[HDD] Maxtor HDD wel in bios, niet in windows (verkenner)?

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Hallo,

Omdat mijn eigen pc (moederbord) sinds twee dagen dood is heb ik mijn muziek/download HDD (maxtor 40gig) overgezet naar een andere PC hier in huis. De HDD die al in deze PC zat staat op slave en mijn HDD die erbij komt op master. Nu heb ik op mijn eigen HDD geen windows staan oid maar gewoon twee NTFS partities. Eentje genaamd "Muziek" van 20gig en de andere genaamd "Downloads" van eveneens 20gig. De HDD's worden beide herkent in de BIOS en na de eerste reboot in windows kwam er ook te staan dat er een nieuwe HDD gedetecteerd was. Na de automatische driver installatie heb ik de PC gereboot om vervolgens erachter te komen dat de HDD niet getoond word in de windows verkenner.

Vervolgens heb ik een programma "Active SMART" gedownload om te kijken of SMART me iets meer kon vertellen. Dit kon het programma, namelijk dat alle twee de harde schijven gedetecteerd werden en allebij 100% OK waren. De grootte van de harde schijven werd alle twee aangeduid als 40gig, dit klopte verder dus ook.

Als ik echter ging kijken bij Disk info in het programma stond er bij de originele HDD het volgende:

volumes on this drive:
C:[ ]

met nog wat informatie over de ruimte die er beschikbaar was, dit kwam allemaal overeen met de windows verkenner. Als ik echter de informatie van de nieuwe HDD (mijn HDD) ging bekijken stond er bij volumes on this drive: niets....

Toen ik verder ging zoeken op GoT stond er een idee om even bij Disk Management te kijken dat standaard bij windows XP zit. Dit heb ik dus gedaan en hier kwam het volgende te staan:

http://www.imagedump.com/...&poll_id=0&category_id=20

De 2e HDD in dat rijtje is mijn eigen HDD... de grootte en vrije ruimte die daar staat aangegeven komt overeen met de grootte en vrije ruimte van de partitie "Muziek" maar daar onder staat dan in een lange balk "Muziek" maar hier staat weer 40gig (de grootte van mijn hele HDD inclusief de andere partitie "downloads")....

Ik snap hier niets van en hoop toch echt dat dit niet betekend dat ik de partities, inclusief de data kwijt ben.... :/ :?

Update #1:

Ik heb net Partition Magic opgestart om te kijken wat hier in aangegeven stond.
De eerste HDD van deze PC stond goed aangegeven en ik kon alle mogelijke acties die PM kan uitvoeren ook uitvoeren op deze schijf.

De tweede HDD (de mijne) gaf andere informatie:

DISK 2:
Partition: Local Disk (*:)
Size: 40 gig (ong.)
Used: 40 gig
Unused: 0 mb
Status: Active
Pri/Log: Primary

Dit komt niet bepaald overeen met wat Partition Magic op mijn eigen PC me kon vertellen over deze HDD toen mijn PC wel nog werkte. Er moet namelijk een partitie muziek en een partitie downloads staan, bijde verdeeld over de 40 gig. Verder was de muziek partitie tot op 2 gig na vol maar de download partitie nog lang niet...

Ook kan ik de opties die ik op HDD 1 kan loslaten niet op HDD 2 loslaten (zoals convert, check for errors, change driveletter)

pleeeeeeeeeeeeeeeease, laat dit geen kapotte HDD/unrecoverable data zijn...
ik ga maar eens beginnen met het topic over 'hoe data recoveren' doorlezen maar ik hoop niet dat het zover gaat komen

[ Voor 32% gewijzigd door DJMurtz op 01-03-2005 02:27 ]

• DJMurtz
misschien past dit topic beter thuis in software > windows algemeen ? :/

Verwijderd

http://www.imagedump.com/...0&category_id=20&warned=y

doet ut nie... is dit wel de goede url?

edit: moet dus zijn: http://www.imagedump.com/...&poll_id=0&category_id=20

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 02:19 ]

• DJMurtz
link aangepast, bij mij deed ie het wel... zeker omdat ik al op de 'do not warn me again' optie had geklikt...

