[P-III & Apollo 133A & XP] Reset problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 20:33
Veel gezocht, op VIA forums, GoT, google, Microsoft Library, etc. etc. maar nergens mijn probleem kunnen vinden.

Ik heb een MSI 6309 moederbord (Apollo Pro 133a) met 667Mhz P3 processor 2e hands gekocht. Idee is om de compu van mijn vriendin te upgraden van een PII-233.

Hij doet het prima, windows 98 laat zich geheel installeren, alles werkt dan.

Maar wat ik erop wil hebben is windows XP. De initiele install verloopt zonder problemen, maar na de eerste reboot loopt hij tijdens het laadscherm van XP vast, en reset zichzelf. Hij zit dus vast in een oneindige loop. Safe mode helpt niets, verschillende servicepacks niet, zelfs windows 2000 laat zich niet installeren.

Verschillende videokaarten, verschillende harddisks, BIOS updates, verschillende BIOS instellingen (legacy poorten disablen, USB, P&P aware OS, virus detection, etc.) het maakt allemaal niets uit.

Aangezien W98se het wel gewoon doet, dacht ik aan een compatibiliteitsprobleem. Maar dan zou er wel iets over te vinden zijn op het net.

Wellicht zie ik toch iets over het hoofd, hopelijk hebben jullie een idee.

PS als dit bij WOS moet, mijn excuses, verhuis hem maar daarheen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of het bij WOS of hier hoort hangt met name af van een categorie dingen:

Condensatoren :o

De 6309 is een van die notoire borden waar ondermaatse condensatoren gebruikt zijn die na een paar jaar de neiging hebben bol te staan, te lekken, open te barsten en soms zelfs te exploderen...

Controleer die krengen, als er iets daar is mee is, weet je hoe laat het is. Zoek dan even in PMG op 'condensatoren' en je vindt alle info die je nodig hebt.

Ligt het daar niet aan, dan kan het aan ACPI support van BIOS liggen, maar als je al updates gedan hebt, lijkt dat me onwaarschijnlijk.

Iig is Win98(SE) een stuk toleranter tov hardwareproblemen dan XP (nauwkeuriger: Win98 heeft geen enkel manier om een hardwareprobleem te constateren)

Oslik blyat! Oslik!

• originalmycroft
Dat klinkt wel aannemelijk inderdaad.

Maar wat hoe kan het dan dat windows 98 nergens last van heeft? XP ziet toch ook niet dat een van de condensatoren niet in orde is?

Is het de moeite om een paar nieuwe te halen en aan het solderen te slaan? Of is zo een bordje daar te gevoelig voor?

Als ik nou eens de condensatoren naloop, wat zou ik dan kunnen zien wat duidt op een kapotte condensator?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Dit zijn lekkende condensatoren.
Afbeeldingslocatie: http://img19.exs.cx/img19/9959/bovenkantcondensatoren3qf.th.jpg
Klikbaar

Afbeeldingslocatie: http://img206.exs.cx/img206/716/leakingcap27220059cs.jpg
Ik heb deze foto vanmiddag gemaakt. Bij mij komt er spul op te zitten en gaan ze iets bol staan. Er zijn ook condensatoren die gaan gapen. In het topic hieronder kun je er meer over vinden.
MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

[ Voor 56% gewijzigd door Thandor op 27-02-2005 20:43 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Misschien brak geheugen? wat voorn en hoeveel geheugen heb je de in liggen ;) 64 mb heb je minimaal nodig, maar voor een beetje stabiel systeem is toch 128mb vereist

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

• originalmycroft
Er zitten een aantal reepjes geheugen in, ik heb alle mixen al geprobeerd....

Ik ga vanmiddag eens kijken naar die condensatoren. Als er een stuk is, kan ik dan gewoon bij een electroboer een nieuwe halen met dezelfde waarde? Of zitten er nog speciale eisen aan die dingen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mycroft schreef op maandag 28 februari 2005 @ 07:42:
Er zitten een aantal reepjes geheugen in, ik heb alle mixen al geprobeerd....

