Toon posts:

[illustrator] Cirkel doormidden 'snijden'

Pagina: 1
Acties:
  • 1.185 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben een echte beginner op het gebied van illustrator... ik kan er redelijk mee werken (simpele dingen) maar wat ik maar niet voor elkaar krijg is het volgende;

Ik heb een cirkel getekend (met lijn, zonder vulling... dus alleen de omleining) en nu wil ik graag de cirkel in 2 stukken 'snijden'... met een normale lijn weet ik hoe ik dat moet doen, bij de cirkel lukt me dat niet... ik heb al gezocht naar tutorials waar het in voor komt maar ik kon niks vinden... daarom vraag ik het hier maar.

Kan iemand het mij uitleggen?!

Alvast bedankt!

Ciao

Verwijderd

pathfinder palette is je vriend

Verwijderd

Welke versie gebruik je ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het met pathfinder zou moeten lukken, maar aangezien ik er net mee begin zou ik niet weten welke stappen ik zou moeten nemen...

Ik heb zelf Illustrator CS

Verwijderd

druk eens op f1 dan, daar staat het toch prima uitgelegd? wat snap je niet :?

en anders gewoon:
Afbeeldingslocatie: http://arch.pconline.com.cn/pcedu/sj/pm/vector/10206/pic/20020628-tool-13.gif

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 15:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al gevonden!!

Met het schaartje kom ik nu voorlopig wel ff verder!

Bedankt!

ff ter afsluiting heeft iemand misschien nog hele handige site's met veel goede tutorials?? (en please kom niet met het antwoord ff googlen enz dat doe ik ook, maar alles is welkom!)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img11.exs.cx/img11/6963/knippen7pr.th.jpg

1. Hulplijn maken (eventueel nulpunt op plaatsen en zo de circel centreren.
2. Schaartje gebruiken en 1x klikken op de gewenste plaats. ( er verschijnen 2 ankerpunten op dezelfde plaats.
3. Nu heb je geen gesloten pad. Als je een gesloten pad wil dan selecteer je met de witte pijl de 2 buitenste ankerpunten en druk je op CTRL + J. Nu is het pad gesloten.

Verwijderd

lap weeral te traag :(

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 15:50:
Ik heb het al gevonden!

Met het schaartje kom ik nu voorlopig wel ff verder!
Teken cirkel, teken lijn, selecteer beiden, doe Pathfinder - waarom zou je in hemelsnaam met een schaar aan de slag gaan?
ff ter afsluiting heeft iemand misschien nog hele handige site's met veel goede tutorials?? (en please kom niet met het antwoord ff googlen enz dat doe ik ook, maar alles is welkom!)
Illustrator is lang niet zo populair zoals Photoshop. Dit komt omdat met Photoshop zomaar elke kneus aan de slag kan en je bij Illustrator moet nadenken. Zelf heb ik er een jaartje of zo over gedaan om het echt goed onder de knie te krijgen, en ik heb meerdere keren opgegeven; nu is het echter niet meer een kwestie van "kan het", maar meer eentje van "hoe lang gaat het duren?" als ik wat moet maken.

Overigens misstaat 't je misschien niet om eens een boek over Ilustrator te kopen. Die papieren dingen gaan stukken langer mee dan tutorials.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Waar kan je in Photoshop vectoriele beelden maken? Ik dacht niet dat dit kon.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 16:01 ]

Verwijderd

Vertel me eens welke tool je gebruik bij pathfinder om een mooi geknipt pad te maken zonder dat er lijnen blijven staan die je niet ziet maar het bestand onodig groter maken? 8)7

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12 17:02
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:05:
Vertel me eens welke tool je gebruik bij pathfinder om een mooi geknipt pad te maken zonder dat er lijnen blijven staan die je niet ziet maar het bestand onodig groter make 8)7 n?
Even in de pathinder op 'expand' klikken :? :?

• Dark Blue
  • Laatst online: 16-12 17:53

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:01:
Waar kan je in Photoshop vectoriele beelden maken? Ik dacht niet dat dit kon.
Yoozer vergelijkt Photoshop en Illustrator omdat het beide professionele pakketten van Adobe zijn die elkaar meestal aanvullen (en zo meer van de Adobe familie).

Om even antwoord te geven op je vraag, je kunt in Photoshop met zogeheten vectorvormen aan de slag, maar bij het opslaan (zelfs als EPS) raak je volgens mij je vector informatie kwijt. Nog nooit echt geprobeerd. Je kunt wel om de vormen paden heen leggen, die bij het openen in Illustrator wel weer als vectorlijnen worden gezien.
Toch kun je dan direct het beste vanuit Illu gaan werken.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

beetle71 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:07:
[...]

Even in de pathinder op 'expand' klikken :? :?
Wat heb jij dan gedaan zodat je op expand kunt klikken? Met een circel en een lijn lukt dit niet.
De expandknop blijft grijs.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 16:16 ]

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 16:05:
Vertel me eens welke tool je gebruik bij pathfinder om een mooi geknipt pad te maken zonder dat er lijnen blijven staan die je niet ziet maar het bestand onodig groter maken? 8)7
Divide :Y). Als je klaar bent, Ungroup (want dat is wel met de Pathfinder, die groepeert ze), klaar. Expand staat niet in Pathfinder maar in het Object-menu, en heeft met dit niks te maken... Strokes, daar heb je Path > Outline stroke voor.

[ Voor 9% gewijzigd door Yoozer op 27-02-2005 16:34 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12 17:02
Divide :Y). Als je klaar bent, Ungroup (want dat is wel met de Pathfinder, die groepeert ze), klaar. Expand staat niet in Pathfinder maar in het Object-menu, en heeft met dit niks te maken... Strokes, daar heb je Path > Outline stroke voor.
De expand die ik bedoel staat wel degelijk in het pathfinder palet! (Illustrator CS)
En idd, met een lijn en een cirkel werkt dat niet, maar dan gebruik je toch een cirkel en een vierkant dat de cirkel half overlapt.
Het hangt er maar helemaal van af wat je zelf het handigst vindt.

• Willem
  • Laatst online: 16-12 15:07
Te basic voor woorden :)

Pathfinder is -zoals je in de 1e reply al hoorde- je vriend.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.