[XP] PC hangt tijdens opstarten - 2e keer werkt vaak wel*

Pagina: 1
Acties:

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-04 19:39
Sinds anderhale week heb ik problemen met het opstarten van mijn PC. De PC boot normaal maar loopt vast bij het windowslogo of tijdens het inlogscherm. De PC reageert dan helemaal niet meer (muis etc). Het vreemde is dat de PC altijd prima werkte en dat ik na een reset vaak wel in windows kom zonder problemen en of vastlopers. Eenmaal in windows draait de PC als een zonnetje.

Wat heb ik gedaan:
- Windows opnieuw geinstalleerd
- Floppy disks + ide en sata drives losgehaald, alleen de hd met windows erop aangesloten.
- Logbestanden bekenen in windows

PC waarmee ik problemen heb:
- P4 (2.53Ghz)
- 512MB Ram
- Epox 4PEA mobo
- 2 x WD 80GB HD (IDE)
- 1 x WD 160GB HD (SATA)
- 1 x DVD brander en 1 x DVD speler
- 380w Tagan voeding (TG380)

Het vreemde vind ik dat de PC dus wel gewoon werkt als ik maar eenmaal in windows zit. Er zijn geen hardware wijzigingen geweest vlak voor de storing.

Ik vermoed nu dat het mobo de boosdoener is, maar waarom de PC dan wel werkt als hij eenmaal in windows zit snap ik niet. Iemand tips?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas even je topic titel aan - een topic titel waar het woord 'probleem' in zit is zelden erg zinvol namelijk ;)

Verder - heb je de Processors, Mobo's & Geheugen Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgelezen? :)
Heb je je geheugen al eens getest? (memtest86) ? :)

• waslijn
Vervolgstappen die ik heb genomen:
- Geheugen getest
- In de bios de default failsafe settings gekozen

Volgende stap:
- Windows op een andere HD installeren

Edit: Heb net geprobeerd Windows op mijn 2e WD 80GB harddisk te installeren. Eerste keer lukte niet, heb toen de HD helemaal geformateerd en het opnieuw geprobeerd: resultaat een hard tikkende harddisk, duidelijk defect dus. Het vreemde is dan wel dat het systeem zonder deze harddisk ook niet goed start (soms wel soms niet), zou een kapotte harddisk de ide controller of de ide-kabel kunnen slopen?

[ Voor 56% gewijzigd door waslijn op 27-02-2005 19:35 ]

• waslijn
Vanochtend is het helemaal raak;

1e boot: alleen alarm te horen van de bios (foutcode C3 op led display: Expand Compressed Bios Code to Dram)
2e boot: boot tot overzicht pci-devices
3e boot: loopt vast bij windows login
4e boot: boot tot in windows

Lijkt dus wel dat hij een probleem heeft met een koude start, dit zou aan de voeding kunnen liggen begrijp ik uit andere topics, echter in MBM zien de lijnwaarden er onder stess goed uit: 5v: 5.05/-5.14 en 12v: 11.8/-12.03. Bovendien is het een redelijk nieuwe voeding.

Edit: Voeding vervangen door een Enermax 365 die ik nog had liggen, probleem is nog steeds niet opgelost.

Edit2: Heb net geconstateerd dat sommige condensatoren van mijn Mobo 'lekken', dit zou wel eens de boosdoener kunnen zijn :(

[ Voor 44% gewijzigd door waslijn op 28-02-2005 12:08 ]