share alleen via IP te bereiken

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:13

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:

oude situatie:
server met winXP-SP2, 2 nic's en internet delen met ICS. Tevens was dit ook de file en printserver.

nieuwere situatie:
router (sitecom) om internet te delen, server heeft 1 nic over en heeft dus ook geen dhcp-server meer. Dit is nu de router. Verder geen verschil.

nieuwste situatie (sinds vandaag):
server opnieuw geinstalleerd, winXP-Pro-SP2. 1 nic, shares.
router voor internet.

Sinds ik vandaag mijn server opnieuw heb geinstalleerd kan ik hem niet meer bereiken via \\<naam_server>, maar wel als ik \\<ip_server> doe. En ik wil graag dat dit weer gaat werken. Ik zie hem ook staan met zijn naam in de netwerk-omgeving. Uiteraard zitten alle clients in dezelfde werkgroep. Ik draai overigens winXP-Pro en win2k op deze clients.

Nou lees ik in de verschillende topics hier verschillende oplossingen
1) ik kan een DNS-server installeren (vind ik een beetje onzin voor 1 server en 5 clients)
2) ik kan een WINS-server installeren (een wat? waar vind ik dat dan?)
3) ik kan mijn hosts-file aanpassen. Dit vind ik een omzeiling van het probleem, tis geen oplossing vind ik

Ik heb ping <naam_server> gedaan, geen resultaat. Ping <ip_server> doet het wel. ping -a <ip_server> werkt ook, en dan zie ik ook inderdaad de naam van de server in beeld komen. Verder heb ik nbtstat -R gedaan, wat ook geen resultaat oplevert.

Nu heb ik in mijn router gekeken, en daar zie ik iets over WINS staan. Dat staat nu op 0.0.0.0. Ik heb het IP van de router erin gegooid, geen resultaat (had ik ook niet verwacht, maar toch).

Wat moet ik doen om het weer werkend te krijgen. Zoals gezegd, toen ik de router neerzette werkte alles gewoon, het is pas vanaf vandaag (sinds de her-instal). Iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door sus op 28-02-2005 20:25 ]

Verwijderd

Waarom het opeens niet zou werken is mij een raadsel, ik kan bij mij echter alles gewoon bereiken onder \\computernaam zonder dat ik een interne dns heb draaien, of een wins-server heb draaien. Dus verplicht is het afaik niet.

Vraag blijft waarom hij het dan niet doet :P

• sus

sus

Topicstarter
Ik heb ook nooit een DNS draaiend gehad en WINS ken ik alleen van naam. Ik zou niet weten hoe ik het op zou moeten zetten (en omdat ik het niet eerder nodig heb gehad, wil ik dat dus nu ook niet).

• sus

sus

Topicstarter
mijn router is btw de DC-202

• sus

sus

Topicstarter
Het probleem doet zich alleen onder Windows voor. Op mijn eigen PC draai ik normaal gezien linux (fedora core 2), en daar kan ik wel gewoon met \\<naam_server> verbinding maken.

Wat moet ik doen op de clients om het te laten werken?

• sus

sus

Topicstarter
Na een week kutten geef ik er nu toch een schop tegen.

Ik ben inmiddels zover dat ik weet dat het onder linux werkt. Ik kan gewoon \\<server_naam> mounten, zonder problemen. Als ik echter in een windowsomgeving zit, dan werkt het dus niet. Ik heb een aantal netwerkschijven, die dus niet gekoppeld worden bij het aanzetten van mijn PC. Doe ik vervolgens in een dosbox ping -a <ip_server>, en ik voer daarna in de verkenner de naam in van de server, dan werkt het wel. Maar, alleen zolang de pc aanstaat. Na een reboot moet ik eerst weer even pingen.

Ik heb inmiddels meerdere dingen geprobeerd. Heb zelfs een totaal nieuwe nic in mijn pc gezet (is nu een 3com), maar alles zonder resultaat.

Een nieuwe installatie is op dit moment niet aan de orde, en lijkt mij ook een beetje nutteloos voor iets als dit.

Iemand een idee?

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 13:06
instaleer gewoon de dns server erop

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 18:35

Metzie

Nyaano !

Je probleem zit hem waarschijnlijk in de wins naamresoltie (opzoeken van netbios namen). De gemakkelijkste manieren hiervoor zijn je lmhosts (wins) of hosts (dns) bestanden aanpassen. Deze zijn ervoor om naam resolutie goed te laten werken zonder wins en/of dns servers.

Zonder entries in je hosts of lmhosts file gaat je pc broadcasten, en dat is een zeer onefficiente manier van naamresolutie.

zie ook Microsoft technet: How WINS Works

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• sus

sus

Topicstarter
ja, ok, ik kan de hosts aanpassen. Maar, het heeft altijd zonder gewerkt. Ik vraag me dus gewoon af waarom ik, sinds ik mijn server opnieuw geinstalleerd heb, ik niet meer op mijn server kan komen. Doe het al jaren op deze manier, zonder problemen.

Ik heb inmiddels alle clients aan de gang, maar nu wil dus mijn eigen winXP niet. Ik vind het niet echt een probleem om, tot ik een nieuwe install ga doen, een ping -a -batch als startup in te stellen, maar zou het wel leuk vinden als er toch nog ergens een oplossing komt zonder dat ik ergens DNS-servers en WINS-servers neer moet gaan zetten.
Pagina: 1