[testcase] Burgers Zoo

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Ik ben nog een beetje een beginner, maar wou toch eens een paar foto's online gooien om de meningen te pijlen.

Ze zijn geschoten met mijn cybershot P50, alles op auto en onbewerkt.
Geresized naar 600*450 voor het forum, helaas heb ik de originele niet meer. Maar zo krijgen jullie toch een indruk.

Afbeeldingslocatie: http://img206.exs.cx/img206/2258/dsc005312is.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img206.exs.cx/img206/7195/dsc005328ef.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img206.exs.cx/img206/4917/dsc005627kh.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img206.exs.cx/img206/6624/dsc005989ya.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img206.exs.cx/img206/1038/dsc006041oz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img206.exs.cx/img206/4298/dsc006132uu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img206.exs.cx/img206/5347/dsc006688ed.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img74.exs.cx/img74/3348/dsc005685oh.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door greatgonzo op 28-02-2005 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Mening: tja... waarom hier een schowcase voor aanmaken? Alles op auto geschoten, dit zijn gewoon vakantie kiekjes. In mijn ogen niet echt topic waardig, en zeker niet speciaal. Had iets met de compositie gedaan, ze nabewerkt, wat dan ook, maar gewoon je foto's hier neerplanten vind ik wat zwakjes...

Overigens is de laatste foto wel mooi, als nieuw Windows Longhorn achtergrond :D

Owjah, als je op "auto" schiet, pas dan op dat je foto niet te donker wordt, zoals op foto #4. Een klein beetje met de verschillende modi spelen van je cam kan al tot mooiere resultaten leiden. En als je echt niet handmatig wil schieten, probeer dan de compositie een beetje interessanter te maken :)

Nog een edit: Mij hoor je niet zeggen dat ik het beter kan he ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Nik op 28-02-2005 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de compositie niet zo interessant.
#4 is trouwens veel te donker.
Ik vind #8 wel leuk met de lange sluitertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ik vermelde toch ook al dat ik benieuwd was naar de reacties. Voor de een misschien niet een showcase waardig, de ander vind ze misschien wel leuk.

Ik weet bijna zeker dat als jij foto's uit je beginperiode terug ziet, dat je ook denkt: dit was nog niet eens waardig om als vakantiekiekjes te bewaren. Terwijl je toen misschien hardstikke trots was op het resultaat.

Vergeet niet, we hebben allemaal eens moeten beginnen, en je eerste resultaten posten! Van jullie reacties en tips kan ik alleen maar leren en zo langzamerhand steeds mooiere en betere foto's posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Tja, maar point en shoot vind ik wel wat matig eigenlijk. Kijk het zijn leuke foto's maar waar ben je nu werkelijk trots op? Dat je camera zulke mooie plaatjes kan schieten? Je zou mijn verzameling foto's eens moeten zien op m'n pc, van mislukking tot mooi, alles zi er tussen. Maar ooit een schowcase geopend? Nee... Ik denk dat de bedoeling van een schowcase is, dat je kan laten zien wat JIJ op een gevoelige plaat heb vast weten te leggen, hoe jij tegen de wereld aan kijkt. Het is jouw taak om een bepaald beeld zo vast te leggen, dat het emoties, recties, en dat soort dingen in je oproept.. Maargoed, dat is mijn mening. Verder kan ik er weinig over zeggen, ik kan het vast niet beter, maar wilde je alleen even aansporen eens wat met je cam te gaan doen, in plaats van point en shoot. Je loopt al best lang mee op GoT, ook in fotografie, dus ik weet zeker dat als je het eens probeerd, je geen spijt zult krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

greatgonzo schreef op maandag 28 februari 2005 @ 18:16:
ik vermelde toch ook al dat ik benieuwd was naar de reacties. Voor de een misschien niet een showcase waardig, de ander vind ze misschien wel leuk.

Ik weet bijna zeker dat als jij foto's uit je beginperiode terug ziet, dat je ook denkt: dit was nog niet eens waardig om als vakantiekiekjes te bewaren. Terwijl je toen misschien hardstikke trots was op het resultaat.

Vergeet niet, we hebben allemaal eens moeten beginnen, en je eerste resultaten posten! Van jullie reacties en tips kan ik alleen maar leren en zo langzamerhand steeds mooiere en betere foto's posten!
Je kan ook leren van het commentaar op foto's uit andere draadjes. Ik deel de mening dat deze foto's niet echt showcase waardig zijn... Ik ben er in 1x langs gescrolled, binnen een fractie van een seconde kon ik bij allemaal zien dat het niks was, en dat is niet echt een goed teken ;) Daarna nog een keer bekeken en nog niets kunnen ontdekken...
Tip: Doe eens een spannende composite?

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
misschien interpreteren we het woord showcase dan anders: jij ziet het als een selectie van je mooiste pics.

