Toon posts:

watercooling vloeistof gemorst

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb bij het verwijderen van een slangetje wat vloeistof over me cpu socket (462) gemorst :(
een gedeelte heb ik drooggekregen maar er is ook een gedeelte verdwenen in de kleine gaatjes van de socket.
iemand enig idee hoe ik dat weer netjes droog krijg?

ik heb de pc overigens ookal weer een x getest, hij werkt nog wel alleen hij gaat naar een paar sec van zelf uit(kom nog wel de bios in :P)

is de bovenkant van de socket te verwijderen???

Verwijderd

hij kan er volgens mij wel af, maar dan krijg je hem er volgens mij niet meer heel op :P
je kan met fohn drogen...

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:54
Gewoon een haarfohn op de achterkant van de socket de boel een beetje verwarmen. Dan is het na een kwartiertje wel droog.

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ik heb de fohn geprobeerd, maar het wou niet echt lukken:(

er zit nog steeds een kleine(hoop ik :p) hoeveelheid vloeistof dat niet opgedroogt is.

*edit : ik heb geen fohn op de achterkant gehouden, dat maar eens proberen dan:P)

het is overigens gisteren gebeurd, had toch wel verwacht dat het nu wel droog zou zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 13:41 ]

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30

rimpeldinky

nani?

eventueel met perslucht de socket doorblazen misschien een idee?

*burp*

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Sockets kan je open maken en terug in elkaar steken, maar je moet wel voorzichtig werken.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:02
dagje of 2 laten drogen, tenzij je risico's wil nemen

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:10

_Ernst_

Mark It Zero!

Socket open maken kan wel, maar er zaten dacht ik nogal wat losse onderdelen in die je niet meer goed terug in elkaar krijgt.

Het kan zijn dat er nog vaste stof achter blijft als het opdroogt omdat het geen puur water was. Als laatste middel zou je dan nog kunnen proberen om het met demi water schoon te spoelen (ja klinkt gewaagd :P). Als je dit dat weer goed laat drogen kan het opgelost zijn. Zolang je het maar goed laat drogen kan elektronica namelijk redelijk goed tegen water :)

Last.fm

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:02

Thandor

SilverStreak

Ik zou het gewoon op laten drogen. Ik heb ooit al eens wat vloeistof in m'n AGP slot gehad. Dat wist ik toen niet en ik vond het al vaag dat de PC steeds vast liep, met name bij intensief gebruik van de videokaart.

Op een gegevenmoment gaf de PC geen beeld meer, videokaart eruit en ik zag dat m'n AGP slot volledig doorweekt was. Droog gedipt met een zakdoekje en daarna flink in het AGP slot blazen. Ik heb toen ff gewacht me thet aanzetten van de PC. Na een aantal uren heb ik de PC weer aangezet en werkte alles weer prima :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Wizardtm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 00:19

Wizardtm

>>> H20 <<<

_Ernst_ schreef op zondag 27 februari 2005 @ 13:56:
Socket open maken kan wel, maar er zaten dacht ik nogal wat losse onderdelen in die je niet meer goed terug in elkaar krijgt.

Het kan zijn dat er nog vaste stof achter blijft als het opdroogt omdat het geen puur water was. Als laatste middel zou je dan nog kunnen proberen om het met demi water schoon te spoelen (ja klinkt gewaagd :P). Als je dit dat weer goed laat drogen kan het opgelost zijn. Zolang je het maar goed laat drogen kan elektronica namelijk redelijk goed tegen water :)
Idd elektronica kan prima tegen water als er maar geen residu achterblijft. De "verontreiningen" in water willen namelijk nog wel eens geleidend zijn !
Schoonmaken met isopropyl alcohol wil ook nog wel eens een goede oplossing zijn. Goed droog blazen met perslucht, en daarna zou ik zelfs nog ff een dag of wat wachten totdat je zeker weet dat het echt droog is. Dan loop je de minste risico's !

Aanzetten als er nog vocht in zit is niet echt verstandig (met een beetje geluk blijft het werken maarja dan is het net alsof je de lotto aan het proberen te winnen bent ;) )

Werken? Dat doe ik morgen wel!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:02
je moet alles niet te snel aansluiten, je kan beter een dag te laat alles aanzetten dan een uur te vroeg

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Thandor schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:00:
Op een gegevenmoment gaf de PC geen beeld meer, videokaart eruit en ik zag dat m'n AGP slot volledig doorweekt was. Droog gedipt met een zakdoekje en daarna flink in het AGP slot blazen. Ik heb toen ff gewacht me thet aanzetten van de PC. Na een aantal uren heb ik de PC weer aangezet en werkte alles weer prima :)
Over mazzel gesproken.... (Dat je geen mobo gemold hebt ;) )

Maar goed, ik denk altijd maar zo: Neem je de totale kosten als je te gehaast bent (dus mobo, proc, als je pech hebt neem je wat andere zooi mee als harde schijf ed), gedeeld door je uurloon.

