[mount] harddisk opeens OnTrackDM6

Pagina: 1
Acties:

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik heb een nieuwe server gebouwd en 2x 80gig om gezet van de oude naar de nieuwe. Met de ene schijf ging alles goed (een maxtor 4D080H4). De tweede (een seagate weet niet exact welke zo) krijg ik niet ge-mount-ed. Op beide schijven stond ext3.

info over de schijf waarover het gaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
# fdisk -l /dev/hde

Disk /dev/hde: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/hde1               1        1023     8217243   54  OnTrackDM6

zoals je kan zien is het filesytem OnTrackDM6 geworden. Wanneer ik hem probeer te mounten:
code:
1
2
3
4
5
# mount -t ext3 /dev/hde1 /data/zooi/
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hde1,
       missing codepage or other error
       In some cases useful info is found in syslog - try
       dmesg | tail  or so

syslog:
code:
1
 kernel: VFS: Can't find ext3 filesystem on dev hde1.

Nog een lijste van gemounten schijven:
code:
1
2
3
4
5
6
# df -h
Filesystem            Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/hdc2              14G  1.5G   12G  11% /
tmpfs                 126M   12K  126M   1% /dev/shm
/dev/hdd1              19G  2.9G   15G  17% /data/appz
/dev/hdb1              76G   69G  3.1G  96% /data/films

Het moederbord is een a7v met 4 ide controllers en deze laaste schijf hangt aan de 3 poort en dus aan de promise chip. Een tweede puntje is dat de schijf dus aan een ata controller hangt maar met een ouderwetse flatcable, moet op een later tijdstip de kabel nog omwisselen. Aan gezien de schijf wel wordt herkend denk ik dat het dus niet het probleem is.

Weet iemand hoe ik de schijf kan mounten en zo de data te behouden?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uhh, probeer eens (nadat je met dd een backup het gemaakt van die schijf) het filesysteem weer terug te zetten naar 83? Ik vraag me nl af of ext3 naar de fdisk filesysteem entry's kijkt, wat me niks zou verbazen.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• x-force
Zwerver schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:51:
Uhh, probeer eens (nadat je met dd een backup het gemaakt van die schrijf) het filesysteem weer terug te zetten naar 83? Ik vraag me nl af of ext3 naar de fdisk filesysteem entry's kijkt, wat me niks zou verbazen.
Daarvoor moet ik de partitie eerst verwijderen en daarna een nieuwe maken met fdisk? Of kan dat ook anders?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
t change a partition's system id
Een klein beetje zoekwerk doet wonderen hoor, die helpfunctie zit er niet voor niks in. Maar heb je nu wel een backup gemaakt via dd? Anders dan zou het wel vervelend kunnen zijn als je straks data mist oid.
Overigens is het altijd wel handig om voor dit soort dingen even een backup te maken.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• x-force
Het was even schuiven met data maar ik het een harddisk met genoeg ruimte gevonden. Met dd een copie gemaakt naar deze schijf. Op deze nieuwe schijf met fdisk zoals zwerver aangaf het filesystem terug gezet naar nr83.

Helaas heeft het alleen geen nut gehad. fdisk zegt nu dat het type linux is (logisch heb ik zelf net aangegeven) maar kan hem nog steeds niet mouten. Krijg nog bovenstaande foutmeldingen. Ik heb het als ext2 en ext3 geprobeerd.

Heeft iemand nog ideeen ?

• x-force
* kick *

iemand nog tips? Ik heb dus een backup gemaakt dus wil best wat proberen. Ik zou graag de data terug willen :'(

kent iemand misschien ext recovery tools voor linux oid?

[ Voor 23% gewijzigd door x-force op 01-03-2005 19:24 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37
Heeft die disk vroeger met een diskmanager in een oude PC gezeten om de volledige grootte te ondersteunen? zo ja: je kunt alleen bij die data als eerst je diskmanager geboot wordt en daarna linux pas.
Pagina: 1