Toon posts:

lan party paar vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
Ik ga een lanparty organiseren niets groot ofzo, hoogstens 68 man. De lan party duurt ook 3 dagen.
maar nu had ik nog wat basis vraagjes.
ten eerste zie ik niets over het hoofd in mijn benodigdheden
68 lan kabels cat 5e 10 m
dan 3 a 2 switchen afhankelijk of ik 46 of 68 man krijg (asus gigax 1024).
meer info klik hier
2 cross over lan kabels om de switchen te verbinden
voldoende stroom is een gewone aansluiing op het stroom net genoeg?
drank, de lan wordt gehouden in een cafe.
2 prijzen twee maal 512 mb ram voor de winaar.
dan de servers hier komen de specs
3.8 ghz(intel) 4 gb ram 120 gb giga lan kaart.
2de pc: 2.0 ghz (amd) 1 gb ram 200 gb hd gigalan kaart
evt 3de server 1.6 ghz 256mb ram 80 gb hd.

Nu mijn vragen naar jullie zie ik niets over het hoofd?
is een lan voor 68 man opzetten veel moeilijker dan een lan voor 4 man, dit laatste heb ik namelijk al verschillende keren gedaan?
kan er op de servers zelf nog gespeeld worden?
zien ook windows 2000 98 pc's het netwerk automatisch?

alvast bedankt voor de hulp.
sorry moest de tekst de wensen overlaten stellen is niet echt mijn beste kant :)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
draai dhcp/wins/dns server dan ben je al een eind

68 man is wel een berg, het is belangrijk om te weten hoeveel games je gaat hosten, als dat er meer dan 2 zijn zou ik het al niet op 1 server doen

maar goed, ieder zijn gevoel

btw, je hebt geen crosscables nodig, je switches zijn AUTO-MDIX

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-05 23:34
denk om de stroomvoorziening, ik denk dat je toch wel van 300 +50 watt persoon^-1 moet uitgaan, dus dat keer 68...is mooi wat watt

3 (misschien 4) groepen van 32 ampere is een must !!

[ Voor 26% gewijzigd door Shuisman op 27-02-2005 20:44 ]

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 20:37:
voldoende stroom is een gewone aansluiing op het stroom net genoeg?
Je hebt dan toch wel meer dan 32A krachtstroom nodig. 64A zou ik aanraden.

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:00
Hou er iig rekening mee dat je mensen geen DNS of gateway in laat stellen terwijl die er niet zijn. Dit kan sowieso veel problemen veroorzaken.

Switches lijken me oke, maar de opstelling wel eerst thuis goed testen voordat de LAN begint :)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik vind dit zulke basic vragen dat ik me afvraag of het wel verstandig is dat je een LAN party voor zoveel mensen gaat organiseren! No flame intended!

Maar 68 computers trekt een normale huis aansluiting op het net volgens mij niet. 75 * 500? watt mag je al snel rekenen, leg die vraag maar eens bij je stroom leverancier neer.

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-04 13:50
Je switch is overkill voor games. Goedkoper is om switches met 48 10/100 poorten en 2 gbit poorten te nemen. Het is dan ook moeilijker voor mensen om je backbone verbinding dicht te trekken en zo bijna je hele netwerk plat te leggen.

Slim is het niet om te spelen op servers. Beter is het om dedicated servers te gebruiken. Zeker voor zo'n aantal mensen.
DNS/WINS en DHCP servers hoeven niet state of the art te zijn, heb je genoeg aan een 200-500 mhz met een os naar keuze.

Qua stroom het volgende ga uit van: 10 computers per 16A groep. Uit een 32A 380V haal je 6 groepen van 16A. Dus 32A met een aantal (2 a 3) normale 16A 230V groepen heb je genoeg aan.

[ Voor 17% gewijzigd door MoBi op 27-02-2005 20:47 ]

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• Shuisman
een DNS server, dat schilt zoooo veel gekloot (genoeg ervaring).... anders hoor je continu:

"Ik kan persoon x niet zien, hij doet het niet"
"Ik kan niet op computer Y komen"

En 1 zelfde werkgroep kan wel handig zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
dus geen crosscabels switchen aansluiten met gewone cat 5e kabels aansluiten?
d8 altijd dat je cross cabels nodig had maar soit.
ik heb 3 servers ter mijnen beschikking dus dat mag geen probleem zijn qua servers.
de stroom zal ik natrekken in ieder geval bedankt voor jullie tips

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:45

_Ernst_

Mark It Zero!

