[DOS] Command.com verplaatsen naar ramdisk mogelijk? *

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
Ik ben bezig met een bootcdrom voor het terugzetten van symantec ghost 8.0 solution suite images. Nu ben ik al heel ver, maar het laatste stukje heb ik wat hulp bij nodig.

Dit wil ik
Een cdrom waarvan je kan booten. Deze moet netwerksupport (tcp/ip) hebben. Vervolgens een RAMDISK aanmaken. Vanaf de cd-track van de cdrom vervolgens ghost.exe en ghstwalk.exe copieeren naar de ramdisk. Als laatste een batchbestand starten welke automatisch ghost.exe start en vervolgens ghstwalk.exe met de juiste parameters. Dit alles moet zo werken dat de cdrom direct na het booten verwijderd kan worden.

Dit heb ik al
  • Boot-cdrom
  • TCP/IP support
  • CDROM support (zodat ook de cdrom track benaderbaar is)
  • RAMDISK aanmaken van 2mb
  • ghost.exe en ghstwalk.exe kopieeren naar RAMDISK
  • batch bestand voor starten van ghost.exe en ghstwalk.exe met juiste parameters
In princiepe werkt dus alles, alleen als ik de cdrom uit de pc haal, krijg ik tussen ghost.exe en ghstwalk.exe een melding dat command.com niet gevonden kan worden. ik MOET dan de cd er weer in terug doen.

Ik heb ook al geprobeert command.com ook naar de ramdisk te kopieeren, en vervolgens via het batchbestand de opdracht command c:\command.com gegeven (c:\ = ramdisk). Maar ook dit werkt niet.

Iemand een idee?

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 10:24

Akino

Dr. Opteron

Maak eerst en flop aan,werkt ie naar behoren,
Open Nero,maak boot cd,importeer de flop als bootrecord en hoppa,klaar.

PS:Als je toch al TCP/IP gebruikt,kun je je ghost net zogoed over het netwerk draaien.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:00

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle herinnerde zich ineens iets uit DOS en iets met COMSPEC

1e google hit: http://www.robvanderwoude.com/index.html

En dat was het dus, je moet in je opstartbestanden een regel opnemen a la
code:
1
SHELL=C:\DOS\COMMAND.COM C:\DOS /E:512 /P

Maar waarom wil je niet helemaal vanaf CD draaien en werk je met die ramdrive :? Toch niet echt nodig of wel :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 22:33

EXX

EXtended eXchange

Probeer eens het volgende in te autoexec.bat te proppen:

SET COMSPEC = C:\COMMAND.COM

Via de COMSPEC environment variable zoekt DOS dan de command.com op. Wel de command.com van de voren naar de ramdisk (C:\ ) copieeren.

edit:Te laat, The _Eagle is me net voor ;)

[ Voor 10% gewijzigd door EXX op 28-02-2005 10:51 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik denk dat je wel op de goede weg zit door de andere command.com op te starten; alleen lijkt het erop dat je die vervolges niet gebruikt. Gebruik anders eens 2 batch scripts:

1 met als inhoud:
code:
1
command.com c:\command.com /P /K batchfile2.bat

en dan je huidige ghost commandos in batchfile2.bat. Werkt dat niet? Verder is dit een OS probleem; dus verplaats ik je topic even met een titeledit :)

Ghost boot cd met cdrom support. DOS op ramdisk? > [DOS] Command.com verplaatsen naar ramdisk mogelijk? *
SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Mr-Leo
Akino schreef op maandag 28 februari 2005 @ 10:46:
Maak eerst en flop aan,werkt ie naar behoren,
Open Nero,maak boot cd,importeer de flop als bootrecord en hoppa,klaar.

PS:Als je toch al TCP/IP gebruikt,kun je je ghost net zogoed over het netwerk draaien.
heb je mijn post eigenlijk wel gelezen? ik heb al een flop en cdrom en werkt allemaal prima, maar hij moet cdrom-loos kunnen draaien.

• Mr-Leo
The_Eagle schreef op maandag 28 februari 2005 @ 10:47:
* Mr-Leo herinnerde zich ineens iets uit DOS en iets met COMSPEC

1e google hit: http://www.robvanderwoude.com/index.html

En dat was het dus, je moet in je opstartbestanden een regel opnemen a la
code:
1
SHELL=C:\DOS\COMMAND.COM C:\DOS /E:512 /P

Maar waarom wil je niet helemaal vanaf CD draaien en werk je met die ramdrive :? Toch niet echt nodig of wel :?
Helemaal vanaf cd is om twee redenen niet handig voor mij. Als eerste reden wil ghost.exe graag error logs schrijven mocht er iets fout gaan. Dit wil niet op een cdrom wat resulteert in een foutmelding. Ten tweede, ik werk op een school en moet vaak minimaal 30 machines tegelijk ghosten (multicasting). En 30 cdroms branden zie ik niet zitten :)

• Mr-Leo
Danku heren, ik ga even aan het prutsen met de aangedragen oplossingen.

Verwijderd

Welke bootloader gebruik je?
Linux cdroms gebruiken vaak de bootloader ISOLINUX, een variant van SYSLINUX.
Hierbij hoort een programma genaamd MEMDISK, welke als argument een diskette-image aan kan nemen.
Wat er dan gebeurt is dat de diskette-image (schrijfbaar zelfs!) als RAMDISK wordt geladen.

Download bijvoorbeeld eens mijn FreeDOS cdrom (www.freedos.org, ik bouw de cdrom) en vervang dan de diskette image (fdboot.img) door je eigen.

Normaal COMMAND.COM kopieren naar Ramdisk (autoexec.bat)

@echo off
copy a:\command.com r:\command.com
set comspec=r:\command.com

een geinig trucje die ik heb gezien:
*comprimeer command.com in een zip bestand
*plaats op diskette
*voeg unzip programma 'TUNZ' toe
*voeg ramdisk programma 'XMSDSK' toe

Config.sys:
device=a:\xmsdsk.exe 2048 R: /t /y
install=a:\tunz.com a:\command.zip R:\
shell=R:\command.com /P

Je kunt eens naar NwDsk kijken op www.veder.com , daar zie je hoe zo'n netwerk bootdisk algemeen inzetbaar is. Erwin Veermans, werkzaam bij de universiteit van Groningen, onderhoudt dat spul
Pagina: 1