Toon posts:

[Laptopkeuze] DTP

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien er niet zo verschrikkelijk veel actuele topics over bestonden gooi ik nogmaals even een balletje op.

Met een budget van € 1500 is mijn vraag welke laptops goed geschikt zijn cq. waar moet ik op letten als ik hiervoor DTP/Grafisch werk erop wil gaan doen (voor de kleur echtheid heb ik een CRT, dus dat is geen probleem).

Hij moet Illustrator, Photoshop, Indesign e.d. kunnen draaien. Verder doe ik niks met 3D progamma's of videobewerking. Hij moet dus mijn huidige Pentium IV 2,66 Ghz FSB 800 Mhz gaan vervangen maar ik heb wel nog een fileserver met een 200 GB erin voor de hele grote bestanden.

Het gaat er mij om dat ik zowel thuis als mobiel gezien kan werken. Qua gewicht e.d. is dit pas mijn laatste punt waar ik op ga letten.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik zou dan eens op de Dell site kijken.

Intel® Pentium® 4 processor 538 met HT technologie (3.20 GHz, 1MB,cache 533MHz) + 15" SXGA+
1024MB 333MHz DDR RAM (2x512MB) geheugen
32MB DDR XGI® Volari™ XP5 AGP 4X Graphics
60GGB (7,200 rpm) harde schijf
8X DVD+/-ReWriter vaste interne Drive met Software

Uiteraard met de standaard zooi als netwerk, modem, etc. Ik kom op 1300 inclusief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:24
ehm als je hem voor namelijk voor DTP wil gaan gebruiken dan raad ik een MAC laptop aan

een G5 :) die hebben colourmanagement ingebouwd dus veel makkelijker. en die kunnen zeker alle adobe programmas draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft de MAC is dat een beetje out-of-budget denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:48
NoFearWizz schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 09:21:
ehm als je hem voor namelijk voor DTP wil gaan gebruiken dan raad ik een MAC laptop aan

een G5 :) die hebben colourmanagement ingebouwd dus veel makkelijker. en die kunnen zeker alle adobe programmas draaien
Die heb je niet voor dat budget, tenzij een 12" groot genoeg is. En de G5 is nog niet eens uit... (8>

[ Voor 5% gewijzigd door kieskes op 01-03-2005 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat dacht je van de Acer Aspire 1524WLMi?

AMD Athlon64 3400+ met Hypertransport technology. 1MB L2 cache, 128KB L1 cache.
512MB RAM (2x256)
80GB Harddisk (acer gebruikt toshiba 4200RPM schijfjes, die halen zo'n 20MB/s substained)
DVD +/-RW speler
Modem
GB-Lan
WiFi NIC
nVidia 64MB GeForce FX Go5700 <-- niet onaardig!
15.4" WXGA TFT.
XP Home

Dit alles voor de prijs van €1260,- (ex BTW).

Voor €1011,- krijg je hetzelfde, maar dan met een 3000+.

Ik heb zelf een 1511LMi, en nóóit spijt van gehad. <-- niet mobiel? Dat denkt iedereen die dat athlon logootje ziet staan. Ding klokt zichzelf naar 800MHz en 1,1V, en vervolgens ben ik gewoon 2 uur aan het werk, en dan komt er rechtsonderin: "lage accuspanning".

Verder draaien adobe programma's juist sneller op een PC! Dat is al aangetoond, het enige voordeel wat een mac EVENTUEEL heeft, is dat het bedieningsgemak hoger schijnt te liggen, iets wat ik zelf nog niet heb gevonden (maar ik ben die dude die achter 2 17" TFT's zit, en al z'n paletten op het linkerscherm heeft).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 00:59
TS geeft aan dat hij mobiel wil werken, dan lijkt me een Athlon64 nou niet echt verstandig. De keuze voor Acer lijkt me wel prima, ik zou echter voor een 4002Wlmi gaan of iets van dien aard: in ieder geval een Pentium M (Centrino platform voor de onwetenden).
Maar eigenlijk zou ik gewoon kijken naar een 15" iBook of Powerbook. Adobe programma's draaien gewoon sneller op een Mac, en het kleurmanagement is inderdaad vele malen beter dan bij een pc.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Als je ook vaak zonder netstroom wil draaien dan kan ik een extra accu aanbevelen. Of althans neem het mee in je budget want na een jaartje of 2 zijn ze meestal wel versleten (ook die Lithium-Ion batterijen).
Kijk verder voor een notebook met een hoge resolutie TFT, bv 1280x1024 want niets is zo irritant om over te schakelen naar een inimini scherm als je een grote CRT gewend bent.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor veel goed geluid over MSI, is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MicroSoft Installer services? Ja, dat is zeker wat. MSI de moederbord/barebone/laptop fabrikant: dat is ook zeker wat. Met m'n moederbord van hun ben ik érg blij, en hun laptops zijn zeker ook niet voor de poes. Ze hebben d'r al veel, en lang ervaring mee, en het zijn redelijk robuuste dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik hoor veel laptops langs komen. Maar waarom zou ik nu juist die moeten kiezen? Dit is de eerste laptop die ik zelf ga kopen en ook direct mijn desktop vervanger.