Ondertussen heb ik de PC afgesloten, de HD indeling veranderd, maar nog steeds geen succes...
Ik weet nu 100% zeker dat de IDE kabels niet stuk zijn, master/slave staat 100% zeker goed en de harde schijf zou niet stuk mogen zijn volgens Active SMART (en volgens mij ook trouwens ;) )

Misschien toch maar beter om dit topic te moven naar windows algemeen, aangezien het geen hardware matig probleem lijkt te zijn...

Verwijderd

rechtermuisknop op muziek om een stationsaanduiding te krijgen lukt niet? want dat is je probleem voor al zie ik, je 2e schijf heeft geen stations aanduiding.

(overigens deed imageshack vannacht erg moeilijk, de 2e url werkte gwoon zonder waarschuwing en toen ineens ook al nie meer en nu werkt de 1e url weer beter voor mij....)

hier heb je wat vergelijkingsmateriaal.... http://server3.uploadit.o...loadthat-schijfbeheer.JPG

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 12:15 ]

• DJMurtz
Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 12:11:
rechtermuisknop op muziek om een stationsaanduiding te krijgen lukt niet? want dat is je probleem voor al zie ik, je 2e schijf heeft geen stations aanduiding.

(overigens deed imageshack vannacht erg moeilijk, de 2e url werkte gwoon zonder waarschuwing en toen ineens ook al nie meer en nu werkt de 1e url weer beter voor mij....)

hier heb je wat vergelijkingsmateriaal.... http://server3.uploadit.o...loadthat-schijfbeheer.JPG
bedankt voor het vergelijkingsmateriaal :)
Ik kan inderdaad geen letter aanduiden voor de partitie maar ookal heeft Muziek geen partitie, waar is de partitie Downloads gebleven? en Waarom geeft hij onderaan aan dat de partitie Muziek 40 gig is terwijl deze maar 20 is maar de harde schijf in totaal wel 40 is :?

Ik kan wel als ik de bottom view op 'disk list' zet de harde schijf converte naar een dynamic disk.... Ik kan me niet herinneren dat ik er een dynamic disk van heb gemaakt tijdens het formateren/indelen van de partities maar het kan best zijn dat ik dit onbewust heb gedaan met PM tijdens het indelen...

Kan het kwaad als ik convert to dynamic disk gebruik terwijl deze partities eerst niet dynamisch waren? gaat dit gepaard met data loss of niet?

Verwijderd

je 1e hdd is 40 gieg? en je 2e hdd is 20 gieg? je moet je verhalen wat korter maken en wat meer overzichtelijkheid geven en tevens wat meer concreter....

je moet ook rekening houden dat mensen geen zin hebben een enorme lap tekst te lezen..

• DJMurtz
HD 1 = 40gig
HD 2 (mijn HD) = 40 gig

Partities op HD 1 = 1
grootte partities op HD 1 = 40gig

Partities op HD 2 = 2
grootte partities op HD 2 = 20gig (dus 2 partities, ieder 20 gig)

Op plaatje staat duidelijk dat HD gezien word met alleen 1 partitie maar ipv 20 gig is deze partitie opeens 40 gig...

zo? :+

• wildow
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11-2025
Ik lees dat de 40 gig ntfs heeft en dat je deze in een nieuwe/andere computer hebt gezet. Maar is dat wel een windows xp machine of andere windows versie die NTFS ondersteund?

Win 98 dus niet ! ! ! !

Netheid is voor de dommen........ een genie beheerst de chaos

• DJMurtz
wildow schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 21:30:
Ik lees dat de 40 gig ntfs heeft en dat je deze in een nieuwe/andere computer hebt gezet. Maar is dat wel een windows xp machine of andere windows versie die NTFS ondersteund?

Win 98 dus niet ! ! ! !
Wie werkt er tegenwoordig nog met win 98 :Z
Ik in ieder geval niet ;)

Trouwens, aan de screenshot die ik poste is toch wel duidelijk te zien dat het hier om de standaard win XP theme gaat :*)
Pagina: 1