Een van de dingen die me de laatste tijd erg opgevallen is dat de overhead van platformen zoals Java en .NET vrij groot is als je bedrijfsapplicaties gaat bouwen. Er zijn uiteraard wel voordelen aan deze aanpak, je houd namelijk controle en kunt alles tot in de kleinste puntjes coordineren. Maar mijn vraag is: is deze rekening voor kleine applicaties niet veel te hoog en is RAD misschien toch niet zo`n slecht alternatief? Ik zou geen gecompliceerde omgeving willen opzetten met een RAD omgeving als ik niet de mogelijkheid heb om mijn keuzes te kunnen maken, maar voor kleine applicaties denk ik dat RAD misschien wel een beter alternatief is.
Ik heb zelf even zitten spelen met Fabrique van Jetbrains (zelfde makers als IntelliJ idea). En dat is ook een RAD omgeving voor Java waarbij een enorm stuk code generatie voor plaatsvind. Ik denk dat voor kleine projecten dit wel een kostenbespaarder kan zijn.
Mijn vragen zijn:
-welke RAD omgevingen heb je gebruikt?
-als je ook normale omgevingen gebruikt, kun je een vergelijking geven tussen de RAD en de normale aanpak?
-heb je er geld mee bespaard?
-hoe goed schaalden de RAD projecten mee in groote?
-hoe onderhoudbaar was de code? Sommige omgevingen die genereren door drag en drop een lading code dat snel niet meer onderhoudbaar is. Maar er zijn ook omgevingen die je gehele applicatie in een hoger model zetten en daar wel controle kunnen uitoefenen op de consistentie van die applicatie. Check fabrique.
Ik heb zelf even zitten spelen met Fabrique van Jetbrains (zelfde makers als IntelliJ idea). En dat is ook een RAD omgeving voor Java waarbij een enorm stuk code generatie voor plaatsvind. Ik denk dat voor kleine projecten dit wel een kostenbespaarder kan zijn.
Mijn vragen zijn:
-welke RAD omgevingen heb je gebruikt?
-als je ook normale omgevingen gebruikt, kun je een vergelijking geven tussen de RAD en de normale aanpak?
-heb je er geld mee bespaard?
-hoe goed schaalden de RAD projecten mee in groote?
-hoe onderhoudbaar was de code? Sommige omgevingen die genereren door drag en drop een lading code dat snel niet meer onderhoudbaar is. Maar er zijn ook omgevingen die je gehele applicatie in een hoger model zetten en daar wel controle kunnen uitoefenen op de consistentie van die applicatie. Check fabrique.
[ Voor 12% gewijzigd door Alarmnummer op 01-03-2005 08:54 ]