laminaat of vloerbedekking voor mijn speakers..

Pagina: 1
Acties:
  • 908 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 13:58
Ik ga over 8 weken op mezelf wonen, huren een huis samen met mijn broer. Nu staan mijn speakers (Klipsch Reference 5) in mijn slaapkamer op vloerbedekking.

Nu klinkt dit waanzinning mooi en helder. Nu is de vraag ik wil graag in het nieuwe huis laminaat leggen in de woonkamer met vloerbedeking eronder of isolatieplaten.

verder heb ik mooie veloure gordijnen aan de raamkant en er komt waarschijnlijk een tapijt onder een salontafel waardoor de akoestiek verbeterd denk ik

Gaat door laminaat mijn speaker minder goed klinken of niet. Het is echt van belang want ik ben gek op muziek en mijn speakers klinken waanzinning zo. Dus de vraag is hoe laminaat erop gaat klinken.

SETUP:

- Klipsch RF 5
- Unison Research Unico hybrid amp

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:10

sphere

Debian abuser

Ik zou geen tapijt leggen onder laminaat hoor. Neem gewoon een behoorlijke ondervloer. Dat isoleert zowel warmte als geluid een stuk beter. Als de akoestiek te wensen over laat (reflectie) kan je nog wat tapijtjes op je laminaat leggen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 15:24
Tsja, laminaat klinkt wel wat 'harder', maar als je velours gordijnen er bij hebt met ook nog een stuk tapijt onder de tafel,denk ik dat het wel mee valt. Er zijn namelijk nog 100 andere factoren die de akoestiek van de ruimte beïnvloeden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBA907
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-01-2024
Je hele nieuwe ruimte zal invloed hebben op de akoestiek, ongeacht of je nou vloerbedekking of laminaat neemt. :) Dat is altijd maar weer flink puzzelen met plaatsing van je speakers.

Terugkomend op je vraag. Mijn mening is wel dat een ruimte met vloerbedekking wat minder kil klinkt als een ruimte met laminaat. Of het uiteindelijke resultaat naar jouw wens is zal toch wel afhangen van meer factoren dan alleen maar een bepaalde vloerbedekking.

Succes :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 13:58
bedankt voor de antwoorden! nog meer reply's altijd welkom :D

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:30

Jag

Ja, ik zou zelf altijd voor vloerbedekking kiezen, alhoewel het wel iets minder praktisch is dan laminaat. Zoiezo vind ik vloerbedekking mooier, maar ook warmer (en zachter). Maar vooral voor de akoestiek, voor zowel gewoon geluid (praten enzo) als HiFi, vind ik het echt veel prettiger. Het is niet zo dat laminaat per se een drama is, maar helpen doet het zeker niet wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:57
Ik heb laminaat .... het heeft een enorme invloed op je geluid ..... klinkt erg "galmachtig" had liever m'n vloerbedekiing weer terug :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Als je laminaat gebruikt zul je meer indirect geluid hebben. Als je zorgt voor velourse gordijnen en misschien een tapijtje dan zul je al een hoop reflectie tegengaan. Maar er zijn idd veel meer andere dingen die ook een hoop uitmaken zoals de plaatsing van je luisterplek en de speakers. Daar bepaal je toch het meeste mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik heb er erg aan moeten wennen toen we overgingen op laminaat maar vloerkleden maakte weer wel wat goed.
Maar het word er zeker niet beter op met laminaat.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denker
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-03 09:37
Sowieso isolatie onder je laminaat. Vloerbedekking is niet echt geschikt voor isolatie.
Kijk even op welke verdieping je zit en wat voor originele vloer eronder zit. Aan de hand daarvan kies je je isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jank
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-01-2012
En het aanbrengen van spikes onder de luidsprekers is ook een overweging.
Maar dan wel op de vloer even wat muntjes leggen, vanwege de spikes, 8 stuks dus.
Ervanuitgaansde, dat jouw luidsprekers op de vloer staan.
Laminaat heeft uiteraard invloed op de akoestiek van de ruimte en kan enigszins gecorrigeerd worden met gordijnen etc.
Niet mijn voorkeur hebbende, maar een optie, een equalizer gebruiken, om de klankkleur aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Begin eerst eens even jezelf af te vragen wat een hogere prioriteit heeft. Je vloerbedekking of het geluid van je speakers. Een harde vloerbedekking heeft voordelen in dagelijks gebruik (met name met schoonmaken). Het heeft als nadeel dat het meer geluid reflecteerd geeft en ook voor de onderburen is het niet prettig (ook met een goede ondervloer). Kijk eerst eens in het huurkontrakt, want bij sommige verhuurders mag je geen harde vloerbedekking leggen (het komt voor, weet ik uit ervaring). Nadeel van laminaat is dat het ontzettende herie makt als je er op loopt met schoenen met harde zool en als je iets laat vallen. Ook krijg je meer indirect geluid.
Ikzelf ging van tapijt bij verhuizing over naar plavuizen. Het lag er al en ik heb het laten liggen vanwege het gemak wat je er van hebt (dweiltje er over, klaar). Tja, het geluid van de speakers blijft uiteindelijk hetzelfde, alleen de acoustiek van de kamer bepaald hoe het klinkt. Dit kun je toch niet van tevoren beoordelen, dan moet je het eerst inrichten. Daarna kun je pas dingen gaan aanpassen als het niet lekker klinkt. En bedenk dan dat je vloerbedekking van invloed is, maar dat je dat vaak op een andere manier kunt compenseren. Succes.

An 11 is a 10 that swallows

Pagina: 1