Vastloper door moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Gaoske
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-07 08:20

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Eindelijk van mijn USI moederbordje verlost. Er was geen software voor te vinden noch kon ik er ergens ondersteuning voor krijgen.
Een (ja ik weet het niet het beste merk) Asrock mobo'tje gekocht. Het was echt een koopje: 25 euro voor een P4VT8+
Heeft 5.1 sound, LAN, 6*USB 2.0 onboard (+2xfront), SATA, RAID enz.

Ik heb er mijn Celeron 2,8 op geplaatst en mijn Radeon 9800 PRO (met zalman 700Cu) op standaard snelheden (niet vergeklokt dus).

Waarden van de processor
Intel © m (ook in cirkeltje) 02
Celeron ®
2,80 Ghz/128/400
SL77T Malay
Q337A205
T337B012
1236

PC weer opnieuw geinstalleerd, drivers van mobo en Radeon geinstalleerd (Omega 2.6.05a).
NFS Underground 2 aant spelen, en hij loopt vast. PC gereboot en meteen temps uitgelezen in de BIOS:
CPU 42 C
MB 23 C

Ik heb weinig andere games, alleen wat oudere, dus kan niet testen of het aan NFS ligt. Maar het probleem had ik niet op mijn oude mobo met NFS. En had alles op max staan, behalve FSAA op half. Heb ook getest of die instellingen miss te hoog zijn. Alles op minimaal gezet en nogmaals gespeeld, zelfde probleem. Ligt dus niet aan de viedokaart denk ik.

Zou het probleem niet mogen zijn toch??
Ik heb echter dit probleem pas sinds dit moederbordje. Mijn USI had ik niet de goede software voor om alles netjes aan het werk te krijgen, ook zat er niets van ondersteuning voor temp management in de bios.

Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?
Oja verdere systeem:
Enermax 365 (3.3V = 32A, 5V=32A, 12V=17A)
2 x 512 MB Kingston 2700
Nec DVD 3500
noname 44x CDROM
2 systeemfans Coolermaster
(geen diskette)

De voltlijnen volgens Fanspeed 4.21 (wat een "hondewerk", tabel overnemen uit Excel :X )

Voltlijn Min Max Gem
Vcore 1.52 1.63 1.60
+3.3V 3.07 3.20 3.17
+5V 4.35 4.89 4.78
+12V 11.43 11.80 11.56
-12V 0.47 1.21 0.69
-5V 1.54 2.44 1.90
+5 VSB 5.27 5.38 5.35
VBat 2.56 2.56 2.56

Deze waarde zijn tijdens een Torture test van Prime 95

Gaoske

[ Voor 31% gewijzigd door Gaoske op 02-03-2005 17:25 ]

M'n hobby PC'tje

Verwijderd

Standaard dingen eerst doen (had je ook vantevoren kunnen doen):

- Voltages meten
- Geheugen testen met Memtest
- CPU testen met Prime95

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Startpost aangepast...

Voltages meten had ik al gedaan, kreeg ze alleen niet fatsoenlijk in een tabelletje 8)7 . Toch maar even voor gaan zitten....

Memtest86+ en Prim 95 had ik ook al gedownd. ook geprobeerd maar memtest kreeg ik niet aan de gang.

Memtest 1.51 tm 1.30 op een diskette geprobeerd te zetten, maar dat lukt dus echt niet. Eerst gaf het .Bat bestand dat Rawrite niet in de directory stond, DUS WEL :S.
Nu geeft hij alleen dat het uit te voeren bestand C:\blabla\autoexec.NT geen geldige windowstoepassing is. Of ik door wil gaan, ja dus. Dan geeft hij aan dat hij klaar is en dat ik opnieuw moet opstarten met de diskette erin maar er staat niets op de diskette. Had speciaal daarvoor de diskette uit een andere pc gehaald, en ja hij werkt nog dat heb ik ook geprobeerd. Nu heb ik de diskette weer afgekoppeld en eht programma blijft aangeven dat de diskette is gemaakt. DUS NIET! :S

Prime 95 gestart. Kon er niet erg veel wijzer van worden. Heb de torturetest gestart. uurtje later weer gestopt. 0 errors en 0 warnings terwijl ik zelfs Excel en explorer heb gebruikt ondertussen.
Lijkt dus ook ok.

Ook 3D mark 03 gedraaid, alle tests. Ik kwam op ong 5600 3dmarks en nergens bleef de test hangen.

Nu ook nog geprobeerd:
Misschien is mijn voeding te zwak. (lijkt me stug maar je mag niets uitsluiten)
alleen moederbord aangekoppeld, videokaart, HDD en 1 CD-rom speler.
rest afgekoppeld: Fans, DVD-brander, Diskette.

Spel gestart, alle kwaliteiten zo laag mogelijk gezet. 2 Races kunnen rijden, daarna weer vastgelopen. PC uitgezet. VGA-kaart eruit, koeler eraf, helemaal schoon gemaakt (koeler en VGA-chip) nieuwe Arctic Silver 5 erop (netjes zonder klodders en even goed heen en weer bewegen bij het voorzichtig vlak aandrukken van de koeler). Zelfde bij de CPU. Alles controleren. opnieuw opstarten.
Spel liep al vast voordat ik in het menu zat!~

Wat kan ik nu nog doen? Hoe krijg ik bijvoorbeeld Memtest86+ aan de praat?? Wie helpt me met de gouden tip? :o

M'n hobby PC'tje

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Je kunt ook WinDiag van Microsoft gebruiken om je geheugen te testen, deze maakt ook een opstartdiskette voor je WinDiag.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Ok memorie getest, geen fouten...

