Toon posts:

[FC3] read-only --> read-write (FAT32)

Pagina: 1
Acties:
  • 52 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben net overgestapt van Windows naar Linux, Fedora Core 3. Wat geweldig is Linux, zeg!

Maar ik heb een probleem met mijn portable harddisk, beter bekend als de XCLEF HD-500 (FAT32, 30GB).
Het probleem is dat hij read-only is en ik absoluut geen idee heb hoe ik dat moet veranderen. Ik heb via google commando's gevonden als
code:
1
chmod 777 /media/Hank

code:
1
chown drwxrwxrwx /media/Hank

ingevoerd maar dan geeft de basher als reactie aan: 'alleen-lezen bestandsysteem'. (natuurlijk ingelogt als root)
Maar een bestandsysteem is toch de manier waarop deze is geformateerd? Is FAT32 niet wijzigbaar door Linux? Is daar geen module voor? En FAT32 is toch hetzelfde als Linux's vfat?
Ik kan hem op een één of andere manier ook niet veilig verwijderen. Dan geeft 'ie aan: device is busy /media/Hank en daaronder nog een keer: device is busy /media/Hank.

Kan iemand mij helpen? Volgens mij is het enige wat ik moet doen een commando invoeren dat hij weer read-write wordt, of ligt het gecompliceerder?

• kroeske
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-06-2025
ik denk dat je even in het bestand /etc/fstab moet kijken en daar de manier van mounten van de disk moet aanpassen (man fstab voor meer uitleg)

Verwijderd

Ik vermoed dat deze schijf read-only gemount is (voor een gewone gebruiker althans), "man mount" is je grote vriend denk ik. Met rechten klooien heeft op een FAT32 filesysteem niet zoveel zin verder, da's meer iets dat tijdens het mounten van de schijf ingesteld wordt met de mount opties.

Verwijderd

Topicstarter
kroeske schreef op maandag 28 februari 2005 @ 13:36:
ik denk dat je even in het bestand /etc/fstab moet kijken en daar de manier van mounten van de disk moet aanpassen (man fstab voor meer uitleg)
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 13:40:
Ik vermoed dat deze schijf read-only gemount is (voor een gewone gebruiker althans), "man mount" is je grote vriend denk ik. Met rechten klooien heeft op een FAT32 filesysteem niet zoveel zin verder, da's meer iets dat tijdens het mounten van de schijf ingesteld wordt met de mount opties.
Hoe bedoel je 'man fstab'. Ik heb gegoogled daarop maar krijg niet de informatie die ik wil. Op welke manier moet ik de hd dan mounten? Hoe doe ik dat?
Ik heb net het commando man mount ingevuld. Dan krijg ik een handleiding. Ik lees hem even. Be back in a sec.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 13:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
mount -t type device dir

Moet ik dan bij type "FAT32" invullen en wat bij device?

En moet ik hem eerst umounten omdat hij hem automatisch mount in het begin - ten minste, hij staat meteen als icoontje op mijn desktop.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 13:48 ]

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mounten van fat32 bestandssystemen: dit is vfat dus:
code:
1
mount -t vfat

verder heb wil je het bestandssysteem opnieuw mounten, en wel rw, dus gebruik als options:
code:
1
mount -t vfat -o remount,rw

Daarna heb je nog het pad nodig waarop de hd is gemount, dit staatstaat in het lijstje dat je krijgt als je
code:
1
mount
uitvoerd zonder argumenten. Bijvoorbeeld: /mnt/externehd .
Je krijgt dan het volgende:
code:
1
mount -t vfat -o remount,rw /mnt/externehd

[ Voor 15% gewijzigd door sunoke op 28-02-2005 14:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
[root@prupert ~]# mount -t vfat
/dev/sda1 on /media/HANK type vfat (rw,nosuid,nodev,iocharset=utf8,fscontext=system_u:object_r:removable_t,user=jort)
[root@prupert ~]# mount -t vfat -o remount,rw
Usage: mount -V                 : print version
       mount -h                 : print this help
       mount                    : list mounted filesystems
       mount -l                 : idem, including volume labels
So far the informational part. Next the mounting.
The command is `mount [-t fstype] something somewhere'.
Details found in /etc/fstab may be omitted.
       mount -a [-t|-O] ...     : mount all stuff from /etc/fstab
       mount device             : mount device at the known place
       mount directory          : mount known device here
       mount -t type dev dir    : ordinary mount command
Note that one does not really mount a device, one mounts
a filesystem (of the given type) found on the device.
One can also mount an already visible directory tree elsewhere:
       mount --bind olddir newdir
or move a subtree:
       mount --move olddir newdir
A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom,
or by label, using  -L label  or by uuid, using  -U uuid .
Other options: [-nfFrsvw] [-o options] [-p passwdfd].
For many more details, say  man 8 mount .
[root@prupert ~]# mount
(............................................)
/dev/sda1 on /media/HANK type vfat (rw,nosuid,nodev,iocharset=utf8,fscontext=system_u:object_r:removable_t,user=jort)
[root@prupert ~]#

