Toon posts:

[iBook G4] Lichte plekken links en rechts onder in display

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

sinds mijn eerste iBook (oktober 2004) last had van een dode pixel, en ik die ingeruild heb voor een nieuwe onder de garantie, heeft het display van mijn 'nieuwe' iBook last van lichte plekken links en rechts onder in het display.
Dit probleem is op de Apple Fora ook al veelvuldig besproken, en het lijkt erop dat ook de 12'' PowerBooks hier last van hebben, echter bij dit model erkent Apple de fout, bij de iBook moet het probleem door Apple onderhand ook wel bekend zijn, echter het wordt nog niet 'erkend'.
Wat is nu het geval: ik ga mijn iBook voor de tweede keer opsturen voor reparatie (via Bossina in Groningen, die echter geen vervangende units beschikbaar stellen?), echter op de Apple Fora viel mij op dat eigenlijk iedereen die dit ook gedaan heeft een iBook terugkrijgt (nieuw of gerepareert) die dezelfde symptomen vertoont!
Mijn vraag is dan ook: wie komt die probleem nog meer bekend voor, en wat heb jij eraan gedaan? Want de telefonische support (die mij een verlenging hiervan wilde aansmeren voor 260 euro) had het nog over het resetten van het VRAM? Dit heb ik nog niet geprobeerd, maar ik zou ook niet weten hoe het moet...

Heeft garantie in deze dus zin? Aangezien zelfs de nieuwste 1,2Ghz modellen er last van schijnen te hebben.... Ik verwacht gewoon een perfect product, en wens niet afgescheept te worden met tenenkrommende antwoorden als: 'ja maar je weet toch dat de iBook het goedkoopste model van Apple is...'.

Jullie visie graag :)

betreffende threads of het Apple Forum:

http://discussions.info.a...8.Snv7acTjT7Y.2@.68a45490
http://discussions.info.a...Snv7acTjT7Y.2@.689f93e7/1
http://discussions.info.a...2.oZG4al7OSZL.1@.599c8fe7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 17:36 ]

Verwijderd

Mijn pas aangeschafte iBook heeft hier ook last van, echter ik vind het niet echt storend. Het lijkt me dat het scherm op die twee punten te strak is bevestigt, en een beetje bekneld zit, waardoor je die plekken krijgt.

Als iemand ervaring heeft met de garantie hierop, zou ik dat ook graag willen horen. Het is elke keer wel een domper als je hem aanzet om te showen, dat mensen wel meteen commentaar erop leveren :(

Verwijderd

Topicstarter
storend of niet, ik vind het niet echt representatief voor de kwaliteit die Apple zou moeten leveren, eigenlijk weiger ik er akkoord mee te gaan en het dus te accepteren als zijne 'normaal'.
Maar als alle nieuwe modellen het hebben dan kan ik dus geen kant op...

Verwijderd

Ik zit nu op een wintel laptop dus kan het zelf niet proberen, maar heb je al geprobeerd die stappen te doorlopen die er in die eerste thread gegeven worden?

1.. RESET the NVRAM
2.. Change the Power Saver Settings (PRESENTATION Mode).
3.. Calibrate the screen to LCD Specifications.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 11:50 ]

• Hexley
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Mijn 10 oude maanden 12" @ 800 MHz, heeft geen last van die witte plekken..

Wel had ik na zo'n 3 maanden een half paars scherm.... :(
http://www.tweakers.net/e...4287&format=full&ext=.jpg

iBookje naar mijn Dealer gebracht, en deze hebben hem van Spanje naar Nederland gestuurd.
Moederbord, TFT scherm en bekabeling is vervangen, duurde wel bijna een maand... :/

Best vervelend zo'n tijd wachten, op het orginele scherm was een krasje gekomen...
En daar ben ik nu dus wel mooi vanaf.... :)

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

Ik heb een 12" PB (de nieuwe versie), en ik heb het ook.
Ik vind het niet direct storend overigens, maar het is dus wel opvallend dat dit normaal enkel bij iBooks voorkomt.

Wat me wél enigszins opvalt/tegenvalt in de algemene inkijkhoek van het scherm; ik merk zeer snel dat kleuren veranderen (donder/lichter worden) als ik ook maar een klein beetje van positie verander. Op me werk staan een boel verschillende windows-laptops, en volgens mij hebben die dat een stuk minder. Ik zal er nog eens goed naar kijken.

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:32

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het "witte vlekken" fenomeen is een zeer bekend probleem van 1e en 2e generatie powerbooks. Ik heb gezien hoe de 5 eigenare van powerbooks allemaal hun scherm konden laten vervangen.

