perl of vbscript

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 14:32
Werk voor een baas waar ze nogal ms minded zijn, eigenlijk gebruiken we alleen als os het windows platform (NT en W2K). Ben zelf techn. applicatie beheerder. Heb op os nivo een script taal nodig en ben nu in discussie of we nu beter perl (mijn idee) of vbscript (systeembeheerder) kunnen gaan gebruiken.

Zelf zou ik liever perl willen gaan gebruiken omdat je dan ook OS-en kunt gaan gebruiken. Volgens mij is het ook met perl mogelijk om registry settings, acl's aan te passen en scripts rond user management aan te maken.

Gaarne hoor ik wat pro- en con's zodat we een goede afweging kunnen gaan maken.

Sparks

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Als je alleen het OS Windows gebruikt, waarom zou je dan perse voor een scripttaal willen gaan die meerdere OS-en ondersteunt? (tenminste, ik denk dat je dat bedoeld met "omdat je dat ook OS-en kunt gaan gebruiken")

Ik denk dat de best aansluitende keuze VBSript is, dus je kunt het ook omdraaien: wat zijn volgens jou de voordelen van Perl? Multi platform support moet je denk ik buiten beschouwing laten omdat dat niet van toepassing is bij jullie onderneming. (of je moet binnenkort ook andere OS-en gaan krijgen)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Je geeft zelf duidelijk aan dat het bedrijf waar je werkt enkel met Microsoft OS'en werkt en dat ze nogal MS-minded zijn. Waarom zou jij dan gaan strijden om er een scripttaal binnen te krijgen waarmee je ook eventueel andere OS'en aankunt? Gebruik VBScript: baas blij, systeembeheerder blij, en jij kunt waarschijnlijk wel met allebei overweg, of niet?

My personal website

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

sparks schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 09:36:
Volgens mij is het ook met perl mogelijk om registry settings, acl's aan te passen en scripts rond user management aan te maken.
Als je dit soort platform specifieke taken gaat uitvoeren is het volgens mij niet nodig om speciaal voor Perl te kiezen. Je script zal het immers alleen op windows doen, je probleemstelling vraagt helemaal niet om een platform onafhankelijke oplossing. Ik denk zelfs dat je het jezelf onnodig moeilijk gaat maken met perl omdat je alle machines waar het script moet gaan draaien eerst moet voorzien van Perl en de benodigde modules.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• sparks
Zelf heb ik allergie opgebouwd voor MS, ben zelf dan ook 'groot' geworden met Unix. Weet dus dat ik op het unix platform voor beheer veel meer standaard mogelijkheden heb als op Windows.

In principe ken ik geen van beide talen, heb me al wel wat verdiept in perl. Tot nu toe script ik mbv shell scripts (Unix services for Windows) alleen mijn systeembeheerder voelt er niet veel voor om dat 'overal' te gaan installeren.

Wat mijn grootste bezwaar is tegen VBscript is dat je daarmee de mogelijkheid om ooit nog eens voor een ander platform te kiezen moeilijker maakt.

• sparks
FendtVario schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 10:14:
[...]

Als je dit soort platform specifieke taken gaat uitvoeren is het volgens mij niet nodig om speciaal voor Perl te kiezen. Je script zal het immers alleen op windows doen, je probleemstelling vraagt helemaal niet om een platform onafhankelijke oplossing. Ik denk zelfs dat je het jezelf onnodig moeilijk gaat maken met perl omdat je alle machines waar het script moet gaan draaien eerst moet voorzien van Perl en de benodigde modules.
Vergeet niet dat je voor VBscript ook (tenminste zover als ik weet) een installatie moet uitvoeren. Het gaat hier niet om een client maar om een server oplossing.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De vraag is natuurlijk wat wil je en wat is opertuun. Als je alleen maar Windows gebruikt ligt VBscript natuurlijk voor de hand. Met VBscript kan je vrijwel elke beheerfunctie scripten. Met Perl zal je eerst zoals eerder gezegd dingen moeten gaan installeren..

• P_de_B
  • Niet online
De functies die je moet uitvoeren zijn toch dermate platform specifiek dat je als je over gaat naar een ander platform je sowieso opnieuw de scripts moet schrijven.

Je kunt bijvoorbeeld wel een mooi perl scriptje maken om Active Directory settings te wijzigen, als je over gaat naar Linux heb je niks aan je mooie perlscriptje.

Ik denk dat je je gevoelsmatige afkeer even opzij moet zetten, en moet proberen rationeel een keuze te maken. Als je dat hebt gedaan zul je zien dat er geen enkel bezwaar is tegen het gebruik van VBScript. Er zijn veel voorbeelden over te vinden, en het is standaard 'geinstalleerd'.

• Triqster
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-03-2023
Je kunt natuurlijk ook voor JScript gaan. Dit ligt qua scripting meer naast Javascript het is meer C alike (lijkt me persoonlijk al een voordeel als je linux/unix minded bent).