SSH schreef op zondag 27 februari 2005 @ 20:43:
Ik vind dit zulke basic vragen dat ik me afvraag of het wel verstandig is dat je een LAN party voor zoveel mensen gaat organiseren! No flame intended!

Maar 68 computers trekt een normale huis aansluiting op het net volgens mij niet. 75 * 500? watt mag je al snel rekenen, leg die vraag maar eens bij je stroom leverancier neer.
Idd

500 watt per computer lijkt me een beetje overdreven, maar op 350 watt moet je toch wel rekenen, dus dat is al 25 kilowatt. daar komt dan nog verlichting en zo bij. Dus met een simpele huisaansluiting ga je dat niet redden.

Last.fm

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:00
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 20:48:
ik heb 3 servers ter mijnen beschikking dus dat mag geen probleem zijn qua servers.
Cat5e is officieel gezien niet geschikt voor gigabit, alhoewel 95% van de kabels geen problemen opleveren. Daarom zei ik al: Eerst de boel thuis testen voor je naar de LAN gaat ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• Wim8282
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:56
UTP-kabels nemen de deelnemers zelf toch mee?

Gewone stroom is zeker NIET genoeg. Ik organiseer met een stel vrienden ook LAN-parties van 65 man en wij draaien op 4 groepen van 16A.

Je moet wel wat ervaring met stroom hebben. En natuurlijk weten hoe je switches configureert. Servers heb je toch niet persé nodig (hooguit voor compo's). Mensen nemen zelf genoeg freeware, shareware en demo's mee >:) ;)

Ik zou trouwens GEEN dhcp draaien. Als namelijk nog iemand een DHCP server draait heb je een probleem. Deel gewoon IP adressen uit op elke tafel.

tip: doe dit niet alleen. Er komt meer bij kijken dan je zo 123 zou denken. Wij organiseerden met z'n 5en, nu met z'n 7en en er komt genoeg bij kijken. Voor 68 man zou ik minstens met z'n 3en zijn (eentje voor netwerk, eentje voor stroom en eentje voor overige zaken).

[ Voor 4% gewijzigd door Wim8282 op 27-02-2005 20:51 ]

• Shuisman
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 20:48:
Je switches hebben auto MDI/MDIX, dat wil zeggen dat ze zelf voor jouw uitzoeken wat voor kabel het is, en passen zich daar op aan, dus een cross of een straight maakt niets uit ! (straight schilt in prijs)

Verwijderd

Ik zou ook aan iedereen vragen of ze een koptelefoon meenemen.
Dat soort handige dingen worden namelijk wel eens vergeten Dat speelt zo slecht namelijk.
En ik zou dat stroom goed regelen je kan natuurlijk naar de bo-rent gaan en een paar kabels halen om vervolgens bij de buren wat te lenen.

• Shuisman
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 20:59:
Ik zou ook aan iedereen vragen of ze een koptelefoon meenemen.
Dat soort handige dingen worden namelijk wel eens vergeten Dat speelt zo slecht namelijk.
En ik zou dat stroom goed regelen je kan natuurlijk naar de bo-rent gaan en een paar kabels halen om vervolgens bij de buren wat te lenen.
bij entreegeld wel ff stroom meerekenen...

65*300 watt = 19500 w = 19.5 kW

3 dagen = 72 uren...
72*19.5 =1404 kWh

De prijs weet ik niet maar als ik het met het oude kwartje uitreken....350 gulden... (en 300 watt is nog wat weinig denk ik zo !!! )

[ Voor 6% gewijzigd door Shuisman op 27-02-2005 21:04 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Denk ook aan warmte-afvoer en luchttoevoer.
68 pc's produceren een berg warmte en de deelnemers hebben verse lucht nodig, dat gaat de standaard aanwezige luchtverversing misschien niet trekken.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik reken zelf op 500watt , een crt monitor is ook een vretertje , en je moet de switches/verlichting/servers ook nog meerekenen. Gelieve dc++ ( dc++ site )te gebruiken voor het leechen ,bespaard zoveel moeite... als je perse met windows dingen wilt doen : regel een win 2k3 server op een celeron 400 ofzoiets en zet daarop een wins server :)
Daarnaast alsje internet hebt , en dat wilt gaan delen :) zoek een pentium1 200mhz , zet er smoothwall op , doe een transparant proxy en limieteer de downloads op max 1mb :)

Verwijderd

SHuisman schreef op zondag 27 februari 2005 @ 21:02:
[...]

bij entreegeld wel ff stroom meerekenen...