Neem dus de tijd ;)

• Brent
  • Laatst online: 16:27
418O2 schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:04:
je moet alles niet te snel aansluiten, je kan beter een dag te laat alles aanzetten dan een uur te vroeg
Precies. Laat dus desnoods een paar dagen de boel drogen.Dat lijkt me ook gezonder dan fohns gebruiken. Het is effe vervelend dat je moet wachten, maar je kansen zijn wel het best.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Tot nu toe heb ik nog geen problemen gehad met een "natte" PC ;).
Echter heb ik wel zo'n gevoel dat ik met mijn natte AGP Slot wel aardig wat geluk heb gehad. Ik had het ook niet eens gezien, waarschijnlijk omdat de PC al een week of 2 uit elkaar lag met het water er nog in e.d. (Waterkoeling setup was nog gewoon opgebouwd, maar dan zonder hardware eraan)

Na het opbouwen heb ik wel gecontroleerd op lekkages maar die waren er niet, waarschijnlijk is het tijdens het opbouwen wat gelekt.

[ Voor 11% gewijzigd door Thandor op 27-02-2005 14:14 ]

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ga er een paar dagen tussenuit vriend, als je terugkomt draait je pc weer als banaan :)

Verwijderd

Topicstarter
het gaat hier om koolance kant en klare watercooling vloeistof

dit stond op de verpakking

distilled water 70
monoethylene Glycol 27-28
phosphate
nitrate
carboxylate
azole 2-3
(anti-foamer)
(colour Dye)
(ph regulator)

het lijkt er op dat er een kleurstof aanwezig is, alles is namelijk een beetje baby blauw
de plaatsen waar het een beetje op gedroogt is zie je ook een blauwe vlekken.Ik vraag me af hoe slim het is om het te laten opdrogen zonder het schoon te maken, maakt alles daarna nog wel goed contact enzo?

heb trouwens ook geen idee wat perslucht is of demi schoonwater of hoe ik eraan moet komen maar, ik zal eens googlelen :9

verder wil ik iedereen bedanken die een poging gedaan heeft om mij een stapje verder te helpen _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Koelvloeistof bevat glycol.
Glycol verdampt erg langzaam,ik heb in een garage gewerkt en als je daar koelvloeistof morste dan lag dat er altijd een eeuwigheid, het verdampte niet zo maar 1-2-3

Ik denk dat droogblazen met (niet al te harde) perslucht je beste optie is.
Perslucht is lucht onder druk uit bv een compressor, maar je hebt perslucht ook wel in spuitbussen welke speciaal gemaakt zijn om dingen schoon te blazen zoals bv cameras en andere fijne apparatuur, je koopt dergelijke spuitbussen bij de betere fotovakhandel.

Zou je echt alles (ook de kleurstof) weg willen krijgen dan zit er denk ik niets anders op dan te spoelen met een vloeistof die:
*glycol verdunt
*makkelijk verdampt
*geen schade toebrengt aan mobo componenten

Je moet dan denken aan bv alcohol/spiritus of een gedemineraliseerd water/alcohol oplossing.
Met het spoelen neem je natuurlijk wel een bepaald risico omdat het erg moeilijk is om in te schatten hoe de diverse componeneten zullen reageren op de vloeistof maar over het algemeen kunnen elektronica componenten redelijk tegen water zolang het maar niet te lang duurt.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2005 14:36 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Bij de benzinepomp hebben ze wel eens van die persluchtblazers :P. Ik denk alleen dat dat een beetje hard & grof gaat.
Het is verstandiger om een busje perslucht te kopen met een tuitje eraan waar je goed mee kunt mikken ;)

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:10

_Ernst_

Mark It Zero!

Demi water kun je gewoon kopen bij de supermarkt, apotheek of een drogist.

Ik vraag me wel af of perslucht wel voldoende is om een opgedroogt residu weg te kunnen halen. Perslucht kun je krijgen in spuitbusjes bij een elektrozaak (misschien dat computerzaken het ook wel hebben maar dat weet ik niet)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2005 @ 14:20:
Koelvloeistof bevat glycol.
Glycol verdampt erg langzaam,ik heb in een garage gewerkt en als je daar koelvloeistof morste dan lag dat er altijd een eeuwigheid, het verdampte niet zo maar 1-2-3

Ik denk dat droogblazen met (niet al te harde) perslucht je beste optie is.
Perslucht is lucht onder druk uit bv een compressor, maar je hebt perslucht ook wel in spuitbussen welke speciaal gemaakt zijn om dingen schoon te blazen zoals bv cameras en andere fijne apparatuur, je koopt dergelijke spuitbussen bij de betere fotovakhandel.

