Toon posts:

LTO-960 tapedrive, of een ander.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey luitjes,

Ik zit met een probleempje voor de backup bij ons op het werk.

Situatie:
We zijn een klein bedrijf in de grafische industrie met ongeveer 25 medewerkers. Ik ben een student TI die hier het beheer op zich heeft genomen. De medewerkers hebben momenteel ongeveer 200GB data waar dagelijks mee gewerkt wordt. en we hebben de maximale capaciteit van 350GB.

We hebben een data server bestaande uit:
Dual p3
-Tyan Tiger s2505T
-2x P3 1ghz
-512 MB sdram ecc
-Adaptec u160 raid controller
-boot array mirror: 2x10gig
-Data array raid 5: 5x75gig
-Hot spare: 1x 75 gig

Nu moet ik hiervoor een backup oplossing maken welke simpel is in gebruik omdat ik als beheerder standaard niet aanwezig ben. Een gebruiker gaat dan ook de tape wissels doen etc
Hierom moet of alles op 1 tape passen, of de machine moet zelf kunnen wisselen tijdens een backup.

Nu dacht ik zelf aan een LTO-960 machine, maar ik kan maximaal 35MB/s aanvoeren verwacht ik.

Winbench 99 v2.0 gaf SDR van 80MB/s. beide controllers (raid & scsi 320) komen in 33mhz bussen dus als ik de snelheid deel door 2 plus een beetje marge, verwacht ik maximaal 35 MB/s te kunnen aanvoeren,

Gaat de LTO-drive nu continue spoelen of is de DRM dermate goed dat hij langzamer gaat lopen?
graag iemand met ervaring hierover, of draag een goed alternatief aan...

Verwijderd

Topicstarter
KICK,

geen mensen met ervaring hierover??

Verwijderd

Topicstarter
laatste kick, iemand?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kun je eens kijken wat de System Performance van HP tool geeft op dat systeem? Het is een onderdeel van L&TT programmatuur van http://h18004.www1.hp.com...orageworks/ltt/index.html
Inderdaad is de nieuwe LTO een beest als het om dataverwerking gaat. HP (en ook IBM trouwens) raad aan 80MB/sec in te voeren om het ding in streaming mode te houden. Nu kan LTO binnen bepaalde grenzen de snelheid aanpassen zonder dat extra slijtage optreedt, HP noemt een ondergrens van 40MB/sec ( aldus http://h20000.www2.hp.com...d=12169&objectID=lpg50331 )
Dit alles is ook nog afhankelijk van de backupprogrammatuur, in de praktijk heb ik gezien dat je echt geen tar/cpio/dd wilt gebruiken met moderne tapedrives. Gebruik het liefst programmatuur die meerdere streams kan lezen en bufferen voordat het naar de tapedrive gaat. Ik weet dat het dan menig budget weer te boven gaat, maar met backups moet niemand voor een dubbeltje op de eerste rij gaan zitten. Hou ook rekening met het backupwindow, met max 35MB/sec in een stuk moet alles bijna drie uur continue die hoeveelheid staan te verwerken.
Een oplossing met een losse harddisk is dan misschien iets als het low budget en gemakkelijk beheer moet worden.

De huidige 200GB en in de toekomst 350GB past waarschijnlijk ook op een LTO-2 cartridge of een SDLT160, werp daar ook eens een blik op. Die twee drives zijn langzamer en vergen minder van de toeleverende disks.
Uiteindelijk kun je het beste naar een leverancier gaan met dit verhaal en verzoeken de verschillende types uit te proberen op jouw systeem zodat je een indruk krijgt van de performance voordat je er eentje aanschaft. Die dingen zijn tenslotte niet goedkoop.

Is een remote backup oplossing niks voor dat bedrijf? Je hebt dan alle backups meteen off site en geen last meer van investeringen in hardware en beheer.

Specs ...ik doe er niets meer aan.