VBScript en vectoren?

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19
Voor het intranet hier heb ik een klein tooltje gebouwd in HTML waarmee je door een stel vragen heen kunt klikken en zo uiteindelijk naar oplossing toe klikt. Dit zit op zich heel simpel in elkaar, maar niet simpel genoeg zodat een niet-technisch onderlegd persoon dit zelf aan kan passen en onderhouden.

Nu ben ik bezig geweest met VBScript met een scriptje dat deze HTML weer automatisch genereerd en wegschrijft naar een file. Dat gaat op zich best lekker, maar ik wil het zo bouwen dat je niet er voor moet zorgen dat je direct alles in de juiste volgorde onder elkaar hoeft te zetten of alles vanaf het item wat je aan wilt passen eerst weg wilt hebben, maar dat je de verschillende items heen en weer kunt schuiven.

Nou leek me het het handigste om dat met een Vector te doen (zoals deze in bvb in Java werkt), omdat dan automatisch alle objecten / variabelen een tikje opschuiven als je een object een nieuwe positie geeft in de Vector, maar gaat dit wel in VB?

Ik hoop dat ik nu niet weer net aan de verkeerde kant zit met dit topic ;)

iOS developer

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waarom maak je niet gebruik van bijvoorbeeld een list waarbij je met Javascript de vragen kan moven?

edit:

oud voorbeeldje: http://www.devslet.nl/js/sorteer.html

[ Voor 26% gewijzigd door BtM909 op 28-02-2005 14:16 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• BikkelZ
BtM909 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 14:15:
Waarom maak je niet gebruik van bijvoorbeeld een list waarbij je met Javascript de vragen kan moven?
Javascript kan toch geen bestanden naar de Harddisk schrijven? Persoonlijk ben ik niet zo'n IE-only "Een Active-X element op deze pagina kan mogelijk onveilige..." oplossingen fan, maar gezien de beperkte mogelijkheden die ik hier heb zou ik of dit moeten doen, of een Java-applicatie moeten schrijven.

En dat geeft toch net iets meer koppijn want ik vind Swing niet onder de categorie 'intuitief' vallen.

iOS developer

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 20:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ehm, volgens mij ben je voornamelijk bezig om te denken vanuit een andere techniek, in dit geval Java en je 'vectoren'...

als je echter een gewone HTML-pagina hebt, kun je de inhoud daarvan manipuleren, zowel met javascript alswel vbscript (waarbij clientside vbscript enkel in explorer zal werken)..

De vraag die je dan hebt is hoe dit met javascript gaat ... daarvoor moet je echter even de moeite doen om iets te leren over javascript en DOM, en daarbij al teveel vooroordelen die je mogelijk hebt vanuit je ervaring met Java achter je laten ...:

je kunt dan zelf een script bouwen dat de ChildNodes anders sorteert, wil je dat echter met bhv een drag-en-drop functionaliteit doen, wordt dat mogelijk lastig, daarvoor bestaan geen standaard API's zoals Swing, alhoewel er mogelijk wel standaard script-library's zijn die iets soortgelijks mogelijk maken

[ Voor 22% gewijzigd door RM-rf op 28-02-2005 14:46 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BikkelZ
Nee ik ben gewoon aan het denken hoe ik het makkelijkste rijen met elementen zou kunnen sorteren en verschuiven binnen VBScript. Een vector-achtige functie zou het makkelijkste zijn omdat ik dan geen rekening hoef te houden met het overschrijven van bepaalde locaties in de array, maar als VBScript dat niet heeft, dan moet ik daar gewoon iets omheen scripten.

Ik doe normaal verder niks met VBScript, dus ik weet ook helemaal niet hoeveel ik kan doen vergeleken met andere script- en programmeertalen.
je kunt dan zelf een script bouwen dat de ChildNodes anders sorteert, wil je dat echter met bhv een drag-en-drop functionaliteit doen, wordt dat mogelijk lastig, daarvoor bestaan geen standaard API's zoals Swing, alhoewel er mogelijk wel standaard script-library's zijn die iets soortgelijks mogelijk maken
Misschien dat ik het maar gewoon met JavaScript ga oplossen, en dat VBScript de uiteindelijke file alleen mag wegschrijven.

[ Voor 31% gewijzigd door BikkelZ op 28-02-2005 15:24 ]

iOS developer

• BikkelZ
Handig:

http://sourceforge.net/projects/jsvector/

Scheelt me weer wat moeite ;)

iOS developer

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 20:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

als je het hebt over serverside VBscript, welke dmv ASP pagina's genereerd, dat is enkel een serverside oplossing, die op de server draait en opgeroepen wordt door een Httprequest...
als je dan communicatie met een script op basis van userhandelingen wilt oproepen, heb je continue een request noig, oftewel er moet dan een nieuwe pagina ingeladen worden ...

door clientside javascript te gebruiken, stuur je gewoon een script mee dat events afvangt, bijvoorbeeld bepaalde clicks door een gebruiker en op basis daarvan handelingen uitvoert ...
om uiteindelijk zaken op te slaan, heb je een laatste request nodig, bv van een formulier, maar het sorteren gaat enkel clientside bij de gebruiker ..

Dat is gewoon een basis van een client-server web-omgeving en scripting hierbinnen: zowel serverside als clientside (overigens java daarin weinig verschil, wil een gebruiker dat programma runnen, moet het alsnog dit inladen en lokaal draaien, welk vaak ook extra veiligheidstoezeggingen nodig heeft, behalve als het een simpel applet is, dat als embedden plugin in een webpagina kan functioneren (maar dan niet zomaar meer mag afvragen en zeer beperkt is in zijn mogelijkheden, in een sandbox zit))

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• BikkelZ
Er is (helaas.....:() helemaal geen sprake van client-server connecties. De situatie is dat er gedeelde mappen zijn op het Intranet die ge/misbruikt worden om HTML pagina's te sharen. Eigenlijk is er continu behoefte aan dingen die je heel simpel met PHP/MySQL of ASP zou kunnen oplossen, maar die mogelijkheid is ons gewoon niet gegund.

Dus er moeten continu workarounds verzonnen worden om toch iets van database achtige functies te kunnen gebruiken, en dit ook nog eens gebruikersvriendelijk te houden voor 'eindgebruikers' die ook content moeten kunnen toevoegen. En dat kan alleen met de standaard aanwezige mogelijkheden, soms met de nodige restricties.

iOS developer

Pagina: 1