[Kiezen] DV cam of digitale foto camera

Pagina: 1
Acties:

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 13:15
Ik weet niet of dit al eerder voorbijgekomen is, ik weet alleen niet op welke termen ik precies moet zoeken.
Ik ben toe aan een nieuwe fotocamera, nu weet ik alleen nog niet wat ik moet doen. Ik weet dat ik straks sowieso een DV cam wil hebben. Er zijn DV cams die ook foto's kunnen maken, maar zijn deze foto's net zo goed als van een 4 of 5 megapixel fotocamera?
Als dit zo is, koop ik geen fotocamera, maar direct een DV cam.

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-12 10:00

janklp

FortyTwo Capital

Nee, foto's van een dv zijn gewoon bagger. Hooguit 2 mp als je geluk hebt. Maar wat wil je er mee? Ik zou kiezen voor 1 van beide en niet voor een dv cam met fotofunctie.

• ibizadesire
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-11 13:42
Als je van foto's houd, koop je beste een digitale fotocamera erbij! Kost je dan een toestel meer, maar de kwaliteit en grootte van het toestel is veel beter!

• Don Corleone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-12 13:15
Ok jongens helder.
Ik weet wat ik ga doen, ik koop twee apparaten.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Monsoreto schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:20:
Ok jongens helder.
Ik weet wat ik ga doen, ik koop twee apparaten.
Dat is snel, maar een verstandige keuze :)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:22

Beaves

Usque ad Finem

Januszjes schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:10:
Nee, foto's van een dv zijn gewoon bagger. Hooguit 2 mp als je geluk hebt. Maar wat wil je er mee? Ik zou kiezen voor 1 van beide en niet voor een dv cam met fotofunctie.
Je hebt tegenwoordig ook DV camera's die speciaal voor de fotografie functie een apparte sensor ingebouwd hebben, daardoor heb je wel een fatsoenlijk beeld. Alleen blijf je dan nog steeds zitten met camera die je amper kunt instellen kwa fotografie. Ik zou ook een appart toestel kopen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

De Canon S1 wordt beschouwd als de digicam met de beste crossover naar een DV.

http://www.dcresource.com
http://www.imaging-resource.com

Alors.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

En daar betaal je zoveel voor dat je nog beter 2 apparaten kan kopen imho.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Januszjes schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:50:
En daar betaal je zoveel voor dat je nog beter 2 apparaten kan kopen imho.
http://pda.tweakers.net/?pricewatch/77560/Benelux

337 EUR. Ga jij dat redden met twee losse apparaten? Anders bekijk je de reviews even en maak daarna een gefundeerde conclusie. Als camera heeft de S1 zich onomstotelijk bewezen, en de IS werkt prima op dit model. Ook heeft dit model de beste movie recording functie van alle digicams op het moment, met een resolutie die hoog genoeg is om zonder storende artefacten de filmpjes op TV terug te zien.

Alors.

Verwijderd

Ik neem aan dat je met een DV cam een miniDV camera bedoelt? Of bedoel je een DVCAM camera? In dat laatste geval zit je namelijk in een segment waar je wel videocamera's kunt aanschaffen met een hoge resolutie. De beelden hiervan blijven waarschijnlijk alsnog achter bij die van een relatief simpele digitale fotocamera, maar het is mogelijk.

Welke DV camera heb je trouwens in gedachten?

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Stereotomy schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:53:
[...]
http://pda.tweakers.net/?pricewatch/77560/Benelux
337 EUR. Ga jij dat redden met twee losse apparaten? Anders bekijk je de reviews even en maak daarna een gefundeerde conclusie. Als camera heeft de S1 zich onomstotelijk bewezen, en de IS werkt prima op dit model. Ook heeft dit model de beste movie recording functie van alle digicams op het moment, met een resolutie die hoog genoeg is om zonder storende artefacten de filmpjes op TV terug te zien.
Ik weet niet of ik mijn opnames met een digitale dv camera wil vergelijken met deze. Op een 1 gb kaartje kan misschien net een uurtje film op met een dikke compressie erover. Dit is echt niet te vergelijken hoor. Fototoestel met film optie is denk ik sowieso ongemogelijk imho.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het is zeker niet onmogelijk dat er ooit een behoorlijk leuke kruising tussen deze twee apparaten bestaat, maar vooralsnog bestaat deze nog niet.

