Toon posts:

[HDD/CD] Harde schijven worden niet herkend en...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nieuwe budget PC met twee 40GB harde schijven en een CD lezer van 14 EUR. Deze werkte goed de eerste keer dat ik hem opstartte met de FreeBSD 5.3 CD-rom. Ik zag dat hij meteen al iets wou installeren en er was zelfs een counter die me verplichtte binnen een bepaalde tijd te reageren, maar aangezien ik nog geen toetsenbord had aangesloten was dat niet al te gemakkelijk... Ik heb toen de PC opnieuw opgestart, maar toen herkende hij opeens de harde schijven niet meer.

Hij toont dit scherm een vijftal minuten lang:
Detecting Primary master... Press F4 to cancel

Dit voor iedere master/slave, maar hij vind geen enkel apparaat. Daarna zegt hij: unable to boot, please insert proper boot device and press any key. Ik heb geprobeerd de CD-rom eruit te halen, maar hij wil niet eens openen! Het lijkt alsof de CD-rom niet eens stroom krijgt want het lichtje brand nooit, zoals hij normaal doet bij het booten.

Ik ben toen zelf wat gaan klooien; de jumpers van de harde schijven gewisseld van slave naar master en cable select, en zo enkele combinaties geprobeerd en de cd-rom ontkoppelen en terug aansluiten, een andere stroomconnector gebruiken (die werkt wel nog, want hij geeft stroom wanneer ik hem aan een fan aansluit). Niets blijkt te lukken, hij doet iedere keer precies hetzelfde.

In de BIOS ben ik ook gaan kijken, maar alles stond op auto-detect, dus daar zouden geen problemen mee mogen zijn... Heeft iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Ik denk niet dat het mogelijk is twee harde schijven en een CD-rom fysieke schade aan te brengen door een FreeBSD install niet volledig te doorlopen?

Verwijderd

Topicstarter
schop

Verwijderd

Je zou even kunnen kijken of het beter werkt als je er 1 harde schijf in doet en de cd-rom speler en beide op een apart IDE kanaal (allebei master, geen jumper op cable select doen).

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je zou ook in de bios kunnen kijken en in plaats van aoto voor de cd en hd's kunnen kijken of je ze ook kan selecteren.
of in ieder geval kan instellen.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:13:
je zou ook in de bios kunnen kijken en in plaats van aoto voor de cd en hd's kunnen kijken of je ze ook kan selecteren.
Ik kan ze uitschakelen of automatisch laten detecteren

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:13:
Zou ik dan de platte kabel moeten uittrekken of enkel de stroomconnector? Het is namelijk een 1U server, en als ik die platte eruit moet halen moet ik heel de onderkant openvijzen... Zit allemaal zo dicht op elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, voouitgang: ik heb de stroomconnectors voor beide harde schijven uitgetrokken, PC aangezet, geen resultaat...

Dan heb ik de platte kabel voor de CD-rom uitgetrokken, en toen leek hij terug stroom te krijgen zodat ik de CD eruit kon halen. Zou er iets defect zijn in de kabel of is het CD-rom station misschien stuk?

EDIT: heb de harde schijven terug aangesloten, CD-rom volledig losgekoppeld, maar er worden nog steeds geen masters of slaves gevonden in het BIOS... Btw, even om zeker te zijn; welke aansluiting op de kabel is de master? De verste of de meest dichtbij zijnde t.o.v. de aansluiting op het mobo?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 13:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:51:
Ok, voouitgang: ik heb de stroomconnectors voor beide harde schijven uitgetrokken, PC aangezet, geen resultaat...

Dan heb ik de platte kabel voor de CD-rom uitgetrokken, en toen leek hij terug stroom te krijgen zodat ik de CD eruit kon halen. Zou er iets defect zijn in de kabel of is het CD-rom station misschien stuk?
Hoe zit het nou aangesloten?

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

moet je ff een andere ide kabel aansluiten op de cd.
heb je geen andere gebruik dan ff die van de hd.
als ie dan nog de cd niet herkent kan het zijn dat de cd speler niet goed is.

diegene aan het uiteinde is de master.
heb je de hd's wel weer op master slave gezet.
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:57:
[...]

Beide HDD's zijn nu master en ze zitten op dezelfde kabel. Cd-rom niet aangesloten.
1 master (c: schijf )
2 slave

[ Voor 52% gewijzigd door chucky666 op 02-03-2005 13:58 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:54:
[...]

Hoe zit het nou aangesloten?
Beide HDD's zijn nu master en ze zitten op dezelfde kabel. Cd-rom niet aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 13:56:
moet je ff een andere ide kabel aansluiten op de cd.
heb je geen andere gebruik dan ff die van de hd.
als ie dan nog de cd niet herkent kan het zijn dat de cd speler niet goed is.

diegene aan het uiteinde is de master.
heb je de hd's wel weer op master slave gezet.

[...]

1 master (c: schijf )
2 slave
Ok, ik heb degene die op de aansluiting dichtbij mobo terug als slave ingesteld, maar hij vind nog steeds niets in het bios... Ik ga even andere kabels proberen.

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Mischien boeiend om je verdere specs te weten(vraag me af waarom dit nog niet eerder gevragd is?) bios update?

Verwijderd

Topicstarter
het zijn de kabels denk ik. Die zat zo geplet dat hij stuk is gegaan, ik heb alles losgemaakt en de harde schijven op een andere kabel aangsloten, nu worden ze wel gevonden. Ik denk dat hetzelfde probleem bij de CD-rom van toepassing is en zal dit meteen ook even testen. In ieder geval al bedankt voor de hulp :)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad; nieuwe kabel --> CD-rom werkt weer :)
Pagina: 1