Ik zie het als een serie met een thema: in dit geval een dagje dierenpark. Misschien niet hoogstaand, maar ik ben er best wel trots op.

edit: zal een modje vragen de titel aan te passen, als teveel mensen over het woord showcase vallen, passen we dat gewoon aan in serie oid. Ik heb er bewust nog bijgezet beginners showcase, maar blijkbaar roept een showcase toch een verwachtingspatroon op

[ Voor 35% gewijzigd door greatgonzo op 28-02-2005 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat iedereen de kans moet hebben om te leren even wat commentaar geven. Wel vreemd overigens dat je de originelen niet meer hebt. Over het algemeen geldt als commentaar dat het licht niet ideaal was voor een fotoshoot. Beter is met zonsopgang of zonsondergang te fotograferen. Let daarnaast op je compositie. Hoewel je weinig zoom op je camera hebt, heeft het geen zin om toch een foto te wagen op grote afstand. Hierdoor wordt je onderwerp wel heel klein weergegeven en is het voor de toeschouwer weinig boeiend om naar te kijken. Tot slot zijn je meeste foto's niet helemaal scherp; of dat komt door het kroppen, een te lange sluitertijd of een slecht objectief weet ik niet.

Foto 1: iets meer zoom gewenst. Daarnaast is de rechter tijger een beetje saai. Beter was geweest te wachten tot ie jouw kant op keek. Maak een iets krappere uitsnede en probeer eens om alleen de tijgers in kleur weer te geven en de overige kleur eruit te halen.
Foto 2: slordige compositie. Aan de rechterkant zie ik een hek en een poot van een andere kameel. Daarnaast vind ik de tak bovenin beeld storend. Wederom staat het onderwerp verderop. Tot slot vind ik de steen op de achtergrond storend werken icm de kameel. Een iets hoger standpunt had ervoor gezorgd dat de kameel vrij kwam van de steen. Een lager standpunt had meer recht gedaan aan de grootte van de kameel.
Foto 3: Storende mensen aan de rechterkant. Olifanten staan in het midden afgebeeld. Probeer ze eens op een spannendere plek neer te zetten (tip: zoek eens op gulden snede).
Foto 4: Te donker en te weinig ingezoomd. De compositie an sich is wel vele malen beter dan op de andere foto's. Meer zoom en dan zowel die vogel als de reflectie fotograferen was beter geweest.
Foto 5: ik weet niet wat die beesten doen, dus niet spannend. Daarnaast een veel te grote afstand en storende hoogspanningskabels in beeld.
Foto 6: Wederom te weinig zoom en de compositie moet iets gewijzigd worden. Wel een leuke lijn met dat touw naar de rechter hoek.
Foto 7: scherpte ligt op de achtergrond. let weer op je compositie en de afstand van je onderwerp.
Foto 8: Leuk sluitertijden effect. Gebruik je desondanks toch een flitser? (ivm de waterdruppels) Zo ja, niet doen, zo nee, let dan op de waterdruppels op je objectief.

Je leest in veel van mijn commentaren dat je meer zoom nodig hebt. Ren nu niet gelijk naar de winkel om een megazoom camera te kopen. Hoewel deze wel andere shots mogelijk maakt, zul je voor jezelf moeten leren kijken naar een foto die je neemt. Neem geen genoegen met iets dat je zelf niet mooi vind. Anderen vinden het dan zeker niet mooi. In geval van twijfel heel kritisch kijken en indien je ontevreden bent, genadeloos afschieten die handel. Veel plezier met fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
dank je wel Mig2, dat zijn comments waar ik iets mee kan gaan doen.
Een tweede, nieuwe cam komt eraan, met denk ik toch iets meer zoom (de KM Z3 lijkt me wel wat)

In eerste instantie wilde ik voor een camera gaan die ook nog een beetje in je broekzak past (ixus serie bv), maar die hebben meestal ook maar zoom tot 3x max. De Z3 heeft er 12x op zitten.

