Geluid van voeding te dempen?!

Pagina: 1
Acties:

• SjorsVN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2022
Je ziet het al aan de titel...maar ik heb een 360W voeding, zo'n ATX uit een Chieftec Dragon series kast. Die maakt me toch een kut lawaai. Ligt dat geluid aan de 2 fans of maakt de voeding zelf zo'n lawaai? Als het aan de fans ligt is het dan mogelijk om die te vervangen?

Verwijderd

Uhm, de fans zijn altijd wel te vervangen. Moet je alleen even opmeten hoe groot ze zijn, dan kan je zo nieuwe halen. En ja, meeste geluid van de voeding komt van de fan(s) af.

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Je kan inderdaad de fans vervangen door stillere fans zoals bijv Papst fans.

Als je geld over hebt kan je ook voor een passief gekoelde voeding gaan, zoals die van Silverstone of Yesico zoals in deze review van Madshrimps.

• SjorsVN
Er zitten 'Adda' fans op.... ik heb er nog nooit van gehoord..ze zien eruit als 80mm. Zitten er nog risico's aan of heb je er geen ervaring mee?

Verwijderd

Kheb zelf ook eens een fan vervangen van een oude voeding. Enige gevaar is dat je wel zeker moet weten dat de fan werkt vóórdat je de computer aanzet. Dus even testen met een variabel spanningskastje.

• SjorsVN
Dat zijn idd mooie voedingen maar ik heb geen geld teveel en voorlopig heb ik ook wel genoeg aan degene die ik nu heb...alleen wil ik em stiller hebben.

• SjorsVN
Is ie er ook echt stiller op geworden mark?

Verwijderd

Niet stiller, de oude fan was gewoon kaduuk :P
Anders kan je altijd nog isolatie plaatjes erop plakken. Moet je even zoeken waar je die kan bestellen, ze zijn niet zo heel duur. Een vriend van me heeft z'n hele kast met die dingen beplakt en ik moet zeggen, het helpt wel.
Maar aangezien jij waarschijnlijk niet zo veel wilt uitgeven zou ik aanraden de fans er eens uit te halen en goed schoon te maken en daarna de voeding zelf ook eens goed uit te zuigen. Wil wel eens helpen.

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
ADDA fans zijn meestal wel erg stil hoor ... al geprobeerd er een beetje olie in te doen? (naaimachineolie of iets wat er op lijkt).

• SjorsVN
Ik heb eerlijk gezegd er niks aan gedaan, omdat ik bang ben iets serieus fout te doen... en ik heb eigenlijk nog niet iets aan een voeding gedaan dus ik heb er ook geen ervaring mee..

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:45

UTM

Als je gewoon de fan vervangt voor bv een papst-fan win je en aan stilte en aan koelte. Weet je niet hoe je je fans moet vast maken binnen je voeding? Leg dan een draadje naar buiten en sluit die aan op een molex ;)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit is meer wat voor OH :)

SA > OH

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• SjorsVN
Ik zal het proberen :P En mark bedoel je zoiets?http://shop.alternate.nl/cgi-bin/go.pl?main=/html/nodes_info/tnzs01.html

• SjorsVN
Spider...ik ben nog al een noob met afkortingen 8)7 dus leg ff uit ;)

• SjorsVN
Ik heb nog ff goed zitten luisterenen het is gewoon geblaas, geen trillingen ofzo. Dus ik hoef volgens mij geen isolatieplaatjes te bestellen, maar gewoon 2 (Zalman?) fans. Bedankt voor jullie hulp :) _/-\o_

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:45

UTM

SjorsVN schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:46:
Spider...ik ben nog al een noob met afkortingen 8)7 dus leg ff uit ;)
Ik neem de rol van Spin wel even op mij ;)

Je had het topic in een verkeerd gedeelte van GoT gezet. Je voeding heeft namelijk niets te maken met SA - Software Algemeen, maar behoort meer tot de OH - Overige Hardware ;)

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:29

w0w

OH = Overige Hardware
SA = Software Algemeen

de mod heeft dus je topic van SA naar OH verhuisd, omdat het niks met software te maken heeft :)

grr w03f :P

[ Voor 5% gewijzigd door w0w op 28-02-2005 15:59 ]

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:19
Naast de aanschaf van stillere fans (wat overgens ook de beste methode is) zou je ook kunnen overwegen om de fans zelf wat langzamer te laten draaien, 7 of 5v bijvoorbeeld.

Hierbij moet je echter wel een aantal dingen in gedachten houden: Doe het _nooit_ als je voeding idle al vrij warm wordt. Zorg er natuurlijk ook voor dat je ontzettend goed oplet bij het knutselen aan een voeding, 230v wil je niet op de lichaam hebben als je bijvoorbeeld de kast aanraakt.

-

• SjorsVN
Dat wil ik idd niet...zou niet zo fijn zijn. Bedankt trouwens nog voor de uitleg..hehe :D maar nou heb ik toch wéér eens zitten luisteren :P het ligt volgens mij niet aan de koelers..als ik dus op m'n stoel zit ~1 m van m'n pc klinkt het een beetje zoemend.. ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Zouden dat dan toch trillingen zijn?

Verwijderd

Ik bedoelde wat anders btw. Die isolatie platen plak je gewoon aan de buitenkant erop met kit en ze isoleren het geluid of het nu voortkomt uit vibraties of door fans.

Ik bedoel zoiets dus:
http://www.hso.be/artikelen.php?nummer=13

Toch niet, sorry, na verder lezen blijkt het wat anders te zijn dat ik bedoelde

Dit is ut:
http://www.ikbenstil.nl/index.php?cPath=28_168

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 16:18 ]

• SjorsVN
dan zou ik eigenlijk niet weten hoe ik dat moet vinden :?

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:19
SjorsVN schreef op maandag 28 februari 2005 @ 16:03:
.als ik dus op m'n stoel zit ~1 m van m'n pc klinkt het een beetje zoemend.. ik weet niet hoe ik het moet beschrijven. Zouden dat dan toch trillingen zijn?
Is het niet toevallig de harde schijf die zo'n lawaai maakt? Een zoemend geluid lijkt mij meer een hd dan een fan. :)

-

• SjorsVN
ik zal wéér eens ff luisteren :P

het komt echt uit de voeding zelf...hdd zoemt ook wel maar dat is het niet, damn dit word nu echt zoiets dat jullie moeten raden wat ik hoor ofzo :P

ik denk trouwens dat als het uit de voeding komt er niet veel aan te doen is...en om nou zo'n demp set van 50 euro te kopen is nou ook weer niks :P de voeding voelt koel aan zo 35 C, kan ik er dan zelf niet een stukkie stof ofzo tegen plakken? ;)

[ Voor 112% gewijzigd door SjorsVN op 28-02-2005 16:37 ]

Verwijderd

Mss dat een stuk oud tapijt helpt :P Is je kast wel lekker zacht iig.
Pagina: 1