Toon posts:

Citrix mogelijkheden met w2003 terminal server

Pagina: 1
Acties:
  • 834 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik ben voor mijn stage een nieuwe dienst voor een bedrijf aan het opzetten het betreft een soort Application Service Provider. Klanten kunnen met een remote desktop client op een windows 2003 Terminal Server inloggen en zo in hun eigen omgeving werken. Iedere klant heeft echter een andere configuratie, de ene gebruiker heeft bijvoorbeeld alleen office in zijn profiel en de ander alleen photoshop. Nu weet ik dat je dat met Active Directory met een policy kan aangeven.

Maar het bedrijf wil het nog efficienter maken zeg maar een soort beheerjasje over windows heen nog. Nu zeggen ze dat het met Citrix mogelijk is, maar wie weet of dit zo is en hoe werkt het dan ongeveer ? op internet kan ik niet veel over vinden. En wat zijn de alternatieven voor Citrix er zijn toch ook andere partijen op de makrt die een soort gelijk product als Citrix aanbieden?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,

Eric

Verwijderd

Citrix als een beheersjasje is een beetje onzin.
Citrix heeft zijn eigen protocol (ica) ipv rdp, en bied een heleboel meer mogelijkheden dan puur TS. Citrix is marktleider en eigenlijk de beste, en dat heeft zijn prijs. (puur TS is 100euro per client, en citrix telt daar nog minimaal 250 voor de basis, en 450 voor de enterprise versie bij op)

Puur voor beheer kun je win2k3 "Software Restriction Policies" gebruiken, of een uitgebreider broertje is Res Powerfuse. (nederlands product)

Concurentie voor Citrix is er genoeg, alleen bijna geen marktaandeel.
In het kleinere segment, beginnen ze echter steeds meer te krijgen, maar is nog niet schrikwekkend voor Citrix.
Een leuke opsomming vindt hier:
http://www.brianmadden.com/content/content.asp?ID=98

Gezien je maar 1 server in gaat zetten, zou ik zeker niet naar citrix kijken (foute prijs/kwaliteit verhouding voor 1 server)

Om een indruk te krijgen van de prijs voor 30 named/concurrent users:

Win2k3 incl 5 cals 1150,-
win2k3 25 user cals 2500,-
win2k3 30 TS cals 2500,-

totaal: 6.150,-

Citrix XPs 20 userpack: 6.929,-
Citrix XPs 10 userpack: 2.570,-

Totaal: 15.649

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 12:55 ]

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02 15:28
Je kunt ook beter Citrix published applications gebruiken dan remote desktop. je gebruikers gaan dan naar een website loggen daarop in en kunnen van de website rechtstreeks hun programma's opstarten.

Werkt helemaal toppie.

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

Topicstarter
BrammeS schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:18:
Je kunt ook beter Citrix published applications gebruiken dan remote desktop. je gebruikers gaan dan naar een website loggen daarop in en kunnen van de website rechtstreeks hun programma's opstarten.

Werkt helemaal toppie.
Als ik Citrix ga gebuiken heb ik dan helemaal niks meer met Windows te maken op server gebied? Hoef ik geen cluster van W2K3 terminal servers meer op te zetten?

Verwijderd

Citrix is een add-on voor terminal server. Je blijft dus altijd windows als basis houden.
Wel valt clustering, en enterprise versie en al dat spul af. Je kunt met citrix uit de voeten met de standard versie van windows 2003.

Voor load balancing over meerdere servers, heb je wel Citrix XPa of MPS3 advanced edition nodig, maar als ik je goed begrepen heb, was de insteek 1 server.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Smiley,

Thanx voor de info die je hebt verstrekt ik ben nu al iets wijzer geworden. Het ging niet om 1 server maar om meerdere servers, in eerste instantie om een cluster van een stuk of vier, maar in de toekomst naarmate ze meerdere klanten krijgen moet het aantal servers ook worden uitgebreid.

Het is me allemaal wat. Niet echt een makkelijke opdracht voor een stagiar vindt je niet? :?

