Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
-4 maanden terug : kapotte harddisk + voeding.
-voeding plus harddisk vervangen.
-3 weken terug spellen die crashten terug naar de desktop, af en toe spontane reboots.
-probleem: 3 brakke condensators vlak boven de agp-gleuf, op een rijtje (stonden beetje bol)
-3 nieuwe erop gesoldeert, systeem draaide weer als vanouds.
-vorige week, CDRW + DVD/RW weigeren goed te branden, of fouten op het einde of het apparaat kan de CD's niet meer inlezen (CDRW).
-probleem waarschijnlijk: 1 van de drie vervangen condensators gaat weer bol staan.
-tijdelijke oplossing: bekabeling ATAPI's vervangen, plus anders ingedeelt. Branden lukt nu weer wel, met! de iets bol staande condensator er nog in.

Systeem: Amd Athlon XP2400+, Gigabyte GA-7vrxp rev 2.0, 768MB 333mhz DDR, Sapphire Radeon 9800 Pro (Zalman koeling+fan), SBlive, Lite-on CDRW + DVDspeler, NEC 3500AG DVD/RW en 2x WD 80GB harddisks (raid-0).

Niks draait buiten de specs, temps zijn oke (CPU=37 en NB=33) en de systeemkoeling lijkt me prima in orde met 4 casefans (2x in, 2 out) + 2 van de voeding.

Voltages idle:
3.3v = 3.180
5.0v= 4.940
12v =11.710

Nu is mijn dilemma; wat is er nou niet in orde; mijn moederbord of heb ik toch een te lichte voeding die voor deze problemen zorgt :?

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 18:17
Wat voor voeding zit er in dan?

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
die erbij hoort, een chieftec 360watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 18:17
Verhouding voeding/harde waren lijkt op het eerste gezicht wel normaal te zijn. Aangezien je voeding nieuw is en je moederbord redelijk brak lijkt, zou ik het eerder bij je moederbord gaan zoeken.

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voeding is inderdaad ruim voldoende in verhouding met de systeemspecs :) Gezien het volgende feit:
probleem waarschijnlijk: 1 van de drie vervangen condensators gaat weer bol staan
zou ik ook eerder het mobo verdenken. Tijd voor een upgrade dus ;) Ik raad een plankje aan met het nForce2 chipset, dit is het beste AthlonXP chipset as far. Merk/type mobo is aan jou. Hier heb je wat tips mbt het uitzoeken van het mobo :) Of mocht je (toch van plan zijn) een grote upgrade te willen doen, dan kun je voor het P4 So775 of A64 So939 platform gaan :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 01-03-2005 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Die condensators in die hoek worden ook erg heet, zou het misschien een ongelukkig combinatie zijn van kast + moederbord ? Hiervoor (7maanden terug) had ik nog een ouwe Bigtower HX08 van Aopen waar het mobo ruim 1 1/2 prima in gewerkt heeft. Nu is de flow daar in dat hoekje vrijwel nul, zou dat de bolle condensators verklaren ?

Vind het eigenlijk zonde om dit mobo om te ruilen, na vervanging van de drie condensators draaide het systeem 100%. Alleen dat hoekje waar die condensators nogal heet worden, dat zit me dwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens een tijdje airflow te regelen. Plaats een 60mm/80mm boven die ene plek, desnoods met meccano aan de case bevestigd ;) Heb je de condensatoren wel vervangen door exemplaren met minimaal de gelijkwaardige capaciteit en maximaal een tandje hoger?

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 01-03-2005 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Topicstarter
Het zijn precies dezelfde waardes, heb ook nog zwaardere types hier liggen. Mogen die er ook op en zou het wat uitmaken ?

Pagina: 1