M'n hobby PC'tje

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Overigens Prime95 moet je minstens 6 uur draaien. Pas dan spreekt men over een stabiel systeem. Er zijn zelfs fouten na 24 uur opgedoken, maar 6 uur is een redelijke waarde.

-edit- en memtest86 of 86+ kun je ook als iso downloaden en wegbranden met nero. (op een CD-RW bv) zo gebeurd en heb je niet die problemen met RAwrite.

-edit2- voel even aan de northbridge of die niet oververhit raakt. (warm is oke, als je je vinger niet langer dan een paar seconden erop kan houden is dat toch niet helemaal ok) Controleer ook de condensatoren of ze netjes rechtstaan en niet bollend staan.

[ Voor 60% gewijzigd door kahm-jai op 03-03-2005 11:22 ]

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Verwijderd

Probeer eens verschillende chipset en videokaart drivers. Download ook even de demo van halflife om op meerder programma's te testen. 3dmark bleef immers ook niet hangen.

Halflife demo ( breedbandverbinding is wel handig ;) ):

http://www.ati.com/gitg/promotions/halflife2demo/

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Breedband verbinding heb ik... Downloaden lijkt sneller te gaan dan installeren :?

Memtest gedraaid voor ongeveer 7 uur, allemaal PASS (dank je Kahm Jai! ik vond die mogelijkheid gisteravond al maar in ieder geval bedankt voor de hint.)
Prime95 10 uur laten draaien vanacht, ook geen fouten. Tijdens Torture test ook cntinu aan het downloaden geweest, dus de HD heeft ook goed te verduren gehad. In Fanspeed gaf de kwaliteit van de HD nog 100% weer.

Wat kan het nu zijn? Mijn NB voelt als een graad of 25 en dat geeft de bios ook weer: 23 graden. Nog niet eens lauw warm dus. Ook niets vreemds te zien aan de condensatoren. Na intensief gamen (NFSU2 en dus weer een vastloper) is de NB iets warmer en de lucht die de CPU-koeler wegblaast iets warmer maar nog niet in de buurt van te heet om aan te raken.

Wat wel vreemd is is dat Fanspeed en MBM de temperaturen van het MB, en de CPU compleet verkeerd weer geven. Alleen de HD wordt goed weergegeven (ong 33C, wordt door ventilator continu van koele lucht voorzien).

Ik hoop dat HL2 iets boeiender is dan DoomIII wat een *%$@#spel :X

Ka het iets met instellingen te maken hebben van de videokaart? Ik heb Doom III geen uren gespeeld, maar die liep niet vast. Ik heb geen gekke dingen veranderd, alles laten staan op standaard. AGP 4x en 8X geprobeerd (ook in BIOS) en fastwrite aangezet (stond dus uit).

[ Voor 5% gewijzigd door Gaoske op 03-03-2005 13:01 ]

M'n hobby PC'tje

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Al een BIOS update uitgevoerd?

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
In de Bios zelf staat bovenaan versie 3.31. Deze versie staat niet eens genoemd op de site van AsRock. Er staat ook P1.50. Dit is de nieuwste versie die op de site staat. De Bios is dus up to date. Ik moet ook toegeven dat ik niet goed weet hoe ik een opstartdiskette moet maken voor dos. Ik heb hier alleen win XP PRO SP2. Mijn diskette station is nu niet eens aangesloten.

Verder heb ik Half Life 2 DEMO geinstalleerd en daarin kan ik de bijna geen details aan zetten of hij loopt vast bij het laden van een level of deel van een level. Als ik in het spel de details aan pas werkt het, totdat ik bij een deur kom waar hij weer moet laden. Ook Half Life heeft dus het probleem. Echter wel pas bij een plotselinge schok die ik kreeg van het hek in demolevel 2 waar die zombie wordt ge-electrocuteerd.

Wie weet raad??

M'n hobby PC'tje

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Ik weet nu bijna zeker dat het probleem echt aan het mobo ligt. Alles heb ik terug over gezet naar mijn oude mobo, alles opgelost. Uiteraard frisse install gedaan en dergelijke, maar dat had ik op mijn nieuwe mobo ook.

Enige wat nog kan is dat de AGP 3.0 aansluiting/circuit van de kaart een defect heeft en de 2.0 nog wel perfect werkt. Mijn nieuwe mobo heeft een 3.0 aansluiting dus die zal een ander circuit hebben. Ook krijgt de kaart dan slechts 0.8 volt ipv 1,5.

Heeft iemand wel eens een brakke AGP poort op een mobo mee gemaakt? waarschijnlijk is dit het probleem. Of een ander component op het mobo dat wordt gebruikt tijdens 3D-acceleratie zoals in games.

Wie helpt?? anders moet namelijk mijn mobo retour afzender. Het is een 2de hands bordje. Maar kan dit wel? hij heeft er niet bij vermeld dat het AGP-slot slecht was...

Gaoske

M'n hobby PC'tje

• Gaoske

Gaoske

Moddicted...

Topicstarter
Wat mij opvalt na wat zoeken over spanningslijnen, is dat ik bij OH vind dat de spaningslijnen die ik heb redelijk ver afwijken. Kan het zijn dat mijn voeding gewoon aan het verslijten is? Kan het ook zijn dat het ene moederbord anders op spanningsverschillen reageert dan het andere? bijvoorbeels dat het budget board van Asrock er slechter tegen kan dan het oude USI dat ik had?
Echter ik vond ook een review van mijn voeding (Enermax EG365P-VE) waarin erg positief werd gesproken, ook na 1,5 jaar nog.slijtage valt dus wel bij dit model.

Gaoske

M'n hobby PC'tje

Pagina: 1