Ik ga vanmiddag eens kijken naar die condensatoren. Als er een stuk is, kan ik dan gewoon bij een electroboer een nieuwe halen met dezelfde waarde? Of zitten er nog speciale eisen aan die dingen?
Het moeten hoogfrequente condensatoren zijn, maar als je die links die we gegeven hebben eens volgt lees je hoe je ze gratis kunt krijgen. Wel beetje eigen initatief tonen en lezen als we je helpen... :o

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik heb vandaag nieuwe condensatoren binnen gekregen van EPoX _/-\o_

[ Voor 70% gewijzigd door Thandor op 28-02-2005 19:03 ]

• originalmycroft
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Klagen bij de importeur?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik heb gemaild naar de RMA Afdeling van EPoX :)

[rml]Thandor in "[ mobo] Epox 8RDA+ lekkende condensatoren..."[/rml]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mycroft schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 08:29:
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Klagen bij de importeur?
LEES die topics dan waarnaar gelinked wordt :o

Het staat er echt allemaal in, incl specifiek hoe bij MSI te handelen...

Oslik blyat! Oslik!

• originalmycroft
Eindelijk eens gekeken.

Er zijn een paar condensatoren van het merk wat problemen zou opleveren.

Bij mij komt er alleen (helaas?) geen roest uit, maar ze staan aan de bovenkant wel een klein beetje bol. Is dit voldoende aanleiding om ze te vervangen?

Verwijderd

Bol = kapot = aanleiding voor klagen bij fabrikant = hetzelfde antwoord als in bovenstaande topics ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

In het topic hieronder heb ik een aantal foto's gezet.

De foto's onderaan zijn van de nieuwe condensatoren. Je kunt zien dat de nieuwe condensatoren volledig plat zijn. De oudere zijn niet plat, maar al bol. Daarnaast kan een condensator ook aan de onderkant gaan lekken en/of bol staan.

• originalmycroft
Klagen bij de fabrikant doe ik niet, ding is weet ik hoe oud, en komt uit een oude NEC computer. Ik heb hem tweedehands, en geen bon, dus koop wel een paar nieuwe, zo duur zal het niet zijn.

Verder zag ik overal op de foto's roest uitkomen, vandaar mijn vraag. Word een beetje moe van mensen die niets meer te melden hebben dan 'zoek eens' of 'lees het hele topic van 30 pagina's eens door'.

Ik ga morgen naar de winkel, en dan op zoek naar een fatsoenlijke soldeerbout. Zal tzt ook eens plaatjes posten van hoe die condensatoren er bij mij uit zien.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verder zag ik overal op de foto's roest uitkomen, vandaar mijn vraag. Word een beetje moe van mensen die niets meer te melden hebben dan 'zoek eens' of 'lees het hele topic van 30 pagina's eens door'.
Roest komt er niet uit die condensatoren. Het is een ander soort spul.
En over het moe worden van mensen die niets meer te melden hebben over "lees het hele topic van 30 pagina's eens door".
Dit topic is helemaal niet groot, is duidelijk genoeg én ik link nog eens direct door naar de goede post.

Daarnaast is dit (MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*) topic een algemeen topic. Als je de eerste 15 reacties leest weet je al een heleboel. En als je minder pagina's wilt hebben zet je bij voorkeuren het aantal reacties per pagina omhoog.
Dit leest veel makkelijker, het is nl. echt niet nodig om het hele topic grondig door te spitten. Globaal erover heen lezen en je bent al een heel stuk verder.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mycroft schreef op vrijdag 04 maart 2005 @ 17:04:
Klagen bij de fabrikant doe ik niet, ding is weet ik hoe oud, en komt uit een oude NEC computer. Ik heb hem tweedehands, en geen bon, dus koop wel een paar nieuwe, zo duur zal het niet zijn.
Jij je zin. Maar dit is een verborgen gebrek die bij aankoop aanwezig was. Je hebt recht op vervanging en (onder andere) MSI komt wat dat betreft netjes zijn plichten na :z
GoT is dan ook geen helpdesk, in dit geval is alles, incl procedure reeds uitvoerig besproken. Wees eens wat minder lui als je op GoT gaat posten :o

Deze topic gaat bij overduidelijk gebrek aan eigen inzet bij deze dicht :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.