Toon posts:

Budget Achtergrond (en lampen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om wat te expirimenteren met portretten ben ik op zoek naar een mooie egale witte en zwarte achtergrond. Ik heb een zonderkamer over om het een en ander neer te hangen. Het is niet de bedoeling er een bak geld in te storten, dus ik ben opzoek naar iets in de richting van een doek ofzo; werkt dat? en wat voor doek moet ik dan hebben om een mooie egaal valk te krijgen? en waar koop ik zoiets?

De bedoeling is ook om 'hele mensen' en objecten te fotograferen, dus vanaf de grond, kan ik zoiets ook (gedeeltelijk) op de grond leggen? of is hier een slimmere oplossing voor.

Ik heb nog een bouwlamp staan, maar eventueel ben ik bereid ook nog wat geld in verlichting te steken, wat voor softbox/daglichtlamp etc kost me niet te veel (paar honderd euro mag het wel kosten, maar dan houd het op, voor een expirimen) en werkt goed in combinatie met zoiets?

Verwijderd

/me zegt kaasdoek voor experimenten

Koop het op de markt en dan betaal je weinig. Lampen gaan je knaken kosten en meer dan dat je nu opgeeft... Heb je op een D70 een PC aansluiting?

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Begin eens met één lamp en evt. een reflectiescherm (een stuk piepschuim of een zilveren/gouden reddingsdeken voldoen prima). Hiermee kun je de prachtigste portretten maken.

Mocht het bevallen dan kun je eens verder kijken naar een flitsset of studiolampen set. Zelf heb ik nog niet zolang geleden een Hedler studiolampen set tweedehands gekocht (3 lampen van 1250 W/statieven/paraplus) voor 190 EUR. Dat was wel heel goedkoop, maar voor wat meer zou het moeten lukken. Overigens gebruik ik tot nog toe maar één lamp met soms een paraplu, omdat ik niet zo van die "gladde" platen hou zonder schaduwen en contrasten.

Hier kun je nog een aardig stukje vinden over de Hedler: http://www.photoq.nl/tech.php. Deze fotograaf maakt ook hele mooie foto's met maar één Hedler.

Verwijderd

Topicstarter
kijk :-) i'll get there! :)

dus... kaasdoek als achtergrond? wat is dat spul precies voor iets? gewoon stof of iets anders? en kan ik het in het wit en zwart gebruiken?

heh... wat een vragen allemaal! maar ja, je moet iets als je eigenlijk net komt kijken in de wondere wereld van het maken van foto's ;)

Verwijderd

ik heb een tijdje terug op de markt een stuk zwart katoen gekocht van 2x3 m, en dat is gewoon te klein. zeker als je mensen er helemaal op wil krijgen kom je gewoon flink te kort. Let er wel op dat je dikke stof koopt en dat het NIET glanst.

Ik zou, als ik ooit een eigen huis heb, een kamer half zwart en half wit willen verven, inclusief plafont en vloer.Nu ik nog op een studentenkamer woon is het echt passen en meten om ervoor te zorgen dat er geen tv, bank of pc in beel komt. Erg vervelend allemaal, maar ach ooit zal ik geld en ruimte genoeg hebben voor een kleine studio (hoop ik).

Toch heb ik met deze beperkte middelen hele aardige resultaten behaald, als ik de kritieken moet geloven. Voor wat voorbeelden: check mn site (categorie portretten, de blonde dame)

edit: 1 die ik gister gemaakt heb:
Afbeeldingslocatie: http://img201.exs.cx/img201/3553/p2271813editedcustom0sc.jpg

belichting met bureaulampjes, achtergrond: marktdoek.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 09:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
< subtiel schopje >

wat voor doek moet ik nou precies hebben? ik begrijp dat het mat moet zijn (niet glanzend)...maar waar moet ik naar kijken? fijne structuur? grove structuur?

en hoe ga ik het stukje grond kleuren? gaat bijvoorbeeld vloerbedekking werken? (om dus staande personen/voorwerpen volledig te kunnen fotograferen).

alvast bedankt voor de reacties tot nu!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij geeft het een redelijk effect als je je doek zo lang maakt dat hij ook een stuk op de vloer kan liggen. Als je dat uit 1 stuk doet en het niet strak in de hoek tussen wand en vloer stopt, wordt de overgang tussen wand en vloer onzichtbaar.

{signature}

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 09:18:
[...]
Toch heb ik met deze beperkte middelen hele aardige resultaten behaald, als ik de kritieken moet geloven. Voor wat voorbeelden: check mn site (categorie portretten, de blonde dame)

edit: 1 die ik gister gemaakt heb:
[afbeelding]

belichting met bureaulampjes, achtergrond: marktdoek.
Hij is wel erg rood vind je niet?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:41

Rmg

-RenE- schreef op woensdag 02 maart 2005 @ 21:43:
[...]

Hij is wel erg rood vind je niet?
zij :+

Verwijderd

klopt ja, heb m op n andere monitor bewerkt en ook in zw/w omgezet. dit is helaas de onbewerkte versie zodat je kunt zien dat slecht licht een sterke roodzweem veroorzaakt.

Verwijderd

Ik heb om ook in de budget sfeer te blijven een Grand Foulliard gekocht, was toen bij Leen Bakker in de aanbieding voor 20 euro.

Deze is 2,5 X 3,5 meter en kan dan inderdaad een stuk over de grond liggen zodat je dus ook iemand helemaal op de foto kunt zetten zonder dat je een overgang krijgt van muur naar vloer.

Nadeel van mijn Grand Fouillard: meestal hebben ze een ingeweven structuur die zichtbaar blijft op de foto. Oplossing: in een fotoprogramma met de toverstaf de achtergrond selecteren en het contrast verhogen. Dan valt de structuur van de achtergrond weg.
Pagina: 1