• sparks
P_de_B schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 10:26:
De functies die je moet uitvoeren zijn toch dermate platform specifiek dat je als je over gaat naar een ander platform je sowieso opnieuw de scripts moet schrijven.

Je kunt bijvoorbeeld wel een mooi perl scriptje maken om Active Directory settings te wijzigen, als je over gaat naar Linux heb je niks aan je mooie perlscriptje.

Ik denk dat je je gevoelsmatige afkeer even opzij moet zetten, en moet proberen rationeel een keuze te maken. Als je dat hebt gedaan zul je zien dat er geen enkel bezwaar is tegen het gebruik van VBScript. Er zijn veel voorbeelden over te vinden, en het is standaard 'geinstalleerd'.
Op zich heb je gelijk mbt dat soort aanpassingen.

Zaken die op mijn bordje liggen zijn om concreet te worden:

wij krijgen van de vestigingen 1 keer per dag een update file binnen. Die files moeten op volgorde van binnenkomst verwerkt worden. Komt er op een dag een tweede update file binnen dan hoeft die pas de volgende dag verwerkt te worden. Op de update file moet een controle slag plaats vinden (inhoud van de file). Indien deze fouten bevat dan moet dat gemeldt worden (via mail). Mocht er van een vestiging de laatste 24 uur geen update file ontvangen zijn dan moet dat ook gemeldt worden.
Een en ander moet flexibel zijn, je moet eenvoudig een vestiging tijdelijk uit kunnen zetten dan wel kunnen toevoegen.

Dit heeft geen specifiek OS kenmerken, zo iets kun je voor elk platform schrijven (Windows, *nix, VMS, MPE).

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 19:46
Dit zijn gewoon standaard string-bewerkingen. Dit kan met elke taal. Kies dus de taal die je het beste beheerst omdat je dan het meest efficient kan werken. Als er al een andere taal gebruikt wordt kan je die taal ook overwegen om eenheid in je software/scripts te houden.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Wat moet je met de update file doen? Uit welke software komt de update file? Is dit eigen software, misschien met VB gemaakt? Is het geheel nog onderhoudbaar als jij er niet meer bent? In je eerste post geef je een aantal plaoform afhankelijk zaken die ik nu niet zie. Heeft perl hier echt zoveel meer voordelen als VBscript?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• sparks
de update file bevat statements om een oracle database bij te werken.

Dat is mijn pakkie aan als applicatie beheerder. Die systeem afhankelijke zaken vallen onder de verantwoordelijkheid van systeembeheer.

Omdat je tussen die twee vakgebieden toch wat overlap hebt wil je gezamelijk een keuze maken voor een script taal zodat je niet de enige bent binnen het bedrijf die het kan ondersteunen.

In elk geval is mij duidelijk geworden dat de meeste mensen die dit forum lezen meer zouden voelen voor VBscript. Klaarblijkelijk is daar meer kennis van beschikbaar en dan is het beter om daar voor te kiezen.

Dank voor jullie commentaar.

73's

• P_de_B
  • Niet online
Wat ik me afvraag, heeft Oracle niet een eigen test-import-en-validatie mogelijkheid ala DTS in SQL Server?

Daarnaast is de voorkeur voor VBS ook ingegeven door de dingen die je in de TS noemt, nl. het wijzigen van registerwaarden, het wijzigen van acl's en diverse zaken rond usermanagement. Dit zijn allemaal OS specifieke zaken die op een windows opgeving het beste in VBS gedaan kunnen worden (native, veel codevoorbeelden).

Wat je nu beschrijft is een heel ander proces waarvoor je inderdaad ook perl zou kunnen gebruiken. Ik meen me te herinneren dat perl erg sterk is in string vergelijkingen etc. dus misschien zou een perl script wel beter zijn. Ik heb helaas te weinig verstand van perl om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

Resumerend: binnen het bedrijf is de meeste kennis mbt VBS aanwezig is en zal het inderdaad nu wel de beste keuze zijn, maar duidelijk is wel geworden dat je per job de beste tool moet kiezen.

Verwijderd

sparks schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 14:32:
de update file bevat statements om een oracle database bij te werken.
Voor het oploaden van SQL statements naar een database kan je ook PL/SQL (de programmeertaal van Oracle) gebruiken. Als je VBS gaat gebruiken moet je via OBDC naar Oracle, met PL/SQL kan dit native. Dit zal dus aanzienlijk sneller zijn.
P_de_B schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 15:01:
Wat ik me afvraag, heeft Oracle niet een eigen test-import-en-validatie mogelijkheid ala DTS in SQL Server?
Oracle heeft SQL loader en Migration Workbench om data in te lezen, maar hiermee kan je niet statements gaan verwerken. Ik veronderstel dat de file op iedere regel een insert/update of delete statement staat.
Pagina: 1