[XP] System + Actieve partition -> Actieve uitzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sl1200
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-04-2025

sl1200

Tweakotine-pleisters te koop?

Topicstarter
Ik heb 2 HDDs, met elk 2 partities (dus 4 in totaal). Na een verse install van XP SP2 zie ik in computerbeheer (schijfbeheer) de volgende partitiebeschrijving:

HDD1 (primary master)
C: primary, System (hierop is XP geinstalleerd), NTFS
D: logical, FAT32

HDD2 (primary slave)
E: primary, Active (deze is na XP install vanuit schijfbeheer NTFS geformateerd)
F: logical, FAT32

Volgens mij is het niet te bedoeling dat de niet-opstart partitie Active is, maar alleen (in mijn geval) C:
Hoe kan ik veilig de status van mijn E: partitie van Active op Inactieve zetten?

P.S. Ik hoor iedere keer tijdens opstarten tevens heel even HDD2 ratelen, terwijl daar geen OS erop zit.

Voorgeschiedenis:
Eerst had ik XP op E:, deze was de enige Actieve partitie, op C: zat een inactieve, brakke, niet-te-booten XP, status=None (en niet Active dus) in PM7.
Met PM7 had ik eerst C: NTFS geformateerd en daarna E:
Vervolgens mbv XP CD C: nogmaals voor de zekerheid NTFS geformateerd alvorens met XP install te beginnen op deze partitie. Na eerste opstart tijdens install krijg ik opnieuw de batch-opdracht van PM te zien die blijkbaar niet weggehaald is vanaf E: dmv van format! Ook tijdens de tweede reboot van het XP install kreeg ik weer die batch te zien, die overigens niet uitgevoerd kon worden (error 502 ofzo).
XP install goed afgerond en vanuit computerbeheer (schijfbeheer) E: opnieuw NTFS geformateerd. Er zat nog 1,2GB aan data voor deze format, daarna 64MB aan "onzichtbare" data (verborgen bestanden weergeven aangezet) (Format met PM ging schijnbaar niet goed/onvolledig...misschien ook niet gek want op deze partitie was PM zelf geinstalleerd en XP ook)

Welke tools moet ik gebruiken om E: helemaal schoon te krijgen en te de-activeren?
Freedisk (DOS tool, gaat niet werken onder NTFS?) en MBR Wizard zijn de twee die ik via search hier en google heb gevonden, maar zijn dit echt de goeie of is er een betere manier om dit voor mekaar te krijgen?

Specs: GamePC HTPC Server

• bartaa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-04 06:10

bartaa

Battlefield

het zou volgens mij ook gewoon via de recovery console van windows xp moeten, maar ik weet niet precies hoe.....

Lian Li PC-P60 / Asus Maximus Hero / Intel i4770 / 16 Gb / Ati R9 290 / Asus ROG Strix XG35VQ

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Diskpart (een commandline utilitie van Windows XP) heeft een 'inactive' commando. Doet dat misschien wat je wilt? :)

(let wel op dat als je met dit soort dingen gaat experimenteren, dat je dan een goede backup neemt e.d.) :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Via computerbeheer / schijfbeheer, je kan het ook via het control panel. Daar zou je die flag 'active' moeten kunnen uitzetten. Anders zoiets als PM8 of Ranish Partition Manager?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Partition Magic

• sl1200

sl1200

Topicstarter
Borromini schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 11:52:
Via computerbeheer / schijfbeheer, je kan het ook via het control panel. Daar zou je die flag 'active' moeten kunnen uitzetten.
Dat gaat niet, eerder al geprobeerd.
Hoe dan? Ik zie nergens een optie "set partition active/inactive"

Microsoft Knowledge Database noemt Disk Managment snap-in tool voor dit, maar ik kan nergens de beschrijving vinden van hoe dat zou moeten. Jullie een idee? Dit is trouwens geen schijfbeheer die ik in mijn eerste post noemde!

Bedankt voor de replies tot zover! ;)

• sl1200

sl1200

Topicstarter
elevator schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 11:50:
Diskpart (een commandline utilitie van Windows XP) heeft een 'inactive' commando. Doet dat misschien wat je wilt? :)
Dat doet het zeker! :)
Wat ik eerst deed is uiteraard instructies over Diskpart doorlezen op http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;300415
Uiteindelijk was het gewoon de kwestie van:
1) In opdrachtregel invoeren: diskpart
2) in cmd scherm vervolgens te werk gaan met de commando's:
a) select disk 1 (HDD2 bij mij, disk 0=HDD1)
b) select partition 1 (E: partitie)
c) detail partition (laat gegevens zien van de geselecteerde partitie wat handig is als double-check)
d) inactive (geselecteerde partitie wordt inactief gemaakt)
3) cmd scherm sluiten
4) Computerbeheer>Schijfbeheer laat nu netjes zien dat E: niet meer actief is

Rebooten om te testen of alles werkt, en dat doet het! :)

Zeer makkelijk dus, binnen XP zelf, geen externe progs nodig, wel even instructies lezen want je kunt nogal schade aanrichten met zomaar wat doen :+

ELEVATOR BEDANKT! ;)

P.S. Oh ja, dit kwam ik nog tegen onder Windows Help van het Schijfbeheer:
"De systeempartitie moet een primaire partitie zijn die is gemarkeerd als actief voor opstartdoeleinden en moet zich bevinden op de schijf die de computer benadert bij het opstarten van het systeem. Er kan slechts één actieve systeempartitie tegelijkertijd op een schijf zijn. Er kunnen meerdere standaardschijven zijn, met elk één actieve partitie. De computer wordt echter opgestart vanaf één specifieke schijf. Als u een ander besturingssysteem wilt gebruiken, moet u eerst de desbetreffende systeempartitie als actief markeren voordat u de computer opnieuw start."

M.a.w. het had wsl. geen kwaad gedaan om E: partitie actief te laten; daar zat immers geen OS op, maar toch.

[ Voor 28% gewijzigd door sl1200 op 01-03-2005 20:33 ]

Pagina: 1