Many thanx!

• Bas!
  • Laatst online: 30-11-2025
Dat ligt aan de lengte van de stage. Citrix is niet echt heel moeilijk, daarom wil je het ook. Omdat je hiermee windows voor veel gebruikers eenvoudig kunt beheren. Documentatie van Citrix is top en ook valt er heel veel op internet over te vinden. Het is alleen een beetje klooien zoals wel vaker. Weekje lezen. Weekje spelen. Maandje testen met gebruikers en dan nog een maandje operationeel erbij blijven. Tsja drie maanden stage moet kunnen :)

Verwijderd

Voor 4 servers en hoger, met als insteek een ASP model, zou ik citrix zeker overwegen.

Om dit bij een stagair weg te leggen, is eigenlijk een beetje te dol.
SBC (Server Based Computing) is een vak apart, en de facetten waar je rekeing mee moet houden zijn gigantisch.

Beheerbaarheid, schaalbaarheid, redundancy, failover, bandbreedte, connetietypen, firewalls, security, proxyservers, printing, de lijst is bijna eindeloos waar je allemaal rekening mee moet houden.

Wat betreft citrix, zijn er 3 smaken:

XPs (of MPS3.0 standard)
XPa (of MPS3.0 advanced); gelijk aan de 1e maar met loadbalancing functionaliteit
XPe (of MPS3.0 enterprise); gelijk aan de 1e maar met loadbalancing functionaliteit en uitgebreide beheertools.

In de meeste gevallen is XPa prima, tenzij je echt naat tientallen servers gaat.

Download miab eens om een indruk te krijgen van Citrix.
http://www.dabcc.com/miab/

Die 3 maanden ga je makkelijk gevuld krijgen denk ik :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 15:33 ]

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hou er trouwens wel rekening mee dat Citrix geen application sharing ondersteunt. ;)

Verwijderd

MaZo schreef op maandag 28 februari 2005 @ 16:39:
Hou er trouwens wel rekening mee dat Citrix geen application sharing ondersteunt. ;)
Kun je daar een voorbeeld van geven? (ook met citrix kun je gerust een desktop publiceren)

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 11:25

rajackar

Blood Minister

Ik gebruik citrix al een paar maanden voor een soortgelijk project en dat werkt als een trein. Je kunt dmv active directory groepen gebruikers van je domein toegang geven tot verschillende applicaties in je server farm. Vooral de integratie van citrix met de AD bevalt me erg goed. En de mogelijkheid al het dataverkeer met een secure gateway via poort 443/ssl te laten lopen is ideaal. Op de citrix site kun je halve boeken vinden waarin echt alles beschreven staat. Kijk daar eens in.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Oeps typo, ik bedoelde dat Terminal Server geen application sharing ondersteunt.
Je kan bijvoorbeeld wel een start parameter meegeven (wat enigzins helpt), maar een window resizen kan bijvoorbeeld niet.

Met Citrix is dit idd geen probleem. :)

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
heeft bijvoorbeeld alleen office in zijn profiel en de ander alleen photoshop.
Bij ons doen we ook het beheer van een paar van onze klanten via Citriz terminal servers, werkt perfect.
Maar hou met een aantal dingen rekening, een Terminal server is geen vervangen van een hoogwaarige machine, Photoshop en andere reken/video kaart intensive applicaties werken hier niet lekker op. Office werkt daarin tegen zeer goed.
Denk ook goed na over Printen, Een Postscript print opdracht van 10Mb of nog groter is leuk voor je performance van je (vaste/adsl)lijnen.

Verwijderd

Topicstarter
MaZo schreef op maandag 28 februari 2005 @ 17:21:
Oeps typo, ik bedoelde dat Terminal Server geen application sharing ondersteunt.
Je kan bijvoorbeeld wel een start parameter meegeven (wat enigzins helpt), maar een window resizen kan bijvoorbeeld niet.

Met Citrix is dit idd geen probleem. :)
Mazo hoe bedoel je dat Terminal Server geen sharing ondersteunt? Dat kan toch gewoon en je kan gewoon en window resizen no problem toch?