btw: originelen zijn helaas bij een reinstall verloren gegaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik niet begrijp is dat je je topic opent met op auto geschoten en niet nabewerkt, vervolgens lees ik verderop dat je wel genegen bent om een nieuwe camera met meer zoom te gaan kopen. Leuk maar als je tot die tijd je foto's nou eens wel gaat nabewerken en eens goed naar je beeld uitsnede gaat kijken kan je nu al je foto's heel sterk verbeteren en weet je straks wat je uitsnede moet zijn. Zeker met eenvoudiger camera's kan je van een kiekje toch nog een goede foto maken.
Persoonlijk vind ik niet nabewerken een teken van luiheid weinig respect tonen naar de kijker, ik maak regelmatig foto's voor Scouting en dat zijn grote series 80 foto's voor een dag is niets, en die worden allemaal nabewerkt, het zijn niet allemaal perfecte foto's maar het doel leuk voor ouders is dan ook anders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
Frogmen schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 10:07:
Wat ik niet begrijp is dat je je topic opent met op auto geschoten en niet nabewerkt, vervolgens lees ik verderop dat je wel genegen bent om een nieuwe camera met meer zoom te gaan kopen. Leuk maar als je tot die tijd je foto's nou eens wel gaat nabewerken en eens goed naar je beeld uitsnede gaat kijken kan je nu al je foto's heel sterk verbeteren en weet je straks wat je uitsnede moet zijn. Zeker met eenvoudiger camera's kan je van een kiekje toch nog een goede foto maken.
Persoonlijk vind ik niet nabewerken een teken van luiheid weinig respect tonen naar de kijker, ik maak regelmatig foto's voor Scouting en dat zijn grote series 80 foto's voor een dag is niets, en die worden allemaal nabewerkt, het zijn niet allemaal perfecte foto's maar het doel leuk voor ouders is dan ook anders.
zoals gezegd, ik begin er eigenlijk nog maar net mee. Foto's bewerken ben ik eigenlijk nog niet mee bezig geweest. Dus geen kwestie van geen respect tonen, maar gewoon niet weten hoe dat precies werkt.

Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik nog een beginner ben, maar blijkbaar wordt hier verwacht dat beginners hier in FOT niet posten. Pas als je echt wat kan mag je je resultaten tonen.. :/

[ Voor 4% gewijzigd door greatgonzo op 01-03-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik nog een beginner ben, maar blijkbaar wordt hier verwacht dat beginners hier in FOT niet posten. Pas als je echt wat kan mag je je resultaten tonen.. :/
Anders lees je MED even: Nieuw! nu ook testcases in Fotografie en ook dit topic: Testcase fototopics, info hier! Ik heb het nog niet in de FG Policy gezet, maar dat gaat binnenkort gebeuren. Ook beginners mogen dus foto's posten, maar als ze van 'starters' kwaliteit zijn is de benaming [testcase] een betere dan [showcase]. Vandaar dan ook titelfix :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

greatgonzo: trek dat commentaar je niet aan. Het belangrijkste is dat je leert kijken naar je eigen foto's en kritisch nadenkt waarom een foto wel of niet goed is. In geval van een testcase moet je ook heel duidelijk de foto's insturen die je zelf erg goed vind (bijvoorbeeld onscherpe en onderbelichte foto's sowieso weglaten), een klein aantal foto's laten zien (zeg tussen de 5 en 8) en misschien een aantal foto's waarbij je niet weet wat je hebt fout gedaan, waarbij je een vraag stelt hoe je die moet verbeteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Nu online

Dogooder

dus...

het is jammer dat je de orginele grootte foto's niet meer hebt, want dan zou je nog composities kunnen oefenen totdat je zelf het gewenste resultaat hebt, dmv crop. Na al het negatieve commetaar hoop ik dat je geleerd hebt om op de compositie te letten, want met een heel spannende compositie kan zelfs een telefoon foto nog interessant zijn om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat je er net mee begint maakt niet uit, maar op iedere PC zit wel software waar je mee kan croppen ga dat eens gebruiken kijk wat er gebeurt, daar schiet je meer mee op dan je verdiepen in weer een nieuwe camera. Dat is wat ik bedoel, als je al wat meer topics had gelezen dan had je ook al kunnen weten dat dit erg belangrijk wordt gevonden. Succes en je kan ook ondanks dat je de originelen niet meer hebt ook met deze oefen in het bepalen van je uitsnede.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Topicstarter
ik weet wel dat ik meer de mogelijkheden vand de pc eerst kan gaan ontdekken, maar de specs van de camera zijn ook niet echt up to date meer. Vooral de 2 mp en de 3x zoom vallen gewoon tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat valt heel erg mee, met 2MP kun je nog prima foto's maken, zeker voor het web. Al die megapixels heb je echt niet nodig. In de recente photocontest zaten ook heel wat foto's die gemaakt waren met erg oude camera's. Als je een beperkt budget hebt of niet aan de megapixel race meedoet, gaat dat prima. Het enige wat je niet zult kunnen, is een klein deel uit de foto halen (croppen) of heel ver inzoomen en detail behouden.

Maar dat de camera vrij oud is, is geen excuus dat je er geen fatsoenlijke foto's mee kunt maken. Tuurlijk is het een beperking. Maar neem het commentaar hier in ieder geval goed in je op, probeer er in je volgende testcase/showcase wat mee te doen en kijk of de reacties dan beter zijn.

Overigens: als je camera niet ver genoeg in kan zoomen, probeer dan ook niet een mug op een kilometer afstand te fotograferen (bij wijze van sprekn), dat lukt niet. Dat kun je van tevoren bedenken. Gewoon niet proberen, maar foto's maken die je cam wel kan maken.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Die #8 is gewoon erg vet, maar dat zei ik op DPZ ook al volgens mij. ;)

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1