlek-beveilging is. (overigens heb ik zelf geen xbox). Ten 2e: Je kunt nooit stroom in een apparaat pompen, anders zou je alles nu al doodgepompt hebben. En minder stroom doorlaten: dan werkt het apparaat simpelweg niet meer, of niet goed. Je kunt niet zomaar een beetje minder energie geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
Geen matches
Het ligt niet aan de hoeveelheid stroom, die connector breekt als het ware gewoon af -> kortsluiting.

/edit: Zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.tsop-man.com/images/psu.JPG

[ Voor 29% gewijzigd door Slurpgeit op 01-03-2005 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113500

Ik heb zo'n kabel met een kastje er tussen vandaag gekregen. Goede service van Microsoft.
Ik heb hier een foxlink psu en als je goed kijkt zie je gewoon dat hij niet goed is gesoldeert. Dit wordt dus soldeerwerk (altijd leuk werk :) )
Als ik de kabel in mijn xbox ''steek'' dan merk ik ook wel dat hij er best wel losjes er in zit.
Ik vind ook dat Microsoft dit moet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
Geen matches
Dat weten ze, en ze ontkennen het glashard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:14
Ik denk dat het gewoon een hele mooie manier voor Microsoft is om van alle bezitters van een xbox de naw gegevens te verkrijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bassio schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 20:52:
Ik denk dat het gewoon een hele mooie manier voor Microsoft is om van alle bezitters van een xbox de naw gegevens te verkrijgen...
Vrij dure manier dan. En slecht voor je rep. Plus dat 't niets met onveiligheid te maken heeft... misschien een dubbele agenda, maar zoals ik al in de TS zei boeit me dat niet zo, 't gaat mij puur om die kabels. Dat er IETS mis is lijkt me duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138540

Ik heb net ook zo'n kabel ontvangen.
Volgens mij is het geen aardlek schakelaar. De xbox is niet geaard!. Bovendien zou het testknopje dan een aardlek moeten simuleren en dat lukt niet met 2 draadjes.
Wat nog erger is als het een aardlek schakelaar zou zijn is dat deze zou beschermen tegen het lekken van stroom naar buiten, met andere woorden, de netspanning zou via de xbox aangeraakt kunnen worden.
Het kastje is gewoon een elektrische zekering, die ervoor zorgt dat de spanning wordt onderbroken als er teveel stroom getrokken wordt door de xbox. Kortsluiting dus. Hierdoor kan hij niet in brand vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 138540 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:49:
Ik heb net ook zo'n kabel ontvangen.
Volgens mij is het geen aardlek schakelaar. De xbox is niet geaard!. Bovendien zou het testknopje dan een aardlek moeten simuleren en dat lukt niet met 2 draadjes.
Wat nog erger is als het een aardlek schakelaar zou zijn is dat deze zou beschermen tegen het lekken van stroom naar buiten, met andere woorden, de netspanning zou via de xbox aangeraakt kunnen worden.
Het kastje is gewoon een elektrische zekering, die ervoor zorgt dat de spanning wordt onderbroken als er teveel stroom getrokken wordt door de xbox. Kortsluiting dus. Hierdoor kan hij niet in brand vliegen.
Goed, aarlekwas misschie ongenuanceerd: je snapt wat ik geboeld... bij lekspanning of te hoog sluitings voltage slaat dit kastje af, en zorg ervoor dat er verder geen spanning doorheen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:48
Geen matches
Ik heb een gewone nieuwe kabel gekregen (met een iets dikker stukje). Wat me wel opview in het boekje over die vervangingskabel is dat er overal Copyright 2004 staat. Het is toch pas in 2005 ontdekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Anoniem: 138540 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 20:49:
Als ik het verhaal zo lees, is het dus wel een aardlekschakelaar.
Het principe van een aardlekschakelaar is, dat als de stroom die door de ~ (fase) naar het apparaat toegaat, niet door de 0 (nul) terug komt, bij een verschil van 30 mA moet afschakelen.
Dit zorgt er voor dat er geen stroom hoger dan 30 mA door jou lichaam kan stromen als gevolg van een defect.
Het kan wel degelijk met alleen 2 draadjes.
Huisinstallaties worden juist met aardlekschakelaars beveiligd, omdat oudere huizen niet overal wandcontactdozen hebben met een aardcontact (vereffening). Dit ter aanvullende bescherming.

offtopic:
Een X-box is een klasse II apparaat en mag daarom niet geaard worden, maar als gevolg van een defect zou je niet onder spanning mogen komen en moet een aardlekschakelaar de spanning afschakelen. De meeste huizen zijn tegenwoordig al uitgerust met tenminste 1 aardlekschakelaar.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat lekkasje zorgt er voglens mij voor dat die sluiting onderbroken word, zodat je geen giga gloeispiraal krijgt zodra die vonk overspringt... dood is je Xbox dan al, maar zo blijt de schade tenminste beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 138540

