[html]iframe refreshen?

Pagina: 1
Acties:

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Ik heb een website waarin op een bepaalde pagina een iframe geladen wordt met rooster.htm.
Rooster.htm wordt elke week vervangen voor een nieuwe versie dmv een upload scriptje door degene die de roosters maakt.

Maar het iframe blijft ondanks dat rooster.htm geupdate is, nog steeds de oude content weergeven, ook als ik de pagina refresh. Alleen als ik tijdelijke internetbestanden weggooi geeft hij het nieuwe rooster weer.

De vraag is dus, is het mogelijk om het iframe automatisch elke keer te laten herladen zodat het nieuwe rooster weergegeven wordt? Een oplossing waarin aan rooster.htm wordt gersleuteld is niet mogelijk, de roostermaker is geen pc-expert, en maakt het rooster zelfs in word.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

je bedoelt zoiets dat hij telkens je cache refrest op inhoud van desbetreffende pagina?

code:
1
<META HTTP-EQUIV="Cache-Control" Content="no-cache">

Deze advertentieplaats is te huur!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RammY > Cachen is inderdaad het probleem, das duidelijk. Maar als iemand zijn html-pagina's opmaakt in Word, zie ik hem er niet even een META-header instoppen :)

Wat je zou kunnen overwegen, is er een cache-header inproppen met PHP. Dat iframe verwijst naar een .php-bestand, welke eerst de anti-cache-headers output, en daarna rooster.htm readfile()'d.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-05 20:14

Metten

ik hou het graag simpel

Prammenhanger schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:30:
RammY > Cachen is inderdaad het probleem, das duidelijk. Maar als iemand zijn html-pagina's opmaakt in Word, zie ik hem er niet even een META-header instoppen :)

Wat je zou kunnen overwegen, is er een cache-header inproppen met PHP. Dat iframe verwijst naar een .php-bestand, welke eerst de anti-cache-headers output, en daarna rooster.htm readfile()'d.
volgens mij worden .php pagina's sowieso niet standaard gecached dus alleen de HTML file inlezen en weergeven lijkt me alles wat die php file hoeft te doen.

Verwijderd

Ik kan het hier nu niet proberen, maar het zou kunnen dat het werkt als je achteraan de link een vraagteken plaatst, met daarachter een willekeurig nummer (bijvoorbeeld gegenereerd door PHP), dus b.v. in plaatst van de link <iframe src="file.htm"></iframe> <iframe src="file.htm?3453"></iframe>. Met een beetje geluk "denkt" je browser nu dat het een dynamische pagina is, die niet gecached moet worden. Dit werkt i.g. bij sommige proxy-servers i.c.m. office documenten.

Als je je iframe niet vanuit een PHP of ASP-pagina aanroept, dan kun je misschien door een javascriptje (client-side, dus) een willekeurig getal achter het vraagteken laten zetten.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 17:41 ]

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

Metten schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:34:
volgens mij worden .php pagina's sowieso niet standaard gecached dus alleen de HTML file inlezen en weergeven lijkt me alles wat die php file hoeft te doen.
ehm. de browser kent eigenlijk toch helemaal geen php? Die heeft toch alleen te maken met de HTML die de php pagina uitpoept.. kan me goed voorstellen dat die HTML output gecached wordt.
of zie ik het nu verkeerd?

• Thijsmans
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Metten schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:34:
[...]
Bwoah, dat hangt maar net van je configuratie af :)
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:36:
Ik kan het hier nu niet proberen, maar het zou kunnen dat het werkt als je achteraan de link een vraagteken plaatst, met daarachter een willekeurig nummer (bijvoorbeeld gegenereerd door PHP), dus b.v. in plaatst van de link <iframe src="file.htm"></iframe> <iframe src="file.htm?3453"></iframe>. Met een beetje geluk "denkt" je browser nu dat het een dynamische pagina is, die niet gecached moet worden. Dit werkt i.g. bij sommige proxy-servers i.c.m. office documenten.
Je browser 'denkt' niet dat het een dynamische pagina is, maar er zijn geen temp-files voor pagina x?1, dus pakt ie alles opnieuw. Het effect blijft wel hetzelfde :)

Tip: Math.random() :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Artyfarty
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05-2022

Artyfarty

...en waarom dan wel?

php pagina's worden wel gecached (clientside), dus die header kan nog steeds geen kwaad.
Wat ook kan is een niet relevante get-variabele meesturen, die iedere keer anders is (dus www.server.nl/pagina.html?zomaariets=78)

Dat zou je met JavaScript in die hoofdpagina kunnen doen.
"pagina.html?zomaariets="+random(100);

"If everything seems under control, you're just not going fast enough." (Mario Andretti)

• Thijsmans
  • Nu online

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Artyfarty schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:42:
php pagina's worden wel gecached (clientside), dus die header kan nog steeds geen kwaad.
Wat ook kan is een niet relevante get-variabele meesturen, die iedere keer anders is (dus www.server.nl/pagina.html?zomaariets=78)

Dat zou je met JavaScript in die hoofdpagina kunnen doen.
"pagina.html?zomaariets="+random(100);
De random() functie bestaat niet :) PHP heeft rand(ondergrens, bovengrens), bij javascript zul je er zelf wat werk achter moeten zetten om dat voor elkaar te krijgen :)

• Artyfarty
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05-2022

Artyfarty

...en waarom dan wel?

Prammenhanger schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:48:
[...]

De random() functie bestaat niet :) PHP heeft rand(ondergrens, bovengrens), bij javascript zul je er zelf wat werk achter moeten zetten om dat voor elkaar te krijgen :)
Oh, inderdaad, mijn excuses (en een grote espresso) s.v.p.

Math.round(Math.random()*100)

zo, da's beter...

[ Voor 3% gewijzigd door Artyfarty op 27-02-2005 18:18 . Reden: het heeft nog steeds geen zin om een getal mee te geven aan random() ... ]

"If everything seems under control, you're just not going fast enough." (Mario Andretti)

Verwijderd

Hier is een pagina met een javascriptvoorbeeld om willekeurige getallen te maken:

http://developer.irt.org/script/598.htm

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Prammenhanger schreef op zondag 27 februari 2005 @ 17:48:
[...]

DM!

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

Ik denk dat het een beetje offtopic gaat nu. De TS komt er nu wel uit denk ik?

• thettes
  • Laatst online: 09-05-2025
Even als bevestiging, bedankt voor de hulp!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 08:53

Elektronicanet

Leds do it!

offtopic:
@Artyfarty Prammenhanger JHS en Recursion:
Vanwaar die random eigenlijk :)
Je kunt er toch gewoon altijd ?1 achter zetten of zo :P

[ Voor 22% gewijzigd door Elektronicanet op 01-03-2005 00:38 ]

Nederlander in België

• André
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Elektronicanet schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 00:37:
offtopic:
@Artyfarty Prammenhanger JHS en Recursion:
Vanwaar die random eigenlijk :)
Je kunt er toch gewoon altijd ?1 achter zetten of zo :P
Dat is een truc om je cache voor de gek te houden, als er elke keer een ander nummer achter staat denk de cache dat de pagina nieuw is en sowieso niet in de cache staat waardoor je dus altijd een ongecachede versie te zien krijgt. Als je er elke keer 1 achter zet zul je de gecachede versie krijgen :)
Pagina: 1