Toon posts:

[Alg] Programmeertaal Magic

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Me vader laat één of andere prog schrijven en die gasten die hebben een leuk promoot verhaaltje gehouden en ze gingen het progje in 'Magic' schrijven. Ik had geen idee wat voor programmeertaal dat dat was, heb gezocht op google en got, maar er is niet al teveel van te vinden.

Volgens [url=[rml][ BC3] Iemand ervaring met magic[/rml]]dit[url] topic is het één of andere RAD taal.

Op google kon ik alleen Frobozz Magic Programming Language vinden, ik vraag me af of dat dat hetzelfde is of niet.

Weet iemand er iets meer van?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:51

alienfruit

the alien you never expected

Ik denk dat het wordt geschreven in Magic wordt geschreven, dit is een degelijk produkt. De DOS-versie heeft altijd prima gewerkt voor mijn vader, hj heeft er een tentamen bank voor de VAPRO (www.vapro.nl) gemaakt en dat wordt nog steeds gebruikt door ze :)

Hmm, blijkbaar bestaat de oude "magic" (ik ken alleen v7 e.d.) niet meer, naja dit is in iedergeval de enige "magic" RAD oplossing die ik ken. Ik zal mijn vader eens vragen wat hij er nou precies van vond, ik weet alleen dat hij zijn developer dongle kwijt is :)

[ Voor 32% gewijzigd door alienfruit op 28-02-2005 19:28 ]

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Bij mijn vader op het werk gebruiken ze ook Magic, voor hun adresbeheer, als ik me niet vergis. Mijn vader weet er niet zo veel van; het enige dat hij me ooit verteld heeft over Magic is dat het een hogere taal is dan de gebruikelijke talen als C/C++, Pascal, Object Pascal, VB, C#, Java, ...

Wat ik zonet heb gevonden is dat Magic ontworpen werd door de University of Berkeley

• alienfruit

alienfruit

Ja, het is een 4G taal bij mijn weten :)

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-05 20:13
Als er zo moeilijk informatie over te vinden is lijkt het me niet echt handig om daar een applicatie in te laten ontwikkelen.
Hoe zit het met de ondersteuning bijvoorbeeld? Is die alleen bij de opdrachtnemers aanwezig ('sterke afhankelijkheid van deze club') ? Hoe bekend zijn de opdrachtnemers bij je vader ? etc.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

farlane schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:13:
Als er zo moeilijk informatie over te vinden is lijkt het me niet echt handig om daar een applicatie in te laten ontwikkelen.
Hoe zit het met de ondersteuning bijvoorbeeld? Is die alleen bij de opdrachtnemers aanwezig ('sterke afhankelijkheid van deze club') ? Hoe bekend zijn de opdrachtnemers bij je vader ? etc.
De vraag is hoe belangrijk dit argument is. Hoe vaak krijgt namelijk een opdrachtgever ook de broncode bij het te ontwikkelen product? Volgens mij is dat niet de standaard gang van zaken.

Ik ken verder Magic trouwens niet, maar ik sta wel open voor nieuwe RAD alternatieven. Je bent niet bij iedere applicatie al die complexiteit nodig van bv Java of .NET. Uiteraard is het krachtig... maar ik denk soms dat de rekening te hoog is... (vooral voor kleine applicaties)

[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 28-02-2005 21:58 ]

• alienfruit

alienfruit

Volgens mijn vader is het "een tabelgestuurde niet-procedurele taal"

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 20:19

_Thanatos_

Ja, en kaal

Zeker zo'n suffe 4G taal, die out of the box veel kan, maar weinig teweegbrengt. Je kan er vast leuke dingen mee, maar je krijgt er weinig mee voor elkaar. Het praat veel maar zegt weinig. Dat soort dingen.

Op m'n werk gebruiken een paar mensen PowerBuilder. Precies hetzelfde gekloot. Je kan prachtige software maken, maar je moet geen OLE willen aanspreken, of bitwise operators verwachten, of support voor andere DB's dan Oracle en MSSQL verwachten, of toegang tot de Windows API verwachten, of DLL's willen schrijven, of native win32 code in je exe willen hebben, of een standalone exe willen hebben, of een klein console testprogje willen schrijven, of code in normale tekstbestanden op willen slaan, of na 10 versies wel eens een bugvrije IDE willen...

Met dit soort talen heb je altijd een klein groepje mensen die erbij zweert, omdat ze oogkleppen ophebben en echte programmeertalen niet (willen) zien. De rest van de wereld is er tegen, wat dit groepje een sterke minderheid maakt, en het product meestal belachelijk duur en onhandelbaar maakt (zie bovenstaande args (ohja, cmdline argumenten kan natuurlijk ook niet)).

[ Voor 25% gewijzigd door _Thanatos_ op 01-03-2005 03:19 ]

日本!🎌

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Google vindt toch behoorlijk wat links bij mij :)

http://www.google.nl/sear...04-50,GGLD:nl&q=magic+4gl

Heeel vroeger mee gewerkt.Je kunt er echt heel veel mee.

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:57
Magic is een prima ontwikkelingstaal hoor. Je moet je afvragen wat je als klant hebt aan de informatie waarmee een product ontwikkeld wordt. Het gaat om het eindresultaat toch? Of gaan jullie het zelf onderhouden?

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• farlane
Alarmnummer schreef op maandag 28 februari 2005 @ 20:23:
De vraag is hoe belangrijk dit argument is. Hoe vaak krijgt namelijk een opdrachtgever ook de broncode bij het te ontwikkelen product? Volgens mij is dat niet de standaard gang van zaken.
Bij mijn werkgever is het meer regel dan uitzondering, ik heb de indruk dat (onze) klanten meer en meer bewuster worden van het feit dat software geen magisch iets is, maar een middel om hun eigen produktiviteit te vergroten. Ze zijn er zich meer van bewust dat afhankelijkheid van een enkele partij niet goed is, in geen enkel geval. Klanten willen kunnen kiezen.. Ze worden dan wat dit soort dingen betreft ook assertiever.

( Ik moet zeggen dat ik dat alleen maar toejuich, want op die manier krijgen de kleinere softwaremakers ook een kans om te laten zien dat ze goede, innovatieve produkten kunnen maken. (Als klanten kunnen kiezen zijn ze eerder geneigd om wat meer risico's te nemen, en niet voor de grote/dure namen te gaan.)
Goede produkten maken een tevreden klant. En tevreden klanten gaan niet zomaar naar iemand anders toe, ook al kunnen ze kiezen. )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• farlane
party42 schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 09:19:
Magic is een prima ontwikkelingstaal hoor. Je moet je afvragen wat je als klant hebt aan de informatie waarmee een product ontwikkeld wordt. Het gaat om het eindresultaat toch? Of gaan jullie het zelf onderhouden?
Yeah wright. Tuurlijk is het eindprodukt heel belangrijk, maar als je je daarmee bind aan die enkele club die met die software om kan gaan zit je als klant wel in de tang. En je moet maar hopen dat die club dan ter goeder trouw is.
Hebben jullie dan niet het idee dat meer en meer klanten een hekel krijgen aan bijv. MS omdat ze ook bij die club het idee hebben dat ze niet meer kunnen kiezen?

Pagina: 1