Geurt-kun schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 23:33:
[...]
Als ik het verhaal zo lees, is het dus wel een aardlekschakelaar.
Het principe van een aardlekschakelaar is, dat als de stroom die door de ~ (fase) naar het apparaat toegaat, niet door de 0 (nul) terug komt, bij een verschil van 30 mA moet afschakelen.
Dit zorgt er voor dat er geen stroom hoger dan 30 mA door jou lichaam kan stromen als gevolg van een defect.
Het kan wel degelijk met alleen 2 draadjes.
Huisinstallaties worden juist met aardlekschakelaars beveiligd, omdat oudere huizen niet overal wandcontactdozen hebben met een aardcontact (vereffening). Dit ter aanvullende bescherming.

offtopic:
Een X-box is een klasse II apparaat en mag daarom niet geaard worden, maar als gevolg van een defect zou je niet onder spanning mogen komen en moet een aardlekschakelaar de spanning afschakelen. De meeste huizen zijn tegenwoordig al uitgerust met tenminste 1 aardlekschakelaar.
De aardlekmeting gaat inderdaad met de fase en de nul. De testknop zou dan een lekstroom moeten veroorzaken, dat lukt dus niet zonder aard aansluiting.
En als er een aparte aardlekschakelaar voor dit apparaat nodig is, zou het betekenen dat er spanning aan de buitenkant zou kunnen staan. (daar kan alleen de lekstroom langs) Dat is levensgevaarlijk en een aardlekschakelaar beschermt daar niet genoeg tegen. (Voordat deze afgaat, heb je al een flinke opdonder gehad)
Verder biedt een aardlekschakelaar geen enkele beveiliging tegen kortsluiting.
Het probleem van de xbox is dat er brand kan ontstaan, dus in dat geval loopt er een te hoge stroom.
Daarom is het apparaatje geen aardlekschakelaar, maar een elektrische zekering.

• Malthus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:30
Alvast mijn excuses voor het gebruiken van zo'n oud topic, maar mijn vraag sluit imho wel precies bij dit topic aan, vandaar...

Een paar maanden geleden heb ik een tweedehands Xbox gekocht. Ik was wat aan het zoeken op GoT om te zien wat er zoal te lezen is over de originele Xbox, en toen kwam ik dit topic tegen. Ik heb meteen m'n Xbox omgedraaid, en het blijkt dat mijn Xbox van 23 september 2002 is, oftewel, ik zou ook een veilige stroomkabel moeten hebben om de kans op brand te minimaliseren.

Ik ben daarom eens op de Xbox-website gaan kijken, en onder http://www.xbox.com/en-us.../powercordreplacement.htm vond ik uitleg over het stroomkabel-probleem en een telefoonnummer.

Vervolgens heb ik gebeld, en ik werd vriendelijk te woord gestaan. Helaas lukte het de medewerkster van de support-afdeling (ondanks dat zij flink haar best heeft gedaan) niet om toestemming te krijgen om mij zo'n stroomkabel te sturen. Ik heb wel het advies gekregen om gelijk terug te bellen als er rook uit de Xbox komt of als de stroomkabel begint te smelten, want dan zou ze wel iets kunnen doen.

Daar wilde ik niet op gaan wachten, dus ben ik zelf op zoek gegaan naar zo'n speciale stroomkabel (volgens de xbox-scene-website uit de TS zit daar een kastje met twee knopjes op). En het lukt mij niet om zo'n kabel te vinden. Mijn vraag is nu of er iemand een idee heeft waar ik zo'n kabel vandaan kan halen of zelf kan maken, of een winkel kent die deze speciale kabels verkoopt.

Alvast bedankt!

PS. Ik heb m'n Xbox wel aangesloten op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, maar ik weet dus niet of dat voldoende is.

• Malthus
Vandaag heb ik nogmaals contact gehad met Xbox support (eigenlijk wilde ik graag een bevestiging per e-mail dat ik geen voedingskabel zou kunnen krijgen), maar deze keer is het wel gelukt. Als het goed is krijg ik binnen twee weken een nieuwe voedingskabel.

Anoniem: 8819

valt allemaal mee hoor.
Steek jij de stekker 400x per dag er uit?
Mijn xbox heeft die kabel ook nodig.
Ik heb zelfs al ergens een liggen in een doos.
En zo lang ik hem al heb is er niks gebeurt.
Alleen die achterlijke americanen doen overal moeilijk over zodat ze geld er kunnen verdienen.
Daarom zeg microsoft dat de kabels gewisselt moet worden zodat ze niet aangeklaagt kunnen worden.
Je moet eens weten dat je wekker nog brakker in elkaar zit die je bij de kijkshop \ blokker heb gehaald.

• Malthus
Anoniem: 8819 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 20:33:
Steek jij de stekker 400x per dag er uit?
Nou, uiteraard geen 400x per dag, maar toch vrij regelmatig. Deze Xbox staat namelijk op m'n bureau als ik ermee aan het spelen ben, en bovenop de kast als ik 'm niet gebruik. Alle benodigde kabels (stroom, netwerk, video) liggen klaar en hoef ik alleen nog maar achterin de Xbox te pluggen om met behulp van een tv-kaart en DScaler op m'n computer een Xbox-spelletje te doen.

Het was me al eens opgevallen dat de aansluiting voor de stroomkabel erg gammel was, maar dit topic verklaart wel een heleboel.
Pagina: 1