Verwijderd

Topicstarter
Thanx allemaal voor de tips, maar zou iemand nog zo vriendelijke willen zijn om een aantal alternatieven (concurrenten van Citrix) voor Citrix tep posten dit moet ik namelijk ook even onderzoeken of die allemaal aan de eisen voldoen voor de op te zetten dienst

Verwijderd

Topicstarter
Het is al gepost door Smiley zie ik sorry.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
eventueel HOP

• BrammeS
  • Laatst online: 06-02 15:28
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:57:
[...]

Als ik Citrix ga gebuiken heb ik dan helemaal niks meer met Windows te maken op server gebied? Hoef ik geen cluster van W2K3 terminal servers meer op te zetten?
Je spreekt in de situatie die jij wil bereiken eigenlijk niet over een cluster maar over een farm.

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

Heeft er iemand prijzen voor Citrix published applications??
Ik heb deze prijzen nodig voor mijn scriptie, maar zijn moeilijk te vinden.

Verwijderd

Appliction sharing, is dat niet een nieuw feature in Windows Server 2008, voorheen SoftGrid? Ik zou hier toch eens naar kijken. Zeker omdat je een trial van Server 2008 kunt downloaden en installeren. De TS RemoteApp, Gateway, Web, heb ik in RC0 al werkend gehad en was erg onder de indruk van het gemak hoe een RemoteApp beschikbaar is op de TS Website.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:58

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 00:11:
Heeft er iemand prijzen voor Citrix published applications??
Ik heb deze prijzen nodig voor mijn scriptie, maar zijn moeilijk te vinden.
Published applications zijn gewoon een onderdeel van Citrix. Dus kijk naar de Citrixprijzen, elke versie kan dit.

This footer is intentionally left blank

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Nou aan je verhaal te horen heb je geen Citrix nodig, Windows 2003/8 biedt ruime mogelijkheden om dit te doen.
Ook software deployment is geen probleem. Mijn oude stage bedrijf deed precies hetzelfde met WTS.
Zij werken met RES Powerfuse en X2 software.
Als je er voor kiest geen Citrix te gebruiken maak je het jezelf wel een stuk moeilijker (en een heel stuk goedkoper) maar als je zo'n server goed inricht kan hij zo goed als alles wat er met een Citrix-server ook mogelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door pennenlikker op 06-05-2008 10:23 ]

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 14:34

BFS

Rude awakening

pennenlikker schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 10:04:
Nou aan je verhaal te horen heb je geen Citrix nodig, Windows 2003/8 biedt ruime mogelijkheden om dit te doen.
Ook software deployment is geen probleem. Mijn oude stage bedrijf deed precies hetzelfde met WTS.
Zij werken met RES Powerfuse en X2 software.
Als je er voor kiest geen Citrix te gebruiken maak je het jezelf wel een stuk moeilijker (en een heel stuk goedkoper) maar als je zo'n server goed inricht kan hij zo goed als alles wat er met een Citrix-server ook mogelijk is.
Handig om te reageren op de TS van 2005 ;) Ik zal een TR aanmaken voor de onmeunige kick van dit topic.

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
BFS schreef op dinsdag 06 mei 2008 @ 10:42:
[...]

Handig om te reageren op de TS van 2005 ;) Ik zal een TR aanmaken voor de onmeunige kick van dit topic.
Haha... ik zie het nu ook.. oeps 8)7
ennuuhh onmeunige.. misschien beter abn ofzo we wonen tenslotte in nederland ;)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

Verwijderd

of België! ;)

Application sharing is een onderdeel van citrix?
Iemand prijzen daarvan?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jup je citrix reseller, bel er eens eentje in de buurt. De prijzen verschillen nogal namelijk. Het is in ieder geval niet de bedoeling om zo'n oud topic met zo'n simpele vraag zonder enige onderbouwing om hoog te schoppen. Daarom ga ik dit sluiten. Ik neem aan dat je op www.citrix.com de knop "Buy" wel kunt vinden nu :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.