Toon posts:

Kabel: Crost<->Straight - Straight<->Straight

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb 2 UTP cat5 kabels een van beneden naar mijn kamer Crost straight
en een van mijn kamer naar zolder straight straight

Nu wil ik er eigelijk één kabel van maken, zodat ik van de beneden verdieping tot de zolder een crost straight krijg.

Dit wou ik doen door gewoon 2 RJ45 connectors in een wandcontactdoos te verbinden zodat ik de 2 kabels met RJ45 connector er maar heb intepluggen.

Ik heb al in de wantcontactdoos de verbinding gedaan van:
1-1
2-2
3-3
4-4
5-5
6-6
7-7
8-8

en

1-8
2-7
3-6
4-5
5-4
6-3
7-2
8-1

Maar deze werken niet.
Weet iemand de oplossing of kanhet nog iets anders zijn.

Ik hoop dat jullie mijn uitleg begrijpen.

thx

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34

mno

Als ik je goed begrijp heb je 2 kabels:
Kabel 1 is crossed, kabel 2 is straight.

En je wil 1 kabel hebben die crossed is. Dit kun je m.i. doen door de 2 kabels simpelweg aan elkaar te verbinden met zo'n standaard utp koppelstukje. Dan hou je een crossed kabel over.

Gewoon rösti

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik zou geen koppelstukje nemen, reteduur.

Een soldeerbout en wat krimpkous is imo mooier, goedkoper en beter ;)

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Bij crossed zijn niet alle draadjes opgedraait, kijk eens in de FAQ voor meer informatie: FAQ - Network Troubleshooting

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BoudewijnLinux schreef op zondag 27 februari 2005 @ 22:21:
ik zou geen koppelstukje nemen, reteduur.

Een soldeerbout en wat krimpkous is imo mooier, goedkoper en beter ;)
kwenie wat jouw uurtarief is, maar voor die 3 €uro die zo'n koppelstukje kost kan ik nog geen 5 minuten solderen. Het resultaat is dus in ieder geval niet goedkoper en of het mooier en beter is hangt vooral van je soldeerkwaliteit af

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:57

The Third Man

The Third Jellyfish

Solderen maakt CAT 3 van je kabel, het lood en tin dempt het signaal enorm dus ik zou dat nooit toepassen voor lange kabels. Een ISDN-koppelstuk evenmin, dat is hetzelfde als je aders voor 5 cm geen twist meer zouden hebben (lees: storing). Wat wel werkt is een punchdown-koppelstuk, dat is zelfs CAT 5 gecertificeerd.

Verder neem ik aan dat je met het woord 'crost' crossed bedoelt? Cross = kruis, voltooid deelwoord in het Engels is meestal -ed erachter dus krijg je crossed. 'Crossed straight' is hetzelfde als 'homofiele hetero', het is óf crossed óf straight (grappig genoeg is 'straight' ook een synoniem voor hetero maar dat terzijde).

Wat je in ieder geval het beste kan doen is beide kabels punchen ín de wandcontactoos, dus dat je een walloutlet 'beneden' en een walloutlet 'zolder' hebt. Als de connector beneden al TIA-568A is (in de volksmond 'crossed') kan hoef je alleen maar een straight kabeltje tussen de twee walloutlets doen, zo niet dan moet het een crossed kabeltje zijn.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
een Straight cable is
1-1
2-2
3-3
4-4
5-5
6-6
7-7
8-8

Een crossed is niet wat je aangeeft, maar is:
1-3
2-6
3-1
4-4
5-5
6-2
7-7
8-8

Het gekruiste gedeelte zit dus op pin 1,2 en 3,6. De rest is recht. Wat jij aangeeft is een roll-over kabel die worden eigenlijk bijna nooit meer gebruikt

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

enne hoewel het niet precies jouw vraag beantwoord, hoe zo'n (cross) kabel in elkaar zit staat ook in de faq:

FAQ - Network Troubleshooting:hoe maak ik een kabel

Dus als je in de wantcontactdoos weer zo'n cross maakt maak je de cross ongedaan. Als je (alleen) de twists niet goed hebt werk je kabnel maar (goed) op 10 megabit, en kun je hem het beter daarop forceren

[ Voor 8% gewijzigd door leuk_he op 28-02-2005 11:15 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:25

kraats

Ik rol

teigetjuh schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:07:
een Straight cable is
1-1
2-2
3-3
4-4
5-5
6-6
7-7
8-8

1-3
2-6
3-1
4-4
5-5
6-2
7-7
8-8

Het gekruiste gedeelte zit dus op pin 1,2 en 3,6. De rest is recht. Wat jij aangeeft is een roll-over kabel die worden eigenlijk bijna nooit meer gebruikt
Maar let op dat deze kabel niet voor gigabit-netwerken geschikt is. Dan moet je toch alle aderparen kruisen: http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetcrossover.html

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Verwijderd

Topicstarter
teigetjuh schreef op maandag 28 februari 2005 @ 11:07:
een Straight cable is
1-1
2-2
3-3
4-4
5-5
6-6
7-7
8-8

1-3
2-6
3-1
4-4
5-5
6-2
7-7
8-8

Dit weet ik ook de nummers die ik aangeef heeft betrekking tot hoe ik in het contactdoosje de conecties doorlus, niet over de netwerkkabels

maar toch bedankt.
Pagina: 1