Proc dood zonder reden?

Pagina: 1
Acties:

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 16:18
ik had een processortje (Athlon XP 1700+ Palomino) over na een upgrade van een poosje geleden.
deze had ik aan een vriend van mij gegeven voor in zijn oudere systeem.

hij heeft een sys met een Via KT133 chipset, en ondanks dat ie niet geheel goed herkend werd draaide hij rustig zn toeren op 1150MHz en standaard voltage.

het draaide allemaal goed, geen problemen...

...tot hij gisteren niet meer wilde opstarten

computer gaat gewoon aan, alles draait, maar beeld blijft zwart, geen piepjes.
omdat hij zijn eigen proc ook nog had, heeftie die eens terug gezet en alles deed het weer perfect.

ik bij mij de proc erin (in systeem waar die altijd goed in draaide) en zelfde probleem, alles doet het maar beeld blijft zwart.

dus:
proc getest in 2 verschillende systemen waarin hij het voorheen goed deed, doen allebei niks met deze proc en doen het goed met andere proc.
conclusie: deze proc (A1700+) is dood.

maar hoe kan dit nu eigenlijk?
er is niks afwijkends te zien aan de proc, core is gaaf, geen brand/oververhitting plekjes oid.

pics:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.benus/voorkant1.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.benus/voorkant2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/r.benus/achterkant.JPG
er zit tape over de lasercuts zodat er geen geleidende koelpasta oid inkomt, vandaar (maar dat is de oorzaak iig niet :+ )

Maar hij heeft een halfjaar op lagere snelheid dan spec gelopen, dus waarom dit ineens? :?

[ Voor 1% gewijzigd door Puppetmaster op 27-02-2005 21:55 . Reden: typo's ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik verdenk het moederbord.

Laat me raden: MSI K7T?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Wat voor moederbord heeft hij :?

Als het een MSI K7T is dan moet je eens controleren op lekkende condensatoren.
Die CPU ziet er nl. niet verbrand uit o.i.d.. Waarschijnlijk ligt het probleem ergens anders :)
Grumbl :( @ Atlas :P

[ Voor 8% gewijzigd door Thandor op 27-02-2005 21:55 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Puppetmaster
nee, het moederbord doet het goed, hij heeft nog getest met andere proc en ik heb em in mijn eigen ook geprobeerd, zelfde verhaal

die van hem is een MSI KT133pro2 oid,
de mijne een MSI K7N2 Delta-ILSR (MS-6570G)

maar die doen het met andere procs dus wel goed

[ Voor 37% gewijzigd door Puppetmaster op 27-02-2005 21:58 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Proc ge-ESD't? Dat is behoorlijk onzichtbaar.

Verwijderd

ach ja het blijft een stuk gecompliceerde techniek en als daar binnen in iets fout gaat dan kan het zomaar afgelopen zijn zonder dat je daarbuiten iets ziet.

mja best vaag maar misschien is er binnen iets verbrand of gesprongen door slijtage en/of ouderdom.

maarja alles gaat ooit kapot he :)

• Puppetmaster
ESD = electrostatische discharge oid?
gebeurt dat spontaan? hij heeft zelf geen vonkje gevoeld/niks gemerkt (heb gevraagd) :)

en ja alles gaat ooit kapot, maar net 3 jaar non-overklokt is toch niet zo oud voor proccie?
ik heb hier ook nog een duronnetje staan die ca. een jaar ouder is

[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 27-02-2005 22:26 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zondag 27 februari 2005 @ 22:08:
ESD = electrostatische discharge oid?
gebeurt dat spontaan? hij heeft zelf geen vonkje gevoeld iig (heb gevraagd) :)

ja en alles gaat ooit kapot, maar net 3 jaar non-overklokt is toch niet zo oud voor proccie?
ik heb hier ook nog een duronnetje staan die ca. een jaar ouder is
Je voelt het niet altijd hoor :P
En als ik de processor daar zo op die zetel (denk ik) zie liggen dan denk ik ook direct ESD. Ik leg mijn hardware altijd op een antistatisch zakje maar ik ben er dan ook ultravoorzichtig mee :)

edit:
Ik ga volledig met CABAL akkoord :+

[ Voor 4% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-02-2005 22:39 ]

Verwijderd

Vonkjes voel of zie je niet. In principe laad je jezelf statisch met élke beweging (wrijfing tussen 2 botjes genereert al een statische lading!). Die ondergrond waar je hem op hebt liggen (stof?) lijkt me ook niet bepaald bevoorderlijk. En nee, vonkjes voel je niet zomaar.

offtopic:
armour021: great minds think alike 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 22:13 ]

• Puppetmaster
hehehe, ja maar voor de foto's was ie al dood, dus dan maakt het weinig meer uit ;)

naja, dan maak ik er maar een sleutelhanger van :+

[ Voor 27% gewijzigd door Puppetmaster op 27-02-2005 22:24 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het kan zijn dat de processor al voor het plaatsen een schokje heeft gekregen. Soms gaat de hardware pas na enkele dagen/weken/maanden vaag doen. Met de opmerking over de zetel bedoel ik maar om aan te duiden dat je precies minder voorzichtig met je hardware omgaat dan ik. Ik bewaar zelfs nog oude P133's in een antistatisch zakje met noppenschuim errond :P

* Admiral Freebee is misschien gewoon een beetje paranoide :+

Verwijderd

M'n K7's en P3's bewaar ik thuis in een tray, op de zaak natuurlijk. Thuis in een afgesloten kast in een antistatisch zakje, op de zaak in een kluis/tray.

Ik heb één P4-478 hier thuis liggen, zei het defect, toch bewaar ik hem veilig. In een socket wat ik van een defect P4 board heb afgesloopt.

Verwijderd

Het kan natuurlijk ook gewoon een gevalletje 'dat gebeurd' zijn, zonder dat er een echte aanleiding toe is. Zo heb ik ook nog een TV staan die het 'ineens' niet meer deed, zonder dat er wat aan te zien is, etc.

• Snijkoek
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:36

Snijkoek

Metal up your ass

amour021 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 22:10:
[...]
...Ik leg mijn hardware altijd op een antistatisch zakje maar ik ben er dan ook ultravoorzichtig mee :)
Dat is juist niet verstandig, aangezien de statische electriciteit naar de buitenkant van het zakje wordt geleid.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Snijkoek schreef op zondag 27 februari 2005 @ 23:46:
[...]

Dat is juist niet verstandig, aangezien de statische electriciteit naar de buitenkant van het zakje wordt geleid.
Waarom wordt er dan in de handleiding van een moederbord aangeraden om het moederbord op dat zakje te leggen voor men het inbouwt?

En ik aard me altijd eerst aan de aardepin van een stopcontact hier in huis voor ik met hardware omga.

Verwijderd

een vonkje of schokje voel en zie je pas bij heèèèle hoge waardes, en een proc of ander soort chips overlijden al bij hele kleine schokjes

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Vonkjes voel je over het algemeen echt pas vanaf een volt of 20, en voor een processor is dat toch net iets te veel

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ja waarschijnlijk gewoon domme pech. Laatst precies hetzelfde gehad met een 2000+, die overleed gewoon ter plekke (terwijl hij daarvoor bijna 1 jaar prima had gewerkt). Was niks aan te doen of te zien maar cpu was wel zo dood als maar zijn kon.
Pagina: 1