Als iBook gebruiker ben ik er na een jaar ook aan toe. Is garantie en ik krijg een nieuw scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu op een wintel laptop dus kan het zelf niet proberen, maar heb je al geprobeerd die stappen te doorlopen die er in die eerste thread gegeven worden?
Nee dit ga ik nu eerst even proberen, aangezien ik hem eigenlijk niet zo lang wil kwijt zijn zonder vervanging...
Lijkt me toch raar dat het softwarematig op te lossen is, maar het is het proberen waard.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:08:
Dit probleem is op de Apple Fora ook al veelvuldig besproken, en het lijkt erop dat ook de 12'' PowerBooks hier last van hebben, echter bij dit model erkent Apple de fout, [...]
Heb je hier toevallig meer informatie over? Ik kan hier namelijk niets over vinden op de apple sites of apple forums...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 16:19:
[...]

Nee dit ga ik nu eerst even proberen, aangezien ik hem eigenlijk niet zo lang wil kwijt zijn zonder vervanging...
Lijkt me toch raar dat het softwarematig op te lossen is, maar het is het proberen waard.
Laat even weten of het lukt... ik heb vanavond pas tijd om het te proberen, en eventueel apple hierover te bellen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je hier toevallig meer informatie over? Ik kan hier namelijk niets over vinden op de apple sites of apple forums...
Dit valt te lezen in de threads die ik opgegeven heb in de startpost :)

En tevens in dit topic welke ik wel doorgelezen heb, en nog zal toevoegen aan de startpost:
http://discussions.info.a...2.oZG4al7OSZL.1@.599c8fe7

Hier wordt echter duidelijk dat het ook bij 14'' modellen optreed, en dat het dus aan het scherm of aan de manier van bevestigen ligt, en niet aan het model.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 17:38 ]

• bartvb
IMO gaat het hier over twee verschillende problemen. Jij lijkt last te hebben van 'backlight bleeding', je hebt dan vrij egale lichtere stukken LCD aan de randen (meestal links onder en rechts onder, de backlight zit over het algemeen net boven het scharnier van een laptop).

In het laatste topic dat je linkt en ook het programma dat Apple aanbiedt voor een flink aantal 15" PowerBooks gaat over witte vlekken die ontstaan als er druk wordt uitgeoefend op een klein deel van het scherm. Bij een aantal 15" powerbooks zitten er wat drukpunten achter het scherm zelf waardoor die vlekken (meestal ergens midden op het scherm) ontstaan.

Maar dit zijn dus twee compleet verschillende problemen met compleet verschillende oorzaken...
Kon in de topics die je genoemd hebt niets vinden over Apple die problemen met backlight bleeding erkent bij de PowerBooks?

Verwijderd

Topicstarter
Die problemen erkennen ze omdat ze er een repair program voor opgezet hebben (maar als de oorzaak anders is dan bij de iBooks is dit mss de reden dat ze dit nog niet voor de iBooks hebben), bij de iBooks worden ze nieuw zo nog verscheept (terwijl het probleem bekend is, dat zij de meneer van de Apple Support!), dat is het verschil.
Er wordt toch geopperd aan het begin van dit topic dat dit, bij de iBook, ook kan komen doordat het scherm te strak is bevestigt is?
Dan zou dit probleem op dezelfde manier veroorzaakt worden. Maar ook al was dit niet het geval, zou ik er genoegen mee moeten nemen, maw is het normaal? Ik heb verschillende laptops gezien, geen van allen lijken hier last van te hebben, en toch lijken de iBooks (en in minder mate dan de PowerBooks) hier veel last van te hebben...

Btw: in dat topic wordt ook melding gemaakt van een 12'' iBook met die 'PowerBook' problemen, ik heb ze dan wel niet, maar dat betekend niet dat ze er niet zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 19:39 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Wat bedoelen jullie nou precies met witte vlekken? Ik herken wel bij mijn iBook dat de verlichting inderdaad niet helemaal egaal is, en dat in de hoeken onderin de verlichting wat feller is. Ik neem ook aan dat daar niks aan te doen is, mijn Samsung TFT is ook niet helemaal egaal uitgelicht, dat zal wel gewoon aan het ontwerp liggen denk ik. :?

Hier stond achterhaalde informatie…

• bartvb
Hier een review van de Dell 2005FWP die ook last heeft van backlight bleeding:

http://forums.mikhailtech.com/showthread.php?t=4842

Afbeeldingslocatie: http://www.whatthefcuk.info/images/monitor/112_1280.jpg

(de camera heeft het probleem wel groter gemaakt dan het eigenlijk is :D).

