[PC][Xp] Slechte conn/min ==> slechte ping

Pagina: 1
Acties:

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-05 19:57
Ik heb de laatste tijdt last van een slechte ping tijden onder andere tijdens het spelen van world of warcraft en cs. Deze pingtijden varieren van heel erg van goed (15ms normaal in cs) tot slecht (1400ms). Deze fluctuaties treden ook op als ik het run command gebruik om een aantal severs van een vriend van me te pingen, in tijden van een slechte ping duurt het laden van bv google.nl ook echt 10 sec ipv dat de pagina er meteen staat.
Ik heb al een mailtje gestuurd naar de helpdesk van mijn provider (nutsbedrijven maastricht) over mijn aansluiting: Campus@maastricht.

Mijn normale conn/min tijden zijn rond de 900conn/min op speedtest.nl (down 600 kb, up 15 kb deze waarden blijven normaal, ook de ping test blijft normaal (20ms) ook al is mijn ping in games slecht), nu heb ik regelmatig last van urenlange spikes naar de 16conn/min! Dit vergalt mijn wow ervaring nogal en ik raak zwaar geirriteerd door de traagheid van mijn internet.

De problemen doe zich voor sinds afgelopen vrijdag het internet is uitgevallen, toen ik vandaag terugkwam en mijn pc aanzette was het dus brak (was in het weekend thuis). Ik heb geen nieuwe software geinstalleerd. Ik maak gebruik van een xp systeem met onderstaande specs een een sweex 10mbit netwerkkaart. Waar ik overigens nooit problemen mee gehad heb.

Heeft iemand enig id wat de oorzaak van deze problemen kan zijn, ik zelf heb alles al geprobeerd.
(firewall, alle lopende proggs afzetten, herstarten, msconfig startup progs afzetten, virus scanner erover gehad, hitmanpr0 gedraait. Alles uiteraard geupdate voor gebruik)

oja, ik ben de enige die gebruik maakt van deze aansluiting, hij word niet gedeelt met andere pc's.

[ Voor 4% gewijzigd door Pandemic op 01-03-2005 01:24 ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Besnuffel met Dr. TCP eens de MTU en de RWIN.

• Pandemic
Ik heb t programmatje gevonden maar mijn kennis van computers schiet danig tekort bij de instellingen ervan. Wat ik er aan informatie over vind is neit echt duidelijk (veelal duits), zou je het dus iets kunnen verduidelijken wat instellingen betreft.

Ik kan nu alleen op save en exit drukken en wat opties instellen die verder niks 'doen'.
Ik heb t id dat een soort "start snuffelen" button mis?

• EricJH
  • Nu online
Pandemic schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 01:46:
Ik heb t programmatje gevonden maar mijn kennis van computers schiet danig tekort bij de instellingen ervan. Wat ik er aan informatie over vind is neit echt duidelijk (veelal duits), zou je het dus iets kunnen verduidelijken wat instellingen betreft.

Ik kan nu alleen op save en exit drukken en wat opties instellen die verder niks 'doen'.
Ik heb t id dat een soort "start snuffelen" button mis?
MTU staat voor Maximum Tranmission Unit size: de datapakket grootte. MTU is meestal 1500 voor breedband en is 576 voor telefoon. Hoe hoog is de MTU bij jou ingesteld volgens DR. TCP?
Het is nu te laat om nog even de procedure na te zoeken hoe je die voor je verbinding kunt bepalen. Die houdt je voor vandaag, het is alweer zo laat, van me te goed.

RWIN is de Receive Window: Dat zijn de hoeveelheid datapakketjes waarna de conmputer een bevestiging (Acknowledge) geeft of de data intact was of niet. Het is door looptijd vertraging rationeler om dit per set datapakketjes te doen en niet per pakketje.
De RWIN is een gehele veelvoud van twee van de (MTU-40 = MSS). Dus RWIN 2, 4, 6,... keer MSS.

http://cable-dsl.home.att.net/index.htm#Top
Testje voor de grootte van MTU en RWIN : http://www.dslreports.com/tweaks

Tot zover.

• Pandemic
Moest java ff installen maar ik heb de resultaten:
Receive Window (RWIN): 17520
Window Scaling: off
Path MTU Discovery: ON
RFC1323 Window Scaling: OFF
RFC1323 Time Stamping: OFF
Selective Acks: ON
MSS requested: 1460
TTL: (less any hops behind firewall)127
TTL remaining: 112

Test 146000 byte download
Actual data bytes sent: 146000
Actual data packets: 100
Max packet sent (MTU): 1500
Max packet recd (MTU): 1500
Retransmitted data packets: 0
sacks you sent: 0
pushed data pkts: 15
data transmit time: 1.175 secs
our max idletime: 161.6 ms
transfer rate: 79068 bytes/sec
transfer rate: 632 kbits/sec
This is not a speed test!
transfer efficiency: 100%

. ICMP (ping) check
Minimum ping: 94 ms
Maximum ping: 117 ms
Ping stability:
106 105 96 110 117 94 94 95 94 97

Wat kan ik hier nu uit concluderen ? heb t id dat t allemaal goed is zo te zien ?

• EricJH
  • Nu online
Ziet er netjes uit. MTU = 1500 en de RWIN is een even veelvoud, 12, van MSS. De pingtijden zijn normaal voor een Amerikaanse server.

Hier is de beloofde procedure om de MTU exact te bepalen:
Je verzend pakketjes van een bepaalde grootte en geeft de opdracht geen fragmentatie toe te staan. Steeds verhoog je de pakketgrootte met één. De groott van die pakketjes voordat er gemeld wordt dat er fragmentatie optreedt die telt. Bij die grootte tel je 28 op en dat is de MTU. Die 28 bytes zijn de data van de header van het pakketje.

Ga nu naar Start --> Uitvoeren--> CMD. Nu kom je in de DOS box en type je in:
ping wanadoo.nl -f -l= 1472
Hoogstwaarschijnlijk nog geen fragmentatie. Verhoog met één etc...

Het ligt zo te zien niet aan deze settings. Als je een Speedtouch modem hebt dan is er een beperkte diagnose tool Dr. Speedtouch: http://speedtouch.virgin.net/drivers.asp . En nu ben ik uitgepuzzeld.

• Pandemic
T probleem heeft zichzelf nu opgelost blijkbaar, heb er geen last van gehad vandaag. Misschien toch iets bij provider geweest, maar die heeft nog niet gereplyed op mijn emails over een reden van het probleem.

Als ik die waarde verhoog bij de run command, geeft hij inderdaad al bij een verhoging met 5 aan dat fragmenteren noodzakelijk is.

Iniedergeval bedankt voor de hulp!

Laat deze topic maar in vergetelheid verdwijnen nu t lijkt dat het probleem weg is.
Pagina: 1