Toon posts:

Monitor Kleurendiepte veranderen... schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me opeens afvraag (zoals uit de titel blijkt ;), is het schadelijk als je te vaak de kleurendiepte in windows verandert?

Ik bedoel dan dus 16bit <-> 32 bit. Ik doe dit de laatste tijd namelijk regelmatig dus dit kwam even bovendrijven.

Bedankt alvast

• Moon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09-2025
Misschien bij een 14" ctx monitor uit '93
maar met de huidige monitoren maakt het denk ik niet uit.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Nee, totaal niet. Het is alleen maar meer belastend voor je videokaart omdat ie een grotere hoeveelheid kleuren moet verwerken. Er is een grotere diversiteit in de kleuren van de pixels die weergegeven moeten worden, maar dat maakt voor je monitor niet uit. De pixel moet ie zowiezo weergeven, een andere kleur is verder niet extra belastend.

• Moon
Hey Worsie!

Mag ik wat vragen over die IBM van je?
Ik krijg hem niet op dma als ik dit aanvink bij apperaatbeheer!
Loopt hij nu al standaart op DMA door die 80pins kabel of moet je het ergens in je bios instellen?

bedankt.

(sisoft sandra loopt trouwens vast bij de drive benchmark)

Verwijderd

Topicstarter
Wow, da's snel :)

Punt is namelijk dat het in windows gebeurt zonder de pc opnieuw op te starten. Het beeld wordt dan even zwart, geeft een klik of 2 en komt dan weer terug op de nieuwe kleurendiepte. Maar dat kan dus totaal geen kwaad? Mooi :)

Monitor is trouwens een Iiyama 19", dus dat zal wel goed moeten gaan.

Bedankt voor de snelle reacties in ieder geval.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 23:16
Volgens mij kan een te hoge refresh rate wel kwaad, weet het niet zeker.

• worsie
MvdM, Uiteraard heeft een hogere refreshrate wel invloed. Het beeldkanon moet dan simpelweg harder aan de slag. Zo'n monitor is er echter toch echt wel redelijk op berekend. Als je niet precies op het randje gaat zitten van de specificaties moet ie het toch wel even volhouden hoor. Maar de slijtage zal hoger zijn ja.

Moon, Wat voor mobo heb je dan? Zelfde? Bij mij hangt ie aan de Highpoint RAID controller. De detectie ging daar automatisch, staat dus op UDMA 5. Je kan dat ook handmatig bijwerken in de bios van de Highpoint RAID controller. In Windows stel je dat verder niet in. Die ziet de Highpoint gewoon als SCSI controller en heeft daar verder geen instellingen voor.

• Moon
Asus A7pro,

Na het installeren van Win ME gelijk 4.27 drivers geinstaleerd om vervolgens een melding te krijgen: wisseling van compabiliteitsmodus kan tot prestatieverlies leiden. Als ik nu dma aanvink krijg ik een blauw scherm bij opstarten.
Tevens een uitroepteken bij primaire ....(dual fifo) ????

• worsie
Waarschijnlijk moet je het ook activeren in je bios. Kan zijn dat DMA (A7VPro is geen ATA 100 toch? Alleen ATA66?) daar niet ingeschakeld is. Dan krijg je een conflict.

• Moon
Conflict als ibm= 100dma / mobo= 66 dma?
Dit moet volgens Mycom geen probleem zijn,mits er een goede kabel tussen zit.(niet dat ik ze vertrouw..)

Bij opstarten lees ik trouwens achter primairy master achter de harddisc udma 5, is er nu niets aan de hand of...

• worsie
ATA 100 is backwards compatible met ATA 66, dus dat is het niet. Dat ie die herkenning weergeeft wil misschien nog niet zeggen dat DMA ook ingeschakeld is (dat leest ie misschien uit de bios van de HD af). Dat zou ik toch ff checken in je bios. Als dat het niet is, dan zijn het hoogst waarschijnlijk conlicten van het soort die me boven mijn pet gaan. I/O adres conflicten enzo. Heb ik geen kaas van gegeten. Ik zou ff checken in je bios of daar DMA enabled is bij je IDE channel waar de schijf aanhangt. Omdat ik de settings in de bios niet ken van dat ding is het wat moeilijk om je zo te helpen.

Post anders gewoon ff een topic bij processors en mobo's of hardware algemeen. Kan je ff overleggen met mensen met hetzelfde mobo.

Succes in ieder geval.

• Moon
TNX
Pagina: 1