Maar dit probleem is dus heeeel anders dan het probleem van de PowerBooks waarbij je op bepaalde plaatsen vlekjes kreeg (lichtere eilandjes zeg maar).

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-02 11:47

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik heb op mijn iBook g4 idd ook links en rechts onder _iets_ helderder beeld/vlekken. Valt me alleen op als ik onder een bepaalde hoek naar het scherm kijk, en is dus totaal niet storend voor me.

Heb het tot nu toe bij elke iBook wel gezien eigenlijk, dus toch iets "normaals" :?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het VRAM gereset (tenminste daar ga ik vanuit, tijd en datum stonden nog goed, dus weet niet zeker of het gelukt is...) echter door te switchen naar 'Presentation mode' bij energiebeheer boek je het meeste resultaat. Blijkbaar heeft het er ook mee te maken hoelang het panel aanstaat, want voor mijn gevoel is het nu wel minder geworden :) (ik had overigens het scherm al gecalibreert).
En dat het bij alle iBooks voorkomt betekend niet dat het natuurlijk zo hoort, als blijkbaar andere laptopts dit niet hebben (en dan verwacht ik dat Apple hier natuurlijk ook bij hoort...).
Maar hier laat ik het bij, ik ga hem niet voor garantie opsturen, aangezien:

1. de nieuwe iBooks dit probleem ook hebben
2. ik mijn iBook absoluut niet 2 weken kwijt wil zijn zonder vervanging, hij is echt 24/7 in gebruik :)

Voor de rest ben ik overigens een zeer tevreden Apple gebruiker :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 07:39 ]

• b0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-01 12:09

b0p

Ik baal ook een beetje van het scherm van mijn G4 iBook (augustus 2004). Zowel links- als rechtsonder een witte vlek.
Verder zit er nu recht in het midden een soortgelijke vlek en mijn zusje ontdekte er ook 1 een beetje links boven het midden.
Ik zit nu echter midden in mijn afstudeerperiode dus ik kan mijn laptop op het moment ook niet echt missen... Zodra ik klaar ben met mijn scriptie ga ik er toch even mee langs mijn Apple dealer.

• Q

Q

b0p schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 14:26:
Ik baal ook een beetje van het scherm van mijn G4 iBook (augustus 2004). Zowel links- als rechtsonder een witte vlek.
Verder zit er nu recht in het midden een soortgelijke vlek en mijn zusje ontdekte er ook 1 een beetje links boven het midden.
Ik zit nu echter midden in mijn afstudeerperiode dus ik kan mijn laptop op het moment ook niet echt missen... Zodra ik klaar ben met mijn scriptie ga ik er toch even mee langs mijn Apple dealer.
Ik ben hem maar een middagje kwijt. Ben 1x langs geweest om euvel te laten vaststellen en ga a.s. vrijdag euvel laten verhelpen. Voor 1 uur inleveren is aan eind middag terug... Dat noem ik service.

Verwijderd

Topicstarter
Bij welk Apple Center laat jij je iBook repareren dan? Bij Bossina zeiden ze dat ze hem op gingen sturen en dat dat 10 werkdagen zou kosten...

• Q

Q

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 21:25:
Bij welk Apple Center laat jij je iBook repareren dan? Bij Bossina zeiden ze dat ze hem op gingen sturen en dat dat 10 werkdagen zou kosten...
Heb m gekocht bij denieuwemacwinkel.nl

Aardige winkel in Amsterdam waar ik destijs met wat korting mijn iBook kon kopen. Op vrijdag middag is er een technicus aanwezig die dan terplekke reparaties uitvoert. Het is dus net waar je hem vandaan haalt. 10 werkdagen is balen. Ik zie dat bossina ook een applecentre heeft. Ik vraag mij af of er niet wat te regelen valt. Zeg dat je 'm echt niet kan missen etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 01-03-2005 21:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik gemeld, maar ze vertellen mij dat ze geen vervangende units hebben, maar nou vind ik Bossina eigenlijk nooit echt vriendelijk en klantgericht overkomen maar dat kan aan mij liggen. ik heb iemand al een keer horen zeggen dat ze niet zo vriendelijk zijn tegen studenten, dat kon in mijn geval wel is kloppen jammergenoeg.
Ik denk dat Bossina hem gewoon opstuurt naar Apple, en dus geen eigen technische dienst heeft?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2005 09:19 ]

Pagina: 1