Zou je echt alles (ook de kleurstof) weg willen krijgen dan zit er denk ik niets anders op dan te spoelen met een vloeistof die:
*glycol verdunt
*makkelijk verdampt
*geen schade toebrengt aan mobo componenten

Je moet dan denken aan bv alcohol/spiritus of een gedemineraliseerd water/alcohol oplossing.
Met het spoelen neem je natuurlijk wel een bepaald risico omdat het erg moeilijk is om in te schatten hoe de diverse componeneten zullen reageren op de vloeistof maar over het algemeen kunnen elektronica componenten redelijk tegen water zolang het maar niet te lang duurt.
als het mogelijk is om het gewoon te laten opdrogen zonder gevolgen dan doe ik dat.
maar is dat niet het geval, dan wil ik het toch liever reiningen.
helaas is het zondag, dus aan aan perslucht of demi water zal ik niet kunnen komen vandaag.
maar ik heb hier nog een kontakt 60 spray liggen (oplossende kontactreiniger) oh en ook nog spiritus
kan ik daar misschien wat mee?
en anders is het gewoon wachten tot morgen :(

p.s bedankt voor de uitleg :)

• kaas-schaaf
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 09:14

kaas-schaaf

Beunhaas

Contactspray lost veel op (zelfs vastgekoekte arctic silver krijg je er mee weg :*) ) maar mijn pcb vond het idee iets minder leuk. Bovendien laat het een beetje vettig laagje achter.
Misschien als je het snel wegspoelt met demi-water lukt het wel.

Ow, en mijn agp + 2 pci sloten hebben ook al eens onder water gestaan en het overleefd. Zelfs een oude duron (die volledig onder de arctic silver zat en het nog deed maar af en toe vast liep) is schoongespoten met contactspray, tijdje in een acohol/wateroplossing gestaan en toen lekker drooggefeund. En voila het werkte. Maar ja die dingen zijn iets moelijker dood te krijgen dan je mobo >:)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Als ik hetzelfde gehad zou hebben, had ik perslucht gebruikt. Gewoon hier gaatje goed uitblazen, en dan zal het meeste er wel weer uitzijn. Het beste is om het moederbord op de kop te houden, zodat het water naar beneden valt, en niet in een ander gaatje komt :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
had toch niet het geduld om te wachten,( ik raad andere toch aan om geduldig om te gaan met dit soort dingen :P )
ik heb toch maar die contactspray gebruikt.
en daarna uitgezogen met een stofzuiger (mobo onderste boven gehouden)

30 min laten drogen

en weer alles aangesloten
gelukkig werkt alles weer:D

alleen nu zit ik weer met het probleem dat de cooling niet optimaal is.
dat was in eerste instantie de oorzaak van al deze ellende

de aansluiting van de slangen en coolblokken: cpu > chipset > vga
ik had hiermee 50 C op een unlocked amd barton 2800+ @ 2200mhz (200mhz*11@1,8v) stressed

dat leek mij nogal hoog
dus heb een beetje rondgezocht naar mogelijke oorzaken.
volgens de grote waterkoolingtopic kon het aan de volgende dingen liggen

Waterblock dat niet strak genoeg op de core zit> cpu block wat strakker gedraaid
Uitgebreide WC maar kleine radiator> chipset block ertussen uitgehaald
voor de rest zitten er geen rare bochten of iets dergelijks.

de reden dat ik over begestapt naar WC was voornamelijk voor het geluid
het feit dat ik de koolance kast gewonnen had tijdens een LAN hielp natuurlijk ook erg veel:D

ik had mijn pc op 2400 mhz lopen @ 1.9v en dat werkte erg stabiel met luchtkoeling
was wel erg noisy (thermaltright sp 97 + een fan die op 2500 toeren liep)
en nog een casefan van 12cm

nou wil ik graag met een WC ongeveer het zelfde resultaat behalen alleen dan met minder geluid.
teveel gevraagd of verwacht van de WC die ik heb?
of is er toch echt iets mis?

als iemand tips heeft hoor ik het graag :)
Koolance serverkast pc-901 met koolance cpui en vga block
abit nf7-s rev 2,0 mobo
amd barton 2800+
2*512mb pc 3200 cas 3.0
ati readon 9800 pro
2x maxtor 80 gb s-ata
liteon 52x brander
liteon 16x dvdbrander
300 w aopen voeding

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:30

rimpeldinky

nani?

kzou zeggen probeer een grotere radiator, en als dat neit werkt een ander CPU blok, volges mij is dat blok redelijk goed dus ik verwacht niet dat het daar aan ligt

*burp*

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik vindt dit eigenlijk best wel een normale tempratuur voor een waterkoelingssetje van jouw kaliber :) ... Niet elk setje zal evengoed koelen wat komt door een combinatie van het blokje met rad, diameter slangen, aantal blokjes pomp etc. Als alle onderdelen volgens jou goed vast zitten enzo en alle andere tips uit het grote waterkoelingstopic helpen niet, zou ik je willen aanraden om nog een vraagje daar te stellen :)

Deze laatste vraag hoort hier niet echt in thuis :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.