65*300 watt = 19500 w = 19.5 kW

3 dagen = 72 uren...
72*19.5 =1404 kWh

De prijs weet ik niet maar als ik het met het oude kwartje uitreken....350 gulden... (en 300 watt is nog wat weinig denk ik zo !!! )
Je moet natuurlijk alleen de pieken opvangen bijvoorbeeld wanneer iedereen zijn spel gaat laden.
Het gemiddelde gebruik per pc zal dan ongeveer op 200 watt liggen
En een grote frituurpan vraagt ook veel stroom dus daar zou ik dan ook effe op letten.
Wat ook erg handig is zijn algemene voorwaarden dat achteraf geen problemen krijgt met Processors die zijn doorgebrand of zoiets.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 21:19 ]

• Shuisman
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 21:10:
[...]

Je moet natuurlijk alleen de pieken opvangen bijvoorbeeld wanneer iedereen zijn spel gaat laden.
Het gemiddelde gebruik per pc zal dan ongeveer op 200 watt liggen
En een grote frituurpan vraagt ook veel stroom dus daar zou ik dan ook effe op letten.
Uuh.... op mijn monitor staat 0.9ampere ( philips 107P4 (17 inch crt))...dat is dus 200 watt...en dan nog ff een pc ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Shuisman op 27-02-2005 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
het wordt dus 46 man. er wordt 24 man op een generator gezet en 24 man op het net :)
ik reken 600 watt per man
de switchen zijn d8 ik geen overkill ik betaal er maar €77 voor per switch/hub.
en als ik het goed begrijp moeten tussen de hubs geen crosskabels komen dus met gewone lan kabels de twee hubs op mekaar aansluiten?
heb vroeger namelijk twee hubs gehad die moest ik met mekaar verbinden met een crosscabel zodat de hubs mekaar zagen ( was 10mb/s).
voor files komt er een 667mhz p 3 256 mb ram en een hd 200 gb

• Shuisman
Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2005 @ 16:25:
het wordt dus 46 man. er wordt 24 man op een generator gezet en 24 man op het net :)
ik reken 600 watt per man
de switchen zijn d8 ik geen overkill ik betaal er maar €77 voor per switch/hub.
en als ik het goed begrijp moeten tussen de hubs geen crosskabels komen dus met gewone lan kabels de twee hubs op mekaar aansluiten?
heb vroeger namelijk twee hubs gehad die moest ik met mekaar verbinden met een crosscabel zodat de hubs mekaar zagen ( was 10mb/s).
voor files komt er een 667mhz p 3 256 mb ram en een hd 200 gb
Een switch is nooit overkill, als er 3 mensen gaan leechen, kan de snelheid wel wat minder worden met goedkopere switches. De switches die je hebt, zijn goed genoeg, en zullen het aan kunnen.
De kabels kunnen gewone wezen, klopt :)

psst...24 + 24 ≠ 48

[ Voor 7% gewijzigd door Shuisman op 28-02-2005 16:35 ]

Verwijderd

iedereen zijn eigen diesel generator meenemen!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Heb ook ooit eens in de organisatie gezeten van een LAN party, uiteindelijk na veel research gewoon een bedrijf opgebeld gameparty ofzo, die kwamen toen volgens mij voor €1 per bezoeker langs met hun apparatuur (en ze game'den zelf gratis mee uiteraard).. Hoef je nergens meer naar te kijken.. Weet niet of je zit te wachten op dit soort reacties, maar toch..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Bovenstaande haalt natuurlijk wel meteen het geil-element uit je party. Een van de leuke dingen is dat je zelf met dat soort spul bezig bent. Het hele boeltje 'uitbesteden' is dan jammer.

Verder raad ik je aan eens te zoeken. Er zijn meer dan genoeg topics te vinden waar heel veel instaat over dit soort zaken. Tevens vind ik je startpost niet je van het.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.