Toon posts:

[DVI] monitor knippert

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie als volgt:

ik had een Gforce 2 in m'n pc zitten. die ging met een Dsub kabel naar men monitor, een acer AL732 (17" TFT). Nu koop ik op 'n pc beurs een nieuwe beeldkaart, want die kon wel een upgrade gebruiken. mijn kueze viel, gezien mijn budget, op de A9250 van ASUS. Deze heeft DVI, m'n monitor ook, en een kabel had ik nog liggen... alles tesamen gezet, en geboot. uiteraard eerst m'n drivers van Nvidea verwijderd, dan Ati kaart derin. Aangesloten met DVI. Ati driver derop gegooid...

nu had ik ruis in men beeld!
ge-got'
gegoogled...
alternatieve DVI-modus moet je uitzetten...
ik dat gedaan, resultaat was er! ruis weg!!
maar nu gaat men monitor af en toe 'zwart'. hij gaat niet op standby, maar gaat wel even helemaal zwart. De pc loopt overigens niet vast, want als ik typ, terwijl de monitor zwart gaat, staat alles er derna mooi zoals het hoort. Bijzonder vervelend, zeker bij gamen...
er is ook niet echt een regelmaat te vinden... soms is het 2 keer per minuut, en soms 2 keer per uur...

wie weet raad...?
relevante info:
win2k prof
laaste drivers videokaart vanop site asus
laaste drivers acer tft, vanop site acer
als ik de dvi-kabel vervang door de dsub, dan heeft ie nergens last van...

Verwijderd

Wordt de TDMS van de grafische kaart te heet (koelt je grafische kaart wel goed?)

Is het een dual-link DVI kabel of Single-Link? Hoe lang? Alle pinnen OK?

Verwijderd

Topicstarter
heu...
hoe zie ik of het een dual link kabel is of niet?
pinnen zien er best ok uit, de kabel is 1m lang, heb hem zo standaard gekocht...
de heat-sink op de kaart wordt behoorlijk warm, ik kan mijn vinger er niet blijven tegenhouden...
rond de 55 - 60 graden schat ik...

Verwijderd

Topicstarter
---UPDATE---
ik heb voor alle zekerheid een fan over de heatsink op men kaart laten draaien... nu blijft die lekker koel...
en ik heb GEEN knipperingen meer!!!
ik ben tevreden... topic mag dicht...
maar toch wel vreemd dat zonder actieve koeling er problemen optreden... de kaart zou toch moeten werken zoals ze verkocht wordt, dus met enkel passieve koeling...? voelt beetje aan als bedrog...

Verwijderd

Zou goed kunnen, de TDMS (de digitale broer van de RAMDAC, die het DVI-signaal verstuurt) is een CPU die op zo'n 193MHz draait, en z'n signaal verstuurt, dat kan best warm worden.

nVidia's TI4x00 serie had een lager gelockte dan standaard TDMS, omdat nVidia blijkbaar geen goede TDMS kon maken. Daarom dat veel kaartenbouwers (O.A. Asus) toen een silicon image TDMS toepaste op die graka's.

Verwijderd

Topicstarter
nu is het er weer!!!!
en de koelvin is 'koud' te noemen... voelt niet warmer meer aan dan pakweg het metaal van men case...

Verwijderd

Heb het idee dat er toch misschien wat is blijven hangen van je vorige videokaart qua drivers. Ati drivers weer uninstallen, voor beide fabrikanten de bekende driver destroyer progjes gebruiken en opnieuw de ATI drivers installeren. Progjes zijn hier te krijgen : http://www.guru3d.com/

Tevens, heb je DirectX versie 9.0c geinstalleerd ? Tevens is het raadzaam om niet de Asus drivers te gebruiken maar de laatste officiele ATI drivers, degene met de ATI control panels, 23MB groot.
www.ati.com

En mocht dat ook niet werken, even een ander kabeltje proberen.

Eventueel ook fastwrite uitgezet op je moederbord ?

Mocht dit alles niet werken dan raad ik je een clean install aan, en denk dan eerder aan WinXP Pro.
Ik weet niet wat je verdere systeemeisen zijn maar je heb ook een vrij oud type kaartje aangeschaft.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
oud kaartje?
hmmmm
ben ik dan in de zak gezet door er 50 € voor te betalen?
ik heb idd eerst de nvidea drivers derafgegooid met een driver destroyer, omdat ik wist dat dat voor problemen kon zorgen, restanten van drivers...

clean install is idd een optie die ik eens ga proberen, als het probleem blijft.
winXP wil ik niet, ik heb voor m'n pc betaald, dus doe ik wat ik ermee wil, en laat ik dat niet regelen door een OS...

(en ik moet nog aan de installatie onder linux werken... dat gaat probs geven, ATI is niet vrijgevig met linux-drivers... maargoed, da's voor 'n ander topic ;))

Verwijderd

Het is zéker geen oud kaartje. Het is een nieuw kaartje, wat niet bijster snel is. Voldoende voor het gewone werk.

Verwijderd

Topicstarter
bedoeling is half life 2 te kunnen draaien...
met m'n gforce 2 was dat aan de trage kant...

Verwijderd

Hmmm, héél misschien op low. Voor games, en dan ZEKER half life 2, toch minimaal €150 tot €220 uittrekken voor je Graka.

Verwijderd

Topicstarter
150 euro???
ik ben maar 'n arme student hoor... :s

Verwijderd

/me 2. Kheb alleen een baan en hou het bij weinig bier.

Tsja, je zou kunnen kijken of je ergens een leuk geprijste Radeon9800 pro op de kop kunt tikken, maar een 9250, zul je énorm moeten tunen (DX7 renderpath, lage resolutie, weinig/geen licht/textures), wil je het óók multiplay enigszins aanvaardbaar hebben.

Ik zeg niet dat het niet te doen is, ik zeg alleen dat het d'r niet leuker op wordt.

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als ik jou was zou ik voor ongeveer 50 euro een nieuwe / 2dehands ti4200 ofzo halen. Kan je alles nog wel aardig mee draaien. In elk geval veeeeeeeeeeel beter dan je met die 9250 kan.

Verwijderd

De grote vraag is nu, werkt ie al naar behoren ?
Pagina: 1