Wat is Primary colour filter.

Pagina: 1
Acties:

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Ik sta op het punt om een S1 powershot te kopen.. maar ben er nu nog steeds niet echt overuit wat Primary colour filter is en of het een toegevoegde waarde heeft voor m'n cam. Missschien dat iemand mji de Werking en het nut kan uitleggen. Ik heb al overal gezocht maar niet gevonden

I reject your reality and substitute my own!

Verwijderd

Volgens mij is dat het RGB filter voor het CCD, zodat je kleurenopnames krijgt ipv zwart-wit.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Zie hier voor een uitleg.

Kort door de bocht is het primary colour filter het filter dat er voor zorgt dat een rode pixel ook echt alleen het rode licht opvangt enz.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De S1 is niet de 1e camera waarbij de output lijkt op het onderste plaatje in die uitleg. ;)
Logisch dat dat filter erin zit, leuk als ze hem misschien iets verbeterd hebben en daarom hem nadrukkelijk bij naam noemen in de specs, maar het lijkt me zeker niet iets wat bepalend is voor de keuze voor deze danwel een andere camera.

Prik door deze term heen en kijk gewoon naar de wel belangrijke specs. Of de kleurreproductie goed is zie je wel aan voorbeeldfoto's/reviews.

[ Voor 19% gewijzigd door Voutloos op 28-02-2005 12:46 ]

{signature}

• koraks
  • Niet online
Voutloos schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:44:
De S1 is niet de 1e camera waarbij de output lijkt op het onderste plaatje in die uitleg. ;)
Sorry, ik voel me ineens heel dom, maar wat bedoel je precies?
Prik door deze term heen en kijk gewoon naar de wel belangrijke specs. Of de kleurreproductie goed is zie je wel aan voorbeeldfoto's/reviews.
Helemaal mee eens. In feite is het colour filter min of meer een onderdeel van de sensor en in die zin onlosmakelijk verbonden met het concept van een CCD/CMOS camera. Anders gezegd: alle cams hebben het, er zit nou niet echt kwaliteitsverschil in, dus maak je er niet druk om :)

[ Voor 45% gewijzigd door koraks op 28-02-2005 12:48 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik mag hopen dat mensen die een camera van voor de S1 hebben geen foto's uit hun camera krijgen welke op het middelste plaatje lijken. ;)
alle cams hebben het,
Dat was mijn punt dus juist. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Voutloos op 28-02-2005 12:49 ]

{signature}

• Patten
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:44
De S1 gebruikt een "bayer" filter.
Uitleg: http://www.pinnaclevision.co.uk/wpbaycol.htm

Google 1e link: http://www.google.nl/sear...primary+colour+filter&lr=

[ Voor 204% gewijzigd door Patten op 28-02-2005 15:23 ]

Carpe Diem

• koraks
  • Niet online
Voutloos schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:49:
Ik mag hopen dat mensen die een camera van voor de S1 hebben geen foto's uit hun camera krijgen welke op het middelste plaatje lijken. ;)
Hehe, nee idd :P
Dat was mijn punt dus juist. ;)
Helemaal mee eens dus :)
Patten schreef op maandag 28 februari 2005 @ 15:02:
De S1 gebruikt een "bayer" filter.
Op de dpreview uitleg wordt de werking van een Bayer filter uitgelegd, alleen wordt het daar niet met die naam genoemd.
Pagina: 1