Vandaag ben ik blij thuisgekomen met een DVD-brander en ik ging meteen aan de slag om eens een DVD'tje te branden.
De bedoeling is heel eenvoudig:
-Op mijn harde schijf heb ik een documentaire in avi-formaat
-Die documentaire wil ik op een dvd+rw branden
-Die dvd+rw wil ik kunnen afspelen op een standalone dvd-speler
Ik heb de laatste versie van Nero Ultra dus dat mag geen probleem zijn. Ik open Nero, kies voor 'nieuwe DVD-video' en sleep de AVI naar de compilatie. Krijg ik meteen de melding dat het VOB-formaat moet zijn, dus ik begin te zoeken op GoT en de enige relevante informatie komt neer op het volgende:
-Koop een programma van 50-100 euro
-Kijk eens op doom9.org
Ik ga voor de tweede optie en ik zie een guide om AVI om te zetten naar DVD-formaat. De guide begint met de volgende veelbelovende zin:
De bedoeling is heel eenvoudig:
-Op mijn harde schijf heb ik een documentaire in avi-formaat
-Die documentaire wil ik op een dvd+rw branden
-Die dvd+rw wil ik kunnen afspelen op een standalone dvd-speler
Ik heb de laatste versie van Nero Ultra dus dat mag geen probleem zijn. Ik open Nero, kies voor 'nieuwe DVD-video' en sleep de AVI naar de compilatie. Krijg ik meteen de melding dat het VOB-formaat moet zijn, dus ik begin te zoeken op GoT en de enige relevante informatie komt neer op het volgende:
-Koop een programma van 50-100 euro
-Kijk eens op doom9.org
Ik ga voor de tweede optie en ik zie een guide om AVI om te zetten naar DVD-formaat. De guide begint met de volgende veelbelovende zin:
Oef, zo moeilijk zal het dus niet zijn dacht ik. Ok, dat er bepaalde codecs geïnstalleerd moeten zijn begrijp ik wel (na lang zoeken heb ik ondervonden dat je met Kazaa Lite Mega Codec alles kan afspelen), maar de volgende paragraaf slaat echt alles:Deze guide is gemaakt om het de beginnende DVD-maker zo makkelijk mogelijk te maken
Lees ik dat goed? Vijftien programma's downloaden en installeren om AVI om te zetten naar DVD-formaat! Dan volgt een ellenlange uitleg met allerlei technische gegevens en screenshots waar volgens mij 'een beginnende DVD-brander' geen snars van begrijpt en volgens de guide kunnen sommige stappen (encoden) wel tot een dag duren! Ok, als ik er mij zou in verdiepen zou ik er wel uitkomen, maar kan het echt niet gemakkelijker? Het blijft tenslotte maar een formaat omzetten in een ander formaat. Bestaan er echt geen goedkope programma's die het (bijna) automatisch kunnen?Je zult de volgende software nodig hebben voor deze gids
Gspot
VobSub
VirtualDubMod
BeSliced
BeSweet
AC3machine
Avisynth
FitCD
CCE Dit is een trial versie!
PulldownBatch
Pulldown
Srt2Sup