Klopt het dat als mijn latop maar 1024*768 heeft maar wel een goede videokaart erin hij op de CRT (mits CRT dat aankan) een hogere res kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 10:09:
Oke, ik hoor veel laptops langs komen. Maar waarom zou ik nu juist die moeten kiezen? Dit is de eerste laptop die ik zelf ga kopen en ook direct mijn desktop vervanger.

Klopt het dat als mijn latop maar 1024*768 heeft maar wel een goede videokaart erin hij op de CRT (mits CRT dat aankan) een hogere res kan geven?
Dat moet geen probleem zijn; zelfs met mindere kaarten. Ik heb een laptop met Ati Mobility Radeon 9000 en die staat standaard met een extra scherm, waarbij het extra scherm 1280x1024 doet (en het kan nog wel hoger).

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
_bas_ schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 09:51:
Als je ook vaak zonder netstroom wil draaien dan kan ik een extra accu aanbevelen.
Dat is een hele goede tip inderdaad. Ik zou kijken naar een laptop die in de mediabay ook aan batterij kan dragen, zodat je een dual batterij kan gebruiken. Draai je zo 6 uurtjes op.
Kijk verder voor een notebook met een hoge resolutie TFT, bv 1280x1024 want niets is zo irritant om over te schakelen naar een inimini scherm als je een grote CRT gewend bent.
Hoge resolutie idd handig, maar 1280x1024 kom je niet snel tegen ;). Meer andere resolutie's die eigenlijk alleen bij laptops voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

We Are Borg schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 10:14:
[...]
Dat is een hele goede tip inderdaad. Ik zou kijken naar een laptop die in de mediabay ook aan batterij kan dragen, zodat je een dual batterij kan gebruiken. Draai je zo 6 uurtjes op.

[...]

Hoge resolutie idd handig, maar 1280x1024 kom je niet snel tegen ;). Meer andere resolutie's die eigenlijk alleen bij laptops voorkomt.
In breedbeeld uitvoering kom je nog wel eens 1280 en hoger tegen.
Ik heb ook nog een keer een Toshiba (SP6100 = slecht :( ) gehad -> 1600x1200 op 15" :) (dat was dan ook direct het enige goede aan die uitvoering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik snap de tips en trucs nu voor een deel?
Maar in test word vaak weinig aandacht aan DTP besteed.
Weet iemand een goede recente test of heeft iemand echt zoiets van "koop die! Omdat: ...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ben ik mij weer wat gaan toespitsen

En lig nu bij het probleem, als ik als primaire eis het DTP gebeuren stel, kan ik dan beter een centrino of eem mobile pentium IV kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 13:47:
Inmiddels ben ik mij weer wat gaan toespitsen

En lig nu bij het probleem, als ik als primaire eis het DTP gebeuren stel, kan ik dan beter een centrino of eem mobile pentium IV kopen?
Euhm... mobile pentium IV = Centrino..
Pentium Mobile = Centrino ofzo..

Maar je kan het beste voor de Centrino gaan. Dan is je laptop ook snel als je de stekker uit het stopcontact haalt. Sowieso heb ik het gevoel dat Centrino's in een laptop lekkerder werken dan een normale Pentium.

[ Voor 29% gewijzigd door MrSleeves op 01-03-2005 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde eens iets van Ghz Centrino is vergelijkbaar met Ghz desktop mits je Centrino * 1.5 doet.

Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

Ik ben opzoek naar de vraag die mij het meeste boeit, omdat daar het meeste vanaf hangt.

Want als ik een laptop mobiel wil gebruiken maar het is een pré om er DTP (Illustrator, Photoshop, Geen 3D) op te kunnen gebruiken, welke proc kan ik dan het beste aanschaffen? Er zal ook van de batterij gebruik worden gemaakt, maar dan meer voor Office werkzaamheden.

Pentium 4?
Centrino?
AMD 64 Mobile?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2005 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Verwijderd schreef op donderdag 03 maart 2005 @ 18:11:
*schop*

Ik ben opzoek naar de vraag die mij het meeste boeit, omdat daar het meeste vanaf hangt.

Want als ik een laptop mobiel wil gebruiken maar het is een pré om er DTP (Illustrator, Photoshop, Geen 3D) op te kunnen gebruiken, welke proc kan ik dan het beste aanschaffen? Er zal ook van de batterij gebruik worden gemaakt, maar dan meer voor Office werkzaamheden.

Pentium 4?
Centrino?
AMD 64 Mobile?
Persoonlijk ben ik heel tevreden over Centrino en absoluut niet over een platgeslagen Pentium 4 (M dus). Die doen het minder dan de normale versies (voor mijn gevoel zeker; weet niet of ik het hard kan maken, maargoed).
En met AMD heb ik geen ervaring, maar ik denk dat de Centrino het (helaas) wint. Overigens heet de Centrino nu de Pentium M (zonder de 4 dus)..

Pagina: 1