Als je echt serieus ermee bezig wilt zijn, heb ik wel het advies om eerst 1 goede DV cam óf fotocamera te kopen en te sparen voor het andere apparaat ipv 2 goedkopere apparaten te kopen welke je beperken in je creatieve mogelijkheden.

{signature}

Verwijderd

Als behoorlijk kruising noem ik den Panasonic NV-GS400, de Sony hc90 en de Sony hc1000. Misschien nog niet de perfecte fotokwaliteit, maar het ligt er heeeeeel dicht in de buurt.

• Voutloos
  • Niet online
Ik ken die 3 producten niet, heb er net naar gegoogled. Behalve het zoombereik welke deze camera's hebben worden ze volgens mij compleet ingemaakt bij een vergelijking met een willekeurige compact digi van 300 euro.

{signature}

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-12 11:00

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 13:07:
Als behoorlijk kruising noem ik den Panasonic NV-GS400, de Sony hc90 en de Sony hc1000. Misschien nog niet de perfecte fotokwaliteit, maar het ligt er heeeeeel dicht in de buurt.
De specificaties zijn wellicht een redelijke kruising (verkijk je niet op "megapixel" ) maar de prijs is een optelling, geen kruising.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Still Performance (9.0)
The PV-GS400 packs a one-two punch. For people who really understand video and camcorders, it includes outstanding manual control and three large CCDs that produce great video. For the (sadly more typical) pixel-count-crazy users, the PV-GS400 includes a whopping 4 Megapixels, using Panasonic's pixel-shifting technology. The camcorder combines the pixels of each CCD to produce 4 Megapixel images with dimensions of 2,288 x 1,728 pixels.

Although Panasonic made the slight mistake of saying they had the highest resolution stills of any camcorder on the market in their press release — the Samsung SC-D6040 takes 4.1 Megapixel stills — the stills are nonetheless outstanding. They've improved over the PV-DV953, and the PV-GS400 is one of the few camcorders where I actually think the stills are decent enough to use. Typically, we just recomend that you get a dedicated still camera. I still think you should get a dedicated camera, but the stills from the PV-GS400 are quite good.
Bron. En dat is er eentje die ik behoorlijk betrouwbaar vind. Natuurlijk is een digicam beter in het fotograferen, maar daar is ie ook fotocamera voor geworden. Is hetzelfde als je een Canon S1 gaat vergelijken met een Panasonic GS400 op videogebied. Maar goed, bovenstaande quote is om aan te geven dat de fotokwaliteit van die camera's nog behoorlijk kan zijn.

• Voutloos
  • Niet online
Je brengt het nu al iets genuanceerder dan 'heeeeeel dicht in de buurt van een leuke kruising'. ;)

De laagste prijs in de pricewatch voor de panasonic is 1213 euro. Als je prioriteit voor 90% bij video ligt is dit een heel leuk product. Zodra het richting de 50:50 gaat voor video:foto ben je gewoon nog veel beter uit met een DV cam van 800 euro en een fotocamera van 400 euro.

Het verschil met zo'n setje van 2 apparaten is nog te groot. Als het verschil kleiner was (en het verschil wordt denk ik wel gauw kleiner, maar dat is koffiedik kijken), kan je inderdaad wel voor zo'n all in one oplossing gaan.

{signature}

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Indien je een mooie degelijke miniDV cam zoekt, dan zou ik direct gaan voor de Canon XM1. Ik heb nu toevallig hier naast me staan.

Foto1
Foto2

Al met al is deze cam in het semi-pro segment toch wel het toppertje. Ontzettend veel documentaires op discovery en National Geographic zijn gemaakt met deze (of de grotere broer).

