[WC] reinigen leidingen/radiator met chloor of azijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:55

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Mijn WC setup draait nu al geruime tijd goed (heb nog steeds niet mijn CM/WC report gepost, komt echt nog).
Ik merk nu echter dat de temps aan het oplopen zijn en alles zit goed strak.

Volgens mij komt het omdat ik in mijn gedestileerde water te weinig koelvloeistof heb gemengd (5%-10%).
Hierdoor voel ik nu aan de binnenzijde van mijn reservoir een wat glibberig laagje.
Je kent het wel, als je het waterbakje van je kat voelt aan de binnenkant dan is het ook wat glibberig dat je er gewoon uit kan wassen, algen ofzo?

Anyway, die zooi zit dus ook in mijn leidingen en radiator.

Vraag:

Ik las dat de ene azijn en de ander chloor gebruikt/adviseerd om get systeem te reinigen van aanslag.
Wat kan ik in mijn geval het beste gebruiken om mijn leidingen en radiator van binnen schoon te spoelen van deze muck?

p.s.
Er zijn duizenden berichten gepost in diverse WC topics, geen enkel (niet dat ik ze allen gelezen heb, dat duurt maanden) gaf me de info die ik zocht.

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:40

Thandor

SilverStreak

p.s.
Er zijn duizenden berichten gepost in diverse WC topics, geen enkel (niet dat ik ze allen gelezen heb, dat duurt maanden) gaf me de info die ik zocht.
[rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel XII[/rml]
Dan kun je de vraag dáár toch gewoon opnieuw stellen :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja, dat zou je wel denken... op het eerste gezicht.

Maar door al die duizenden berichten (die niet iedereen met verstand van deze vraag leest), zal ik minder nuttige respons krijgen dan dat ik de vraag direct aan een ieder stel.
Mijn vraag gaat op tussen al het gepraat en geklets in dat topic.
Heel gezellig, maar minder nuttig dan gewenst.

Anders kan je elke WC gerelateerde vraag wel in dat topic onderbrengen.
Sterker nog, dan kan je voor elke categorie een aparte topic openen en ene ieder daarin laten posten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tijgert op 27-02-2005 14:57 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Tijgert schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:56:
Ja, dat zou je wel denken... op het eerste gezicht.

Maar door al die duizenden berichten (die niet iedereen met verstand van deze vraag leest), zal ik minder nuttige respons krijgen dan dat ik de vraag direct aan een ieder stel.
Mijn vraag gaat op tussen al het gepraat en geklets in dat topic.
Heel gezellig, maar minder nuttig dan gewenst.

Anders kan je elke WC gerelateerde vraag wel in dat topic onderbrengen.
Sterker nog, dan kan je voor elke categorie een aparte topic openen en ene ieder daarin laten posten.
[sarcasme]
Ongeloofelijk he dat het echt de bedoeling is dat (bijna) alle wc gerelateerde vragen in dat topic gesteld worden. [/sarcasme]

Alleen vragen over bijvoorbeeld thermaltake aquarius setjes en Asetek producten hebben een eigen topic. Er zijn (relatief) veel mensen met waterkoeling dus een groot topic waar vragen in gesteld kunnen worden voorkomt versnippering van de kennis en honderden losse topics over 1 onderwerp. Net als bijvoorbeeld het barton mobile topic of het amd 64 overclock resultaten topic.

In het waterkoel topic zijn veel mensen actief die veel weten over waterkoeling en dus je vraag goed kunnen beantwoorden.

Verdund azijn (50% azijn en 50% water) kan je proberen.
Azijn als verdunt azijn niet werkt
Verwarmt azijn van 50 graden o.i.d. als puur azijn ook niet werkt.

Chloor zou ik niet gebruiken, in iedergeval niet in je slangen. Het is een bleek middel dus je slangen zouden er wit van uit kunnen slaan. Je radiator en koelblokken kunnen wat meer hebben (bij koelblokken met plexi bovenkant moet je ook oppassen met chloor). Ik heb geen waterkoeling maar dit soort vragen ben ik wel eerder tegen gekomen. En volgens mij was dit wat er door andere mensen aangeraden werd.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Kijk, precies wat ik zoek. Iemand die deze vraag leest en (met toepasselijke sarcasme) nuttig advies geeft.

Mijn koelblokken hebben idd een plexi bovenkant en mijn slangen zijn siliconen... dus geen chloor begrijp ik. Dan gooi ik er wel in ene keer verwarmd azijn door heen, burn the mofo clean! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 07:10
Azijn is ook af te raden azijn en aluminium zijn geen goede vrienden van elkaar. Het kan dus alleen voor kort gebruik en daarna zeer lang spoelen.

Zelf ondervonden en je wil niet weten wat voor prut er na verloop van tijd uitkomt :p lijktwel alsof je koelblokjes aan het beschimmelen zijn.

Ik heb zelf een idee gehad om er een soort van polijst middel doorheen te laten lopen voor een tijd. Alles wordt langzaam schoon geschuurt. Tenminste dat is mijn idee erover. Ik weet niet of mensen hier andere ideeen/ervaring over/mee hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door Steefph op 27-02-2005 17:14 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
mmm.... maar jij hebt Alu? Ik heb alles van koper, koelblokken en radiator.
Dan moet het toch wel kunnen?

Ik heb op GoT gevonden dat koper tegen alles kan behalve Koningswater en zoutzuur... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je kan je setje gewoon schoonmaken met Azijn :) Dit is een beproefde methode die al door meer mensen gebruikt is :)

Wel je setup gewoon goed schoonspoelen hierna zodat er geen azijn overblijft :)

Overigens had je dit ook gewoon met de search kunnen vinden vandaar dat deze op slot gaat :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.