Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

'Hyperflux' LED's koelen

Pagina: 1
Acties:

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben van plan om binnenkort twee zgn. Hyperflux-led's (ook wel auto-led's genoemd geloof ik) in de VU-meters van mijn versterker te bouwen (de originele verlichting daarvan is namelijk kapot). Die dingen geven aardig wat licht (3000 mcd) en hebben een behoorlijke straalhoek (160 graden). Ideaal dus voor zoiets, alleen het probleem is dat die dingen nog behoorlijk warm worden.

Afbeeldingslocatie: http://www.evolight.nl/IA/LED/HYP/gr_kl.jpg

De LED's hebben twee pluspolen en twee minpolen. Ze hoeft ze echter niet alle vier aan te sluiten om 'em te laten werken (zo lang het maar minstens 1 plus en 1 min is natuurlijk ;) ).

Ik heb al lopen zoeken naar 'hyperflux led' en 'auto led' maar daarmee kon ik eigenlijk niks vinden. Dus nu is de vraag hoe ik zulke dingen kan/moet koelen :)

Verwijderd

Zo'n mini fan erop?
Die dingen zijn 40x40 ofzo...
Idee'tje?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Misschien staat er in een data sheet van die leds hoe je ze precies moet koelen? Of hoe warm ze mogen worden zonder koeling en hoe warm mét koeling.

Koelprofielen bestaan denk ik niet voor leds?

[ Voor 33% gewijzigd door PD2JK op 27-02-2005 16:23 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• JER00N
  • Niet online
Een fannetje lijkt me een beetje overkill ;) Ik zat meer aan gewone passieve koeling te denken (dus via geleiding).

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:06

_Ernst_

Mark It Zero!

Prutz0r schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:22:
Misschien staat er in een data sheet van die leds hoe je ze precies moet koelen? Of hoe warm ze mogen worden zonder koeling en hoe warm mét koeling.

Koelprofielen bestaan denk ik niet voor leds?
Jawel, in de conrad gids staan ook hoogvermogens led's en daar zit een mooie koelster omheen als koeling.

Geen idee ofdat bij deze leds ook gaat, ze moeten er natuurlijk wel op gebouwd zijn.

Last.fm

• JER00N
  • Niet online
@Prutz0r: in de datasheet staat er ook niks over :(

@ _Ernst_: ik denk dat jij die luxeon-led's bedoelt, die hebben idd een koelster nodig, maar dat zijn dan ook veel sterkere led's dan de dingen waar ik het over heb.

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Indien je hoog vermogen LED's wilt bekijken, hieronder enkele linkjes.

Reeds verscheidene malen besteld, zelfs mijn fiets heb ik voorzien van een knipperende 3watt LED. Op zo'n 100 meter afstand zie ik van verkeersborden het licht terugkaatsen :+

Verschillende type en kleuren:

http://www.eska-technik.c...7556605.htm?categoryId=32

Grote straalhoek wit:

http://www.eska-technik.c...8407608.htm?categoryId=32

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• JER00N
  • Niet online
Jep, maar die bedoel ik dus niet. Meer pics van die hyperflux-leds:

Afbeeldingslocatie: http://www.hebeiltd.com.cn/leds/led.piranha.drawing.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.hebeiltd.com.cn/leds/high.flux.led.jpg

En deze link: http://www.hebeiltd.com.cn/?p=led.auto.piranha

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:27

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Lijkt me erg moeilijk om passief te koelen. Dat plastic/glas wat om de LED heen zit geleidt natuurlijk ook niet al te best.

Is koeling dan wel noodzakelijk, anders hadden ze het ontwerp wel zodanig gemaakt, zodat er makkelijk een heatsink op gedrukt kan worden. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hyperflux klinkt wel lekker heftig, maar 3000 mcd is helemaal nietzo gek veel. Ik heb 7 * 7000 mcd in een hoofdlampje zitten, ongekoeld en zonder problemen. Ik zou ze kaal gebruiken, of als je het niet vertrouwt er een koper stripje onder lijmen.

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

Ik heb die "Luxeon Star 3 Watt "LXHL-LW3C" wit, 80 lumen, 140°" LED in gebouwd in een zeer kleine plastik behuizing. Deze LED's worden warm maar geven toch niet die "problemen" waar jij het over hebt het valt allemaal wel mee. Ze zitten gemonteerd op een aluminium koelplaat welke zorgt voor de dissipatie van de geproduceerde wamte.

[ Voor 48% gewijzigd door NaZGuLL op 27-02-2005 17:10 ]

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11 00:04

Part

Helemaal niets.....

Normaal geven deze de warmte af via de pootjes aan de printplaat.
Als je geen printplaat gebruikt word het lastig. Je kan natuurlijk proberen wat koper folie aan de pootjes te solderen.

• JER00N
  • Niet online
Dan zal het wel goed zijn, ik soldeer ze sowieso op een printje zoals Part zegt, dus ik denk niet dat het veel problemen zal geven.

Bedankt :)

Verwijderd

Die hyperflux leds moeten echt wel niet gekoeld worden die worden nauwelijk warm.! En ja ik spreek uit ervaring heel mijn pc hangt er mee vol. >:)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 19:13 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Met Vf x I kun je uitrekenen hoeveel energie er in de led verdwijnt. Als je er even vanuit gaat dat 100% in warmte wordt omgezet kun je gemakkelijk bepalen of je koeling nodig hebt. Alles onder 0,5W is imho te verwaarlozen.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Elke led kan via een redelijk oppervlak aan koper op de print gekoelt worden. Er geldt voor vrijwel elke led dat de Kathode kant gekoelt moet worden. Als je zorgt dat deze dus voldoende oppervlak heeft (dus meer dan 1 dun spoortje, maar het liefst een vlak van 1cm2 of meer).

Leds die meer koeling nodig hebben zitten in andere behuizingen, waar direct een koelblokje of een kopervlak aan gemaakt kan worden (zoals de luxeons)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Ik heb die koelsterretjes los gezien bij van dijken op de site. In de cathegorie "Toch even kijken" 5 voor een euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2005 11:08 ]

• JER00N
  • Niet online
Ik heb ze inmiddels ingebouwd in m'n versterker en ze doen het inmiddels nog steeds (na totaal zo'n 5 uur branden) :)
Pagina: 1