De lens is van zeer hoge kwaliteit. (Canon L objectief met fluoriet lenzen). Tevens heeft ie een ingebouwde IS (geen elektronische, dus geen kwaliteits verlies).

Al met al een pracht apparaatje en tevens niet al te zwaar, De prijzen zijn de laatste tijd redelijk aan het zakken.

Succes

Verwijderd

De XM1 is idd een erg mooie camera, maar niet meer in de reguliere handel. Je moet tegen oude voorraad/ tweedehands aanlopen. Het huidige model is de XM2 en zit rond de 2000 euro. Vooralsnog weten we niet aan welk budget de TS zit te denken. De XM2 zit overigens ruim boven de kwaliteit van de GS400 op videogebied. Op fotogebied is de GS400 beter.

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 14:22:
De XM1 is idd een erg mooie camera, maar niet meer in de reguliere handel. Je moet tegen oude voorraad/ tweedehands aanlopen. Het huidige model is de XM2 en zit rond de 2000 euro. Vooralsnog weten we niet aan welk budget de TS zit te denken. De XM2 zit overigens ruim boven de kwaliteit van de GS400 op videogebied. Op fotogebied is de GS400 beter.
Ow, ik dacht dat de XM1 nog gewoon leverbaar was. Hmm, das minder idd. De XM2 is in elk geval erg vergelijkbaar met de XM1 (slechts een veredelde update).

paar weken terug met de XL2 gespeeld. Erg indrukwekkend speeltje moet ik zeggen. Helaas erg duur.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Dan ga ja haasy profi, ik maak met mijn panasonic van 600 euro ook fijne opnames. 800k pixel heeft die maar de huidige generatie heeft vaak 1.2 mil.

Verwijderd

Nee hoor, de gangbare serie van rond de 600 euro heeft nog steeds 800k pixels; hetgeen meer dan voldoende is voor video (check de resolutie van PAL). Daarboven is het alleen zinvol als fotoresolutie.

In een lagere prijsklasse (rond de 800 euro, winkelprijs) is de Panasonic NV-GS120 een erg goede videocamera. Rond de 600 euro kun je een goede Canon MVX200 voor kopen. Daaronder wens ik je veel succes met het bepalen van je keuze :+ De lichtsterkte neemt daaronder in dergelijke mate af dat eigenlijk ieder model even goed is....

De XL2 is echt een beest van een camera. Maar dat mag ook wel met een winkelprijs van 5k. Een echte breedbeeldchip erin, 25p, en met name de bediening is superb. Een traploos instelbare gain regelaar, 4 kanaals geluid makkelijk in te stellen. Een vastgesteld focuspunt, zodat zoomen en scherp stellen razendsnel gaat. Kleuren aanpassen aan andere camera's (heb je nodig voor uitzendingen, waarbij je opneemt met verschillende camera's) en onder- en overbelichten met een handige draaiknop.... Maar goed, waarschijnlijk zoekt de TS iets in een heel ander segment.... :P

• kickassmen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:19
Ik heb er ook een poosje naar gezocht en heb 2 camera's gevonden die voor deze combinatie 'geschikt zouden kunnen zijn'

De Pentax Optio MX4 (4 mp, 10 x optische zoom, SD kaart) prijs: rond de 330 euro
Sanyo VPC C4 (4 mp, 5,8 x optische zoom, SD kaart) prijs: rond de 475 euro.

2 camera's die op 640 bij 480 kunnen filmen, ik weet het, het is geen dv resolutie, maar misschien dat je er wat aan hebt.

Ik denk dat ik nog even wacht met zoiets te kopen, zit er denk ik wel aan te komen.

Hieronder nog een topic waar wordt gediscuseerd over verschillende camera's met video functie.

http://www.stevesforums.c...=32698&forum_id=87&page=6

Less is more

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Jammer dat de ts niet even zegt wat hij nou precies wilt. Zou iets handiger zijn.

[ Voor 77% gewijzigd door janklp op 28-02-2005 20:41 ]

Pagina: 1