Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakeling veranderen

Pagina: 1
Acties:

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~corbe108/Scannen.jpg

Ik wil wat veranderen in de bovenstaande schakeling. Het is een schakeling waarmee je een codeslot kan instellen met s1-s4, s5 - s10 zijn de foute en s11 is reset. Als je op reset duwt is t1 open. Als je de juiste code intoetst sluit hij. Als je de stroom van de schakeling af haalt sluit hij dus ook, en kan iedereen hem zo openen. Nou wil ik het omdraaien zodat als je de goede code intoetst t1 opengaat en dat hij anders sluit.

Ik heb al geprobeerd de aansluitingen pin 5 en 9 ( op n10 en n11) te verwisselen, maar toen ging IC 2 kapot. Ik heb dus geen zin om heel veel nieuwe ic's te kopen, dus ik hoop dat het zo lukt.

[ Voor 28% gewijzigd door Felixje op 28-02-2005 18:18 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Verwijderd

Je kunt hier logischerwijze geen plaatjes plaatsen die op je lokale harde schijf staan.. Dat plaatje moet je dus even ergens uploaden ;)

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:24
je plaatje doet het zo niet
zoek ff webspace

https://f1nerd.nl

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
upload je plaatje ff op www.imageshack.us en kopieer de link die je daar krijgt even naar waar nu een link op je schijf staat en het werkt. :)

Verwijderd

Felixje schreef op maandag 28 februari 2005 @ 17:19:
[[url=C:\Documents and Settings\Admin\Bureaublad\Scannen.jpg]afbeelding[/url]]
1. Tsja dat gaat niet werken :P Je kan je plaatje wel uploaden bij http://www.imageshack.us/
2. Nooit echt joepie he, internetten ed onder een account met Administrator privileges

• Felixje
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 17:21:
Je kunt hier logischerwijze geen plaatjes plaatsen die op je lokale harde schijf staan.. Dat plaatje moet je dus even ergens uploaden ;)
Kan dat hier ergens, of moet dat op een eigen site?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:09

SA007

Moderator Tweaking
Kan je niet gewoon de draadjes aan Re1 anders aansluiten?

ipv aan de NC op de NO contacten?

of ben ik verkeerd aan het denken?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Kzou gewoon een verbreek-relais nemen ipv een maak-relais?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dan moet jer R11 ipv aan pin 10 aan pin 4 van die flipflop hangen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Felixje
http://home.planet.nl/~corbe108/nieuwe_pagina_1.htm
Ik hoop dat ik nu een normaal plaatje krijg :P

[ Voor 6% gewijzigd door Felixje op 28-02-2005 17:56 ]

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Felixje
Sinclair schreef op maandag 28 februari 2005 @ 17:48:
Dan moet jer R11 ipv aan pin 10 aan pin 4 van die flipflop hangen.
Daar heb ik denk ik wat aan, ik heb weer een kapotte ic dus die moet ik eerst kopen, maar ik laat het weten (als het topic open blijft)

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Code die je daarvoor in je startpost moet zetten:

code:
1
[img]http://home.planet.nl/~corbe108/Scannen.jpg[/img]

edit: tis al gefixt zie ik :)

[ Voor 77% gewijzigd door JER00N op 28-02-2005 18:46 ]

• Felixje
JER00N schreef op maandag 28 februari 2005 @ 18:04:
Beter doe je het zo: ;)

[afbeelding]

Code die je daarvoor in je startpost moet zetten:

code:
1
[img]http://home.planet.nl/~corbe108/Scannen.jpg[/img]
Ok bedankt, heb ik ook nog iets anders geleerd in dit topic :)

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

En kijk je schakeling nog even door: het omwisselen van pin 5 en 9 van n10/n11 zou namelijk geen IC'tjes mogen slopen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Felixje
Nog een vraagje: als ik de stroom eropzet is de uitgang bij het opstarten 12 v. Als ik de uitgang met de juiste code 0 maak, en de stroom er ongeveer 10 seconde af haal en de de - en + even met elkaar dan blijft hij hetzelfde als toen de stroom er af was gehaald. Als ik de stroom er een paar minuten afhaal is hij weer 12 volt. (dit is nog even zonder de pinwijziging) Welk onderdeeltje bepaalt dit?
Ik hoop dat jullie de vraag een beetje snappen. Het komt er dus op neer dat ik wil weten welk onderdeeltje bepaalt wat de stand is als ik de stroom er op zet.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Felixje
De pinnen omwisselen is gelukt, maar nou zit ik nog met het probleem wat hierboven staat.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

De stand bij het opstarten wordt in dit geval bepaald door het toeval, met een lichte voorkeur voor de laatste toestand van de flip-flop.

Wat je dus nog nodig hebt is een power-on reset. Dit is in dit schema makkelijker dan het lijkt: zet parallel aan S11 maar eens een condensator (positieve kant richting R10). Waarde moet je gewoon een beetje proberen, ik denk dat 1uF ongeveer een reset-duur geeft van 1 seconde.

Parallel aan de condensator (en S11 dus) eventueel nog een diode (zie uitleg hieronder), met de anode (het streepje) richting R10.

Werking: bij power-up is de condensator nog leeg. De ingang van N11 is dus laag. Via R10 wordt de condensator langzaam opgeladen, de spanning stijgt langzaam. Als de condensator vol is, werkt de schakeling weer normaal.

De diode zorgt ervoor dat bij power-down de condensator onmiddelijk wordt ontladen (dus niet langzaam via de weerstand), zodat de schakeling meteen weer gebruiksklaar is voor de volgende power-up.

(wat een stuk tekst voor 2 componentjes :)) Succes.

[ Voor 8% gewijzigd door Fox2 op 01-03-2005 21:08 ]

• Felixje
Fox2 schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 21:07:
De stand bij het opstarten wordt in dit geval bepaald door het toeval, met een lichte voorkeur voor de laatste toestand van de flip-flop.

Wat je dus nog nodig hebt is een power-on reset. Dit is in dit schema makkelijker dan het lijkt: zet parallel aan S11 maar eens een condensator (positieve kant richting R10). Waarde moet je gewoon een beetje proberen, ik denk dat 1uF ongeveer een reset-duur geeft van 1 seconde.

Parallel aan de condensator (en S11 dus) eventueel nog een diode (zie uitleg hieronder), met de anode (het streepje) richting R10.

Werking: bij power-up is de condensator nog leeg. De ingang van N11 is dus laag. Via R10 wordt de condensator langzaam opgeladen, de spanning stijgt langzaam. Als de condensator vol is, werkt de schakeling weer normaal.

De diode zorgt ervoor dat bij power-down de condensator onmiddelijk wordt ontladen (dus niet langzaam via de weerstand), zodat de schakeling meteen weer gebruiksklaar is voor de volgende power-up.

(wat een stuk tekst voor 2 componentjes :)) Succes.
Ik hoop dat ik het de werking een beetje begrijp ;) , maar het aansluiten moet wel lukken.

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Pagina: 1