Ik snap er helemaal niets van. Ik kan nu trouwens wel lezen en schrijven :), maar ik kan hem niet ontkoppelen. Dan geeft 'ie tweemaal aan: device is busy.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

man fstab moet je in de shell ingeven, dan krijg je de man(ual) van fstab...

ff googlen op 'mount options' en ff /etc/fstab zelf bekijken in een teksteditor (shell: gedit /etc/fstab - met rootrechten natuurlijk) kan je ook al wat verder helpen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:02:
man fstab moet je in de shell ingeven, dan krijg je de man(ual) van fstab...

ff googlen op 'mount options' en ff /etc/fstab zelf bekijken in een teksteditor (shell: gedit /etc/fstab - met rootrechten natuurlijk) kan je ook al wat verder helpen.
Ik heb al die drie dingen gelezen/gedaan, maar ik kan er gewoon niets van maken. Ik vind het ontzettend onduidelijk, vol met afkortingen. Dude, ik gebruik Linux sinds een week ofzo...

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:40
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 14:55:
Ik snap er helemaal niets van. Ik kan nu trouwens wel lezen en schrijven :), maar ik kan hem niet ontkoppelen. Dan geeft 'ie tweemaal aan: device is busy.
Dan moet je even weggaan uit de directory die je wilt unmounten :P.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Japie_17 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:19:
[...]
Dan moet je even weggaan uit de directory die je wilt unmounten :P.
Ja... of niet! Heeft iemand nog een echte oplossing?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:23:
[...]

Schijnbaar is een proces/programma bezig met schrijven/lezen op je drive, daarom kunje hem niet umounten. Kijk dus ff of er ergens nog wat draait wat hiermee bezig is :)

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:10:
[...]

Ik heb al die drie dingen gelezen/gedaan, maar ik kan er gewoon niets van maken. Ik vind het ontzettend onduidelijk, vol met afkortingen. Dude, ik gebruik Linux sinds een week ofzo...
Dude ik zou zeggen ga lezen, linux is een os om te lezen ;)

[ Voor 72% gewijzigd door lamko op 28-02-2005 15:41 ]

And this !! Is to go even further beyond!!!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Man mount, de opties die je nodig hebt zijn "uid", "gid", "dmask" en "fmask".

Verwijderd

fedora core 3 mount waarschijnlijk je disk automatisch en zal dus onderaan je fstab file een managed entry automatisch aanmaken.

Als je als user zijnde je usbstick/usbhd wilt handmatig wilt mouten als read-write moet je de volgende opties toevoegen aan je eigen entry in fstab

/dev/sda4 /media/usbhd auto noauto,user,owner,umask=000 0 0

het device, de directory waar te mounten, filesystem en opties. Met name user,owner en umask zijn van belang om het aan de praat te krijgen zoals jij wilt.

Het niet unmounten komt waarschijnlijk omdat je zelf in de dir /media/usbhd zit en dan de disk probeert te unmouten en dat gaat niet...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:23:
[...]

Ja... of wel! Dat is de echte oplossing, filesystems die in gebruik zijn, kun je niet unmounten, vind dus uit welk proces het fs in gebruik heeft, en sluit dat af of verplaats het.
Voor de rest zijn de vragen die je stelt behoorlijk basisniveau, en met wat zoek- en leeswerk wel uit te vinden, te beginnen bij FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004 .
Voor de rest zou ik je willen aanraden je wat vriendelijker op te stellen tegenover mensen die je voor niets proberen te helpen, op deze manier daalt de bereidwilligheid rap naar 0 ben ik bang.

[ Voor 4% gewijzigd door blaataaps op 01-03-2005 10:43 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.