Toon posts:

Voor de mensen die zelf hun waterkoeling maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geinteresseerden:

Ik heb mijn waterblokjes gemaakt door oude socket7 koelertjes dicht te lijmen met Bison 2-componenten metaallijm. Vervolgens heb ik daar een tweetal slangtules in gemonteerd, waar ik 6mm (binnendiameter) PVC slang op aan sluit.

Resultaat: het werkt als een tierelier en het kost (bijna) niks. Bij een waterflow van zo'n 100L/uur is het blok niet warm te krijgen. Zelfs niet met een gasbrander. Het werkt HEEL wat beter dan een blok aluminium met een U-vormig kanaal erin.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb er ook aan zitten denken om mijn heatsink om te bouwen tot waterblok, maar ben toch een beetje bang voor lekken enzo :)

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Foto;s ???

kan ff niet helemaal volgen hoe je dat gedaan hebt namelijk !!

IP Rocks

Verwijderd

Topicstarter
Foto's heb ik zo gauw niet. Geen geile digitale fotocamera, helaas. En m'n PC is dood (procje gekraakt), dus aan een videokamera heb ik niks

Maar 't is eigenlijk simpel:

- Neem een socket7 koeler
- sloop de fan er vanaf
- Nu heb je het kale blokje over. Meestal is dit 50x50 mm in het vierkant, en 15-20mm hoog.
- Ga nu naar de winkel, en koop een tube Bison 2-componenten metaallijm (dat spul is grijs), wat schuurpapier met korrel 60 ofzo, en eventueel wat aluminium, koper, zink, printplaat, whatever. Ik heb printplaat gebruikt omdat ik het had liggen, en omdat dat 1.6mm dik is, dus een redelijk contactoppervlak.
- Zaag de 4 zijkantplaatjes. Maak ze bewust iets groter; het overtollige maeriaal kun je achteraf nog verwijderen.
- Schuur de plaatjes en koeler ruw. Schuurpapier met korrel 60 ofzo werkt prima
- Ontvet de koeler en plaatjes
- Maak wat lijm aan, en lijm 2 plaatjes aan de zijkant van de koeler.
- laat dit 2 uur uitharden onder een lamp ofzo, zodat het koelblokje zo'n 50-80 graden wordt. Dit levert een sterkere verbinding op dan uitharden op kamertemp.
- Schuur of frees het overtollige materiaal weg
- Monteer de volgende 2 plaatjes
- Boor nu de gaten voor de slangtules. De mijne hadden een schroefdraad van 1/8", dus een gat van 10mm was goed.
- Ontvet de tules en het koelblok, en lijm de tules erin.
- Verwijder nu al het boorsel e.d. uit het koelblok, en lijm de deksel erop.

Klaar is kees.
Btw, die Bison 2-componentenlijm is bij mij sterker dan het materiaal zelf....

Wel belangrijk is dus goed opruwen, en goed ontvetten. Ik gebruikte xyleen, maar thinner of alcohol zal ook wel werken. Wasbenzine niet in ieder geval.

Oja, die socket7 koelertjes zijn zo krom als een hoepel, dus